خواص شگفت انگیز چای سبز برای مو چیست؟

خواص چای سبز برای مو
خواص چای سبز برای مو

قرن هاست که مردم دنیا از خوردن چای سبز که یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است، لذت می برند. به دلیل اینکه چای سبز به عنوان یک نوشیدنی شفابخش شناخته می شود، بسیاری از شرکت ها شروع به افزودن چای سبز به محصولات خود کرده اند.

مخصوصا شرکت هایی که محصولات مراقبت از مو تولید می کنند و ادعا دارند این گیاه یک ماده طبیعی عالی برای موهای شما می باشد. با این حال، ممکن است از خود بپرسید که آیا چای سبز برای موها خوب است؟

در این مقاله به بررسی همه ی فواید چای سبز برای سلامت مو و همچنین طرز استفاده و عوارض و مضرات آن می پردازد. با سومیتا همراه باشید:

چای سبز چیست؟

به طور کلی برگ چای از گیاهی به نام Camellia sinensis گرفته می شود. برگ چای بسته به روش فرآوری می تواند چای سبز، سیاه، سفید یا اولانگ را تولید کند.

چای سبز از برگ های تازه چای ساخته می شود که در معرض نور خورشید خشک شده اما از مرحله ی اکسیداسیون و تخمیر آن ها جلوگیری می شود و همین منجر به طعم چای سبز می شود.

انواع خاصی از چای سبز ممکن است با روش های مختلف فرآوری شوند. به عنوان مثال چای سبز ماچا از برگ های چای که قبل از برداشت به مدت 4 هفته در سایه قرار می گیرند تهیه می شود و همین باعث طعم غنی تر و محتوای آنتی اکسیدانی بیشتر آن می شود.

چای سبز به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان بسیار معروف هستند. بیشتر آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز از ترکیباتی به نام فلاونول تشکیل شده که نوع کاتچین آن بسیار معروف است.

فراوان ترین و قدرتمندترین کاتچین موجود در چای سبز اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است که با کاهش خطر بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان ارتباط دارد.

به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی غنی، از چای سبز و عصاره های آن برای اهداف دیگری مانند جلوگیری از ریزش مو و بهبود سلامت مو نیز استفاده می شود.

فواید و مزایای چای سبز برای سلامتی مو

چای سبز به دلیل مزایای گفته شده به بسیاری از محصولات مراقبت از مو اضافه می شود. در اینجا برخی از مزایای احتمالی چای سبز برای مو آورده شده است:

1. می تواند از ریزش مو جلوگیری کند

ریزش مو بسیاری از مردان و زنان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. دلایل مختلفی از جمله استرس، رژیم غذایی، بیماری های خود ایمنی و تغییرات هورمونی باعث ایجاد این عارضه می شود.

ریزش موی هورمونی معروف به آلوپسی آندروژنتیک، حدود 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. در حقیقت در همه جای دنیا 50٪ از مردان و 25٪ از زنان 50 ساله و بالاتر درجاتی از ریزش موی هورمونی را تجربه خواهند کرد.

در هنگام ریزش مو، چرخه رشد طبیعی مو تغییر می کند. این چرخه شامل سه مرحله آندروژن (رشد مو)، کاتاژن (فاز انتقالی) و تلوژن (ریزش مو) است.

دو هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون می توانند مراحل رشد مو را تغییر داده و ریزش مو را افزایش دهند. برخی تحقیقات نشان داده است که EGCG می تواند از اثرات این هورمون ها بر روی مو و ریزش موی خفیف جلوگیری کند.

در یک مطالعه آزمایشی 10 شرکت کننده مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک مکملی به نام Forti5 را به مدت 24 هفته مصرف کردند. در پایان مطالعه، 80٪ از شرکت کنندگان پیشرفت قابل توجهی در رشد مجدد مو داشتند.

با این حال، این مکمل حاوی مقدار نامعلومی از عصاره چای سبز، ملاتونین، ویتامین D، امگا 3، امگا 6، بتا-سیتوسترول و ایزوفلاون سویا بود. بنابراین نمی توان گفت میزان تاثیر عصاره چای سبز چقدر منجر به این پیشرفت ها شده است.

در یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر، ریزش موی موش هایی که تحت درمان موضعی چای سبز غنی از EGCG قرار گرفتند، نسبت به افرادی که تحت درمان قرار نگرفتند، به میزان قابل توجهی کمتر بود.

به نظر می رسد که EGCG با طولانی شدن فاز آندروژن یعنی رشد مو و کند کردن سرعت فاز تلوژن که منجر به ریزش مو می شود، ریزش مو ناشی از تستوسترون را کاهش می دهد.

2. از رشد مو پشتیبانی می کند

چای سبز می تواند از رشد سالم و رشد مجدد مو پشتیبانی کند. در یک مطالعه کوچک، محققان عصاره موضعی EGCG مشتق از چای سبز را به مدت 4 روز به پوست سر سه شرکت کننده مبتلا به آلوپسی زدند، پس از 4 روز، شرکت کنندگان با افزایش قابل توجهی در فعالیت رشد مو مواجه شدند.

به نظر می رسد EGCG با تحریک فولیکول های مو و جلوگیری از آسیب به پوست و سلول های مو، رشد مو را افزایش می دهد. علاوه بر این، در یک مطالعه ریزش مو در موش ها، محققان دریافتند که 33٪ از حیواناتی که عصاره چای سبز مصرف کرده اند پس از 6 ماه رشد مجدد مو را تجربه کرده اند.

با این حال، مشخص نیست که درمان های سریع و موثر مو با چای سبز برای تقویت رشد مو در انسان به ویژه افرادی که ریزش مو مربوط به هورمون ندارند، چقدر سریع است.

3. انتقال مواد مغذی به مو را بهبود می بخشد

مو بخشی از یک سیستم بسیار بزرگ تر است که شامل ناخن، پوست، مو و ساختارهای جانبی است. در واقع، موهای شما مستقیما از روی پوست رشد می کنند و از این طریق جریان خون و تغذیه را در مرحله رشد خود دریافت خواهند کرد.

در یک مطالعه کوچک بر روی 15 شرکت کننده، محققان دریافتند که مصرف مکمل های حاوی عصاره چای سبز به مدت 12 هفته در مقایسه با گروه کنترل، جریان خون به پوست سر و اکسیژن رسانی را 29 درصد افزایش می دهد.

در گروه دیگری در همان مطالعه، 30 شرکت کننده به مدت 12 هفته 4 فنجان (1 لیتر) چای سبز نوشیدند که در مقایسه با گروه کنترل، پیشرفت قابل توجهی در هیدراتاسیون پوست (آبرسانی پوست) را تجربه کردند.

رشد مو تا حد زیادی به اکسیژن و رساندن مواد مغذی به پوست مربوط می شود. در حقیقت گردش خون ضعیف می تواند منجر به ریزش مو شود بنابراین، نوشیدن چای سبز ممکن است باعث افزایش این مواد مغذی در پوست سر شما شود و رشد مو را بهبود بخشد.

طرز استفاده از چای سبز برای موها

با توجه به خواص تقویت کننده چای سبز و عصاره چای سبز برای مو، در بسیاری از محصولات مو از آن ها به عنوان ماده اصلی استفاده می کنند.

با این حال در اینجا نیز چند روش برای استفاده از چای سبز برای موهای شما را توضیح خواهیم داد :

می توانید از یک شامپوی روزانه حاوی عصاره چای سبز استفاده کنید. حتما بیشتر شامپو را به ریشه و پوست سر خود بمالید و به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید
نرم کننده یا ماسک موی تهیه شده با چای سبز را برای ریشه، ساقه ها و نوک موها استفاده کنید. بگذارید برای مدت 3 تا 10 دقیقه یا زمان مشخص شده بر اساس دستورالعمل های سازنده روی موها بماند و در صورت نیاز آن را آبکشی کنید
می توانید 1-2 چای سبز کیسه ای را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه بماند. پس از سرد شدن، مایع را بعد از دوش گرفتن خود به موها بمالید
علاوه بر این، می توانید روزانه 1-2 فنجان چای سبز (240-480 میلی لیتر) بنوشید تا منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها برای بدن شما تامین شود

عوارض و مضرات چای سبز برای مو

اگرچه برخی تحقیقات از فواید نوشیدن چای سبز و استفاده از محصولات موی چای سبز برای تقویت رشد مو پشتیبانی می کنند اما نکات مهمی را باید بخاطر بسپارید.

در حالی که چای سبز برای مصرف بی خطر است، بسیاری از مکمل ها و روغن های چای سبز حاوی مقادیر قابل توجهی EGCG هستند که می تواند منجر به مسائل جدی مانند مسمومیت کبد و ناراحتی معده شود.

یک بررسی اخیر مشخص کرده است که میزان مصرف بی خطر EGCG در مکمل ها و چای دم کرده به ترتیب 338 میلی گرم و 704 میلی گرم در روز است. بنابراین، نسبت به مکمل های حاوی دوزهای بالاتر بیشتر احتیاط کنید.

همچنین، همیشه قبل از شروع یک مکمل جدید با پزشک تغذیه صحبت کنید تا خطری شما را تهدید نکند. در مورد چای سبز، اکثر افراد می توانند با خیال راحت 3-4 فنجان (710-950 میلی لیتر) در روز بنوشند.

نحوه استفاده از محصولات نیز مهم است. اگر از ماسک یا شامپو موی دارای چای سبز استفاده می کنید حتما آن را روی ریشه و پوست سر خود بمالید زیرا این امر به ترکیبات محصول کمک می کند تا به فولیکول های مو برسند.

همچنین هنگام استفاده از شامپو حتما موهای خود را به آرامی مالش دهید تا به ریشه آسیب نرسد.

خلاصه

چای سبز نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان است که در سراسر دنیا از آن لذت می برند. نوشیدن آن و استفاده از محصولات موی حاوی آن می تواند خطر ریزش مو را کاهش دهد و حتی رشد مجدد مو را تقویت کند.

محصولات حاوی این گیاه را بر روی پوست سر و ریشه مو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین می توانید موهای خود را با چای سبز دم کرده بعد از شامپو زدن بشویید.

اگر ترجیح می دهید به نوشیدن چای سبز اکتفا کنید، می توانید با خیال راحت از 3-4 فنجان (710-950 میلی لیتر) در روز لذت ببرید.

همچنین بخوانید : خواص چای سبز برای پوست چیست؟

منبع: healthline