10 خاصیت شگفت انگیز آب کرفس برای سلامتی بدن

خواص آب کرفس
خواص آب کرفس

آب کرفس به دلیل مواد مغذی زیادی که دارد ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. برخی افراد ادعا می کنند که آب کرفس می تواند به درمان سرطان، چاقی، مشکلات تیروئیدی و آکنه کمک کند.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید آب کرفس برای سلامتی بدن، لاغری و کاهش وزن، کبد و پوست صورت و همچنین ارزش غذایی و عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب کرفس برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

فقط 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب کرفس شامل مواد زیر است :

  • کالری : 42.5
  • پروتئین : 2 گرم
  • کربوهیدرات : 9.5 گرم
  • قند : 5 گرم
  • کلسیم : 8٪ ارزش روزانه
  • منیزیم : 7٪ ارزش روزانه
  • فسفر : 5٪ ارزش روزانه
  • پتاسیم : 14٪ ارزش روزانه
  • سدیم : 9٪ ارزش روزانه
  • ویتامین A : حدود 7٪ ارزش روزانه
  • ویتامین C : حدود 16٪ ارزش روزانه
  • ویتامین K : حدود 74٪  ارزش روزانه

آب کرفس تازه همچنین غنی از روی، مس، فولات، بیوتین، سایر ویتامین های گروه B و آنتی اکسیدان های بیشمار می باشد.

2. آبرسان طبیعی است

آب کرفس بیشتر از آب تشکیل شده و ممکن است به شما در حفظ رطوبت بدن کمک کند.

هیدراته ماندن برای بدن شما حیاتی است اما بسیاری از افراد روزانه مایعات کافی دریافت نمی کنند. آبرسانی مناسب بدن به کنترل فشار خون، دمای بدن، عملکرد مغز، جذب مواد مغذی، دفع مواد زائد و سلامت کلیه ها کمک می کند.

3. قند کمی دارد

آب کرفس گزینه سالم تری نسبت به نوشیدنی های شیرین است. یک فنجان (240 میلی لیتر) آب کرفس فقط 5 گرم قند دارد.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و بعضی قهوه ها تا 50٪ قند اضافه شده دارند و می توانند 500 کالری اضافی در روز به بدن برسانند.

انتخاب نوشیدنی های کم قند مانند آب کرفس ممکن است به طور چشمگیری میزان قند و کل کالری دریافتی شما را کاهش داده و باعث لاغری و کاهش وزن شوند.

4. ضد التهاب طبیعی است

آب کرفس دارای ترکیبات مختلف گیاهی است که ممکن است التهاب را کاهش دهند.

این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کنند. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد در بدن شما جمع شوند.

رژیم های غذایی غنی از آنتی اکسیدان با میزان کمتری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و برخی سرطان ها مرتبط هستند.

آنتی اکسیدان ها ممکن است سلامت پوست را نیز تقویت کنند.

5. ممکن است به درمان آرتروز کمک کند

یک مطالعه در سال 2017 بررسی کرد که آیا اپی ژنین موجود در آب کرفس می تواند آرتروز را در موش سرکوب کند یا نه؟

محققان دریافتند موش هایی که اپی ژنین دریافت می کنند، التهاب بافتی کمتری را نشان داده و شروع و شدت آرتروز در آن ها به تاخیر می افتد.

محققان نتیجه گرفتند که اپی ژنین با سرکوب سیستم ایمنی بدن، توانایی حمل و نقل و سیگنالینگ سلول هایی که باعث التهاب می شوند را کاهش می دهد.

6. ابتلا به بیماری های نورودژنراتیو را کاهش می دهد

لوتئولین و اپی ژنین در آب کرفس ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مغزی را کاهش دهند.

یک مطالعه در سال 2013 بررسی کرد که آیا لوتئولین می تواند باعث کاهش التهاب و محافظت نورون ها در جوندگان مبتلا به انسفالوپاتی دیابتی شود یا نه؟

در این مطالعه موش هایی که محققان به طور مداوم با لوتئولین درمان می کردند، آسیب سلول مغزی را کاهش داده و یادگیری و حافظه در آن ها بهبود پیدا کرد.

یک بررسی جداگانه در سال 2015 به بررسی تاثیر مواد شیمیایی مختلف گیاهی بر جوندگان مبتلا به بیماری آلزایمر پرداخت. محققان دریافتند که اپی ژنین آسیب به انواع فرایند های مغزی را محدود و در نتیجه پیشرفت آلزایمر را به تاخیر می اندازد.

7. ممکن است به درمان سرطان کمک کند

طبق بررسی ها در سال 2016، لوتئولین می تواند رشد برخی از سلول های سرطانی را در جوندگان متوقف کند.

لوتئولین همچنین ممکن است از حمله سلول های سرطانی به سایر مناطق بدن یا متاستاز کردن آنها جلوگیری کند. دانشمندان فکر می کنند این کار با جلوگیری از رشد رگ های خونی جدید در اطراف تومور های موجود انجام می شود.

همچنین مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که لوتئولین می تواند قدرت دارو های شیمی درمانی را که بر روی سلول های سرطانی تاثیر می گذارند افزایش داده و در عین حال اثرات سمی این داروها را بر روی بدن کاهش دهد.

8. ممکن است کلسترول خون بالا را کاهش دهد

مطالعه ای در سال 2014 بر روی موش ها نشان داده که مصرف عصاره برگ کرفس پس از 30 روز کاهش قابل توجهی در سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد خون نشان می دهد.

مطالعه بعدی، دوباره با استفاده از مدل های حیوانی پیشنهاد کرد که آنتی اکسیدان های موجود در کرفس با جلوگیری از تجزیه کلسترول و تجمع آن در خون می توانند مسئول کاهش سطح کلسترول بالای خون باشند.

9. فشار خون بالا را کاهش می دهد

بعضی از غذاها حاوی مواد شیمیایی معروف به ضد فشار خون هستند که به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند.

یک مطالعه در سال 2013 بررسی کرد که آیا ماده شیمیایی بوتیل فتالید موجود در عصاره دانه کرفس دارای خاصیت ضد فشار خون هست یا نه؟

30 شرکت کننده با فشار خون بالا در این آزمایش یک کپسول حاوی 75 میلی گرم عصاره دانه کرفس را دو بار در روز به مدت 6 هفته مصرف کردند. پس از این مدت شرکت کنندگان کاهش قابل توجهی را در فشار خون نشان دادند.

به گفته محققان بوتیل فتالید ممکن است با کاهش تجمع رسوبات چربی در عروق و افزایش خاصیت ارتجاعی رگ ها، فشار خون بالا را کاهش دهد.

10. باعث سلامت قلب می شود

یک مطالعه حیوانی در سال 2015 نشان داده که مصرف لوتئولین توسط موش ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در آن ها کاهش می دهد.

دانشمندان فکر می کنند این ممکن است به دلیل خواص آنتی اکسیدانی لوتئولین و مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن باشد.

11. ممکن است باعث باروری شود

یک مطالعه در سال 2016 اثرات آب کرفس بر روی باروری حیوانات را بررسی کرد.

از 16 مقاله ای که در این مطالعه بررسی شده، 13 مقاله گزارش داده اند که کرفس باعث افزایش باروری و سه مقاله باقیمانده نشان می دهند که آب کرفس باعث کاهش باروری شده است.

این بررسی به این نتیجه رسید که آب کرفس می تواند در برابر موادی که می تواند به تولید اسپرم در مردان آسیب برساند، اثرات محافظتی داشته باشد.

با این حال، آب کرفس حاوی مواد شیمیایی مانند اپی ژنین است که در صورت مصرف دوزهای بالا ممکن است باعث کاهش قدرت باروری شود.

آیا آب کرفس به سم زدایی بدن کمک می کند؟

محبوبیت آب کرفس به عنوان سم زدا با نظر پزشکی به نام آنتونی ویلیام در این مورد افزایش یافته است.

ویلیام ادعا می کند که آب کرفس به دلیل نمک های خاصی که دارد باعث از بین رفتن باکتری های مضر در روده شده و به درمان بیماری های مزمن کمک می کند.

با این حال، هیچ مدرکی وجود این نوع نمک ها را تایید نمی کند.

علاوه بر این فقط تحقیقات محدودی در مورد اثرات آب کرفس بر روی آکنه، دیابت، بیماری های کبد و لاغری و کاهش وزن صورت گرفته است.

آب کرفس از بدن سم زدایی نمی کند. بدن شما سیستم سم زدایی طبیعی خود را دارد که شامل کبد، کلیه ها، روده ها و ریه ها می شود.

اگرچه برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از آب کرفس برای سم زدایی بدن، بهبود سلامت را تجربه کنند اما این امر احتمالا به دلیل تغییرات گسترده در سبک زندگی مانند محدود کردن غذاهای فرآوری شده یا ورزش منظم باشد.

برای بهره مندی از فواید سلامتی آب کرفس بهترین زمان خوردن آن هر روز صبح ناشتا با معده خالی 16 اونس (475 میلی لیتر) است.

برای درمان بیماری های مزمن 24–32 اونس (710–945 میلی لیتر) آب کرفس در روز بنوشید سپس در ادامه، رژیم غذایی روزانه خود را دنبال کنید.

بسیاری از افراد از آب کرفس برای سم زدایی به مدت 10 استفاده می کنند.

محدودیت بیش از حد کالری به این روش می تواند منجر به کاهش وزن شدید، کمبود مواد مغذی و گرسنگی شود.

عوارض و مضرات آب کرفس

1. نمک زیادی دارد

یک فنجان (240 میلی لیتر) آب کرفس حدود 215 میلی گرم سدیم دارد.

توصیه می شود که افراد سالم بهتر است مصرف سدیم روزانه خود را به کمتر از 2300 میلی گرم در روز برسانند با این وجود یک یا دو لیوان آب کرفس می تواند مصرف نمک را به بیشتر از این مقدار برساند.

علاوه بر این، رژیم آب کرفس ممکن است مصرف سدیم شما را به طور خطرناکی بالا ببرد زیرا روزانه مقدار زیادی آب کرفس استفاده می کنید.

توصیه می شود افرادی که رژیم های کم نمک دارند بهتر است از زیاده روی در مصرف کرفس خودداری کنند.

2. فیبر کمی دارد

آب کرفس فیبر ندارد. فیبر یک ماده مغذی سالم است که به شما در سیر شدن کمک می کند.

بدون فیبر بدن شما آب را به سرعت هضم می کند و باعث می شود کمی بعد گرسنه شوید. این امر می تواند باعث افزایش مصرف کالری روزانه شود.

علاوه بر این، فیبر دارای مزایای زیادی برای سلامتی است که از آن جمله می توان به ثابت نگه داشتن وزن، سلامت روده و کاهش سطح کلسترول و قند خون اشاره کرد.

اگر می خواهید از مصرف فیبر مناسب اطمینان حاصل کنید توصیه می کنیم که ساقه های کرفس را استفاده کنید نه آب آن ها را.

3. مسمومیت

کرفس حاوی ماده شیمیایی پسورالن است که به نور خورشید واکنش نشان می دهد. خوردن کرفس و سایر غذاهای سرشار از پسورالن ممکن است حساسیت پوست به نور ماورا بنفش را افزایش داده و باعث درماتیت شود.

4. آلرژی و حساسیت

برخی از افراد ممکن است به کرفس حساسیت داشته باشند که می تواند باعث ایجاد یک سری علائم از جمله واکنش های پوستی، ناراحتی های گوارشی و مشکلات تنفسی شود.

در موارد نادر فرد مبتلا به آلرژی کرفس ممکن است دچار شوک آنافیلاکسی شود که با علائم تنفس دشوار، کهیر یا تورم، گرفتگی گلو، گرفتگی صدا، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، درد شکم، تپش قلب بالا، فشار خون پایین، سرگیجه یا غش کردن و ایست قلبی همراه باشد.

طرز تهیه آب کرفس

اگر می خواهید آب کرفس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تهیه آن در خانه آسان است.

استفاده از آبمیوه گیری ساده ترین راه برای تهیه آب کرفس است؛ شما می توانید 3 تا 4 ساقه کرفس را بشویید و آب آن را در آبمیوه گیری تهیه کنید.

اگر آبمیوه گیری ندارید، 3 تا 4 ساقه کرفس شسته شده را ریز خرد کرده و آنها را با مقداری آب در مخلوط کن بریزید، خوب هم بزنید تا یکدست شود. یک صافی یا پارچه توری را روی ظرفی بگذارید و از صافی رد کنید تا آب کرفس تهیه شود.

شما می توانید برای خوش طعم شدن آب کرفس، آن را با میوه ها و سبزیجاتی مانند سیب سبز، زنجبیل یا لیموترش آب بگیرید.

بهتر است آب کرفس را در کنار یک وعده غذایی پر از فیبر، چربی های سالم و پروتئین بنوشید تا به سلامتی بدن کمک کند.

خلاصه

آب کرفس دارای قند کمی بوده و سرشار از پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K می باشد. این نوشیدنی محبوب ممکن است التهاب را کاهش داده و باعث آبرسانی به بدن شود.

با این حال، نباید از آب کرفس برای سم زدایی بدن استفاده کنید چون بدن شما را در معرض محدود شدن کالری و کمبود مواد مغذی قرار می دهد.

همچنین بخوانید : خواص آب کرفس برای لاغری و کاهش وزن

منابع : healthlinemedicalnewstoday