آیا کلسترول خون بالا می تواند روی پوست تاثیر بگذارد؟

تاثیر کلسترول خون بالا بر روی پوست
تاثیر کلسترول خون بالا بر روی پوست

کلسترول خون بالا یک وضعیت نسبتا رایج است که در آن مقادیر بالایی کلسترول در خون شما گردش می کند.

کلسترول یک لیپید (چربی) است که می‌ تواند به صورت پلاک‌ هایی در شریان‌ های شما جمع شود، آن‌ ها را باریک کرده و جریان خون را به قلب شما کند کند. این وضعیت می تواند منجر به بیماری قلبی، سکته قلبی یا سکته مغزی شود.

کلسترول خون بالا معمولا علائمی ایجاد نمی کند مگر اینکه منجر به عارضه شود. این بدان معنی است که شما اغلب نمی دانید که کلسترول بالا دارید تا زمانی که پزشک برای شما آزمایش خون بنویسد.

اما سطوح بالای چربی های در گردش (کلسترول و تری گلیسیرید) گاهی اوقات می تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در پوست شما شود. اولین نشانه اینکه کلسترول خون شما بالا است ممکن است به صورت مجموعه ای غیر قابل توضیح از برجستگی ها، لکه های پوستی نرم مایل به زرد یا تغییر رنگ در اندام های شما ظاهر شود.

این علائم پوستی ممکن است نشانه مهمی باشد که شما باید سطح کلسترول خود را مدیریت کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که کلسترول خون بالا چه تاثیری بر روی پوست می گذارد؟ با سومیتا همراه باشید؛

تاثیر کلسترول خون بالا روی پوست چگونه است؟

هنگامی که کلسترول زیادی در جریان خون شما گردش می کند، می تواند در رسوبات چربی زیر پوست جمع شود. این می تواند باعث ایجاد جوش های نارنجی یا زرد پر از چربی شود.

کلسترول همچنین می‌ تواند رگ‌ های خونی کوچکی یا مویرگ‌ ها را که اکسیژن پوست را تامین می‌ کنند، مسدود کند. این می تواند باعث تغییر رنگ سطح پوست شما شود. همچنین ممکن است به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس منجر شود.

کلسترول خون بالا گاهی اوقات می تواند منجر به وضعیت جدی تری به نام آمبولی کلسترول شود. این عارضه زمانی است که کریستالی از پلاک کلسترول می شکند و یک ورید یا شریان را مسدود می کند. آمبولی کلسترول می تواند منجر به زخم های پوستی یا سایر عوارض شود.

اولین قدم برای رسیدگی به یک مشکل پوستی مرتبط با کلسترول، شناسایی این بیماری است. سپس می توانید علل زمینه ای از جمله مدیریت سطح کلسترول و تری گلیسیرید خود را شروع کنید.

علائم پوستی کلسترول خون بالا چیست؟

زانتوما

زانتوماها رسوبات چربی (لیپیدی) موضعی هستند که معمولا روی پوست، بافت های زیر پوست و تاندون ها تاثیر می گذارند.

چند دسته از زانتوما وجود دارد :

  • زانتومای فوران کننده : ظاهر شدن ناگهانی چیزهایی که به نظر می رسد بثورات متعددی بر روی پوست شما هستند و با رسوبات چربی کلسترول پر شده اند
  • زانتومای غده ای یا تاندونی : گره هایی که اغلب در بند انگشتان، زانوها، آرنج ها و باسن یافت می شوند
  • زانتومای ورکوز : زانتومای زگیل مانند در پوشش داخلی دهان یا گاهی اوقات در ناحیه تناسلی
  • زانتومای مسطح : لکه های صاف یا کمی برآمده در هر قسمت از بدن

زانتلاسما (چربی پلک)

زانتلاسما یا چربی پلک شایع ترین نوع زانتومای مسطح است. این عارضه یک تکه نرم از برجستگی های زرد رنگ در اطراف چشم های شما است که معمولا در اطراف گوشه های چشم شما نزدیک به بینی دیده می شود.

زانتلاسما در پلک بالایی نسبت به پلک پایینی شایع تر است اما می تواند هر دو پلک را تحت تاثیر قرار دهد.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی پوستی است که به دلیل چرخش غیر عادی سریع سلول‌ های پوست، لکه‌ های برجسته و قرمز و خارش‌ دار در پوست ایجاد می‌ کند. پسوریازیس یک اختلال خودایمنی مزمن است که باعث واکنش التهابی در بدن شما می شود.

این بیماری می تواند رگ های خونی شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش خطر بیماری قلبی شود.

طبق تحقیقات در سال 2017 بین پسوریازیس و سطح کلسترول خون بالا ارتباط وجود دارد. محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا چنین است.

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید ممکن است بخواهید به طور مرتب سطح کلسترول و تری گلیسیرید خود را بررسی کنید.

آمبولی چربی (کلسترول)

آمبولی کلسترول زمانی رخ می دهد که کریستال های تشکیل شده از کلسترول و سایر مواد از پلاک های یکی از شریان های بزرگ شما جدا می شوند. سپس آن ها قبل از اینکه در یک شریان یا رگ خونی کوچک تر قرار بگیرند از طریق سیستم گردش خون شما عبور می کنند.

این وضعیت می تواند جریان خون به آن ناحیه را مسدود کند و باعث آسیب و علائم پوستی زیر شود :

  • زخم های پا
  • تغییر رنگ پوست
  • قانقاریا
  • انگشتان آبی یا بنفش

پوست لکه دار یا خال دار (لیودو لتیکولاریس)

لیودو لتیکولاریس یک خال قرمز مایل به آبی در پوست است. معمولا روی ران ها، پاها، انگشتان پا، باسن، ساق پا یا سایر اندام ها ظاهر می شود. بسیاری از چیزها می توانند باعث ایجاد این الگو شوند از جمله آمبولی کلسترول.

لیودو لتیکولاریس اگر به خودی خود از بین نرفت و قسمت هایی از پوست شما به آبی تیره تا سیاه تبدیل شد، با پزشک تماس بگیرید. ممکن است انسدادی داشته باشید که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کلسترول خون بالا می تواند منجر به چندین شرایط تهدید کننده زندگی از جمله بیماری قلبی و سکته شود. ایده خوبی است که هر چند وقت یکبار با نظر پزشک سطح کلسترول خود را بررسی کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که آزمایش کلسترول از سن 20 سالگی و هر 5 سال پس از آن برای افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی نیستند، شروع شود. افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا عوامل خطر آن باید زود به زود آزمایش های کلسترول خون را انجام دهند.

چگونه علائم پوستی کلسترول خون بالا را مدیریت کنیم؟

کلید درمان بیماری پوستی شما این است که علت اصلی را پیدا کرده و به آن رسیدگی کنید.

اگر وضعیت پوست شما به دلیل کلسترول خون بالا باشد، پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی را پیشنهاد کند که عبارتند از :

  • رژیم غذایی
  • ورزش
  • کاهش استرس
  • ترک سیگار

همچنین پزشک در صورت نیاز داروهای کاهش دهنده کلسترول خون را توصیه می کند.

چگونه می توانیم کلسترول خو بالا را کاهش دهیم؟

انجمن قلب آمریکا چندین راه کلیدی را برای کاهش یا جلوگیری از کلسترول خون بالا توصیه می کند :

  • سطح کلسترول خود را آزمایش کنید و نتایج را با یک متخصص در میان بگذارید
  • از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید
  • فعالیت بدنی داشته باشید
  • اگر سیگار می کشید سیگار را ترک کنید
  • اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید وزن خود را کاهش دهید

خلاصه

کلسترول خون بالا یک بیماری شایع است که میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، برخی از آن ها نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

هنگامی که مقادیر بالای کلسترول و سایر چربی‌ ها در خون شما در گردش است، می‌ تواند در شریان‌ های شما رسوب کند. این وضعیت می تواند منجر به شرایط تهدید کننده زندگی مانند بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته شود. همچنین می تواند منجر به بسیاری از بیماری های پوستی شود.

اگر متوجه رسوبات چربی، برجستگی های زرد رنگ، لکه های اطراف چشم یا تغییر رنگ خفیف تا شدید پوست خود شدید، ممکن است به بیماری پوستی مرتبط با کلسترول خون بالا مبتلا شده باشید.

این مهم است که با پزشک در مورد علائم خود مشورت کنید. اگر کلسترول خون بالا باعث بیماری پوستی شما شود، پزشک می تواند دارو یا تغییر شیوه زندگی را برای کمک به کاهش سطح کلسترول و کمک به شما و پوست شما برای سالم ماندن توصیه کند.

همچنین بخوانید : اثرات کلسترول بالا بر بدن

منبع : healthline