خواص شگفت انگیز روغن آووکادو برای پوست

خواص روغن آووکادو
خواص روغن آووکادو

روغن آووکادو روغنی عالی برای پخت وعده های غذایی خوش طعم و سالم است. این روغن یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی و ویتامین هاست.

اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که از این روغن گیاهی برای تسکین و التیام پوست خود استفاده کنید؟ تصور می شود که روغن آووکادو مزایای بی شماری برای پوست شما دارد که از جمله آن ها می توان به مرطوب کردن پوست خشک و استفاده از آن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی اشاره کرد.

می توانید روغن آووکادو را مستقیما روی پوست خود بمالید یا آن را با محصولات زیبایی مورد علاقه خود مخلوط کنید.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید روغن آووکادو برای سلامتی پوست و همچنین عوارض و مضرات و نحوه ی استفاده از آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن آووکادو برای پوست

آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهابی موجود در روغن آووکادو به پوست شما کمک می کند تا صاف، قوی و الاستیک و سفت بماند. شما می توانید روغن آووکادو را در هر فروشگاه مواد غذایی و بهداشتی خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

برخی از مهم ترین فواید روغن آووکادو برای پوست عبارتند از :

  • خارش پوست را آرام می کند
  • زخم ها را بهبود می بخشد
  • پوست خشک را بازسازی و تغذیه می کند
  • پوست را آبرسانی و مرطوب می کند
  • پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند
  • از پوست در برابر آسیب های پوستی محافظت می کند

برخی ممکن است از روغن آووکادو به عنوان یک روغن اساسی یاد کنند، اما این باور درست نیست. روغن آووکادو نسبتا غلیظ و به رنگ سبز بوده و در واقع یک روغن حامل محسوب می شود.

روغن های اساسی روغن های روان کننده بسیار غلیظی هستند که از قسمت های معطر گیاه مانند ریشه یا برگ ها تقطیر می شوند. اما روغن های حامل از دانه ها، آجیل ها یا سایر قسمت های چرب میوه خارج شده و برای کمک به رقیق شدن روغن های اساسی استفاده می شوند.

همچنین روغن های اساسی تبخیر می شوند و رایحه های قوی دارند، در حالی که روغن های حامل اینگونه نیستند.

مزایای اصلی روغن آووکادو تسکین و افزودن رطوبت پوست است. بنابراین اگر پوست چربی دارید، برای شما مناسب نخواهد بود.

نتایج تحقیقات در مورد خواص روغن آووکادو برای پوست

محققان نشان داده اند که چگونه روغن های طبیعی مانند روغن آووکادو می توانند برای پوست شما مفید باشند. این نتایج چه شما از خود روغن آووکادو بصورت مستقیم استفاده کنید و چه آن را با ماده دیگری مانند کرم پوست مورد علاقه خود ترکیب کنید، رخ خواهند داد.

بتا کاروتن، پروتئین، لسیتین، اسیدهای چرب و ویتامین های A، D و E موجود در روغن آووکادو به مرطوب سازی و محافظت از پوست در برابر آسیب های اشعه UV کمک می کند.

همچنین تولید کلاژن که پروتئین اصلی پوست برای لیفت و محکم نگه داشتن پوست است را تحریک می کند. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که یک کرم موضعی پوست متشکل از روغن های آووکادو، درخت چای، EMU و جوجوبا اثرات ضد میکروبی مثبتی برای پوست دارد.

روغن آووکادو همچنین می تواند به بهبود زخم ها کمک کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که لینولئیک اسید، اولئیک اسید و سایر اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در روغن آووکادو می توانند بهبود زخم را تسریع بخشند.

البته نتایج فوق از مطالعات حیوانی حاصل شده اند و برای بررسی این تاثیرات بر روی انسان ها، تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

برخی شواهد نیز نشان می دهد که روغن آووکادو می تواند به درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس که یک بیماری خود ایمنی مزمن است و باعث ایجاد لکه های ضخیم، پوسته پوسته و قرمز روی پوست می شود کمک کند.

مطالعه دیگری در سال 2001 نشان داد که روغن آووکادو مخلوط شده با کرم ویتامین B12 می تواند علائم پسوریازیس را برای مدت طولانی تری نسبت به درمان سنتی با ویتامین D3 کاهش دهد.

طریقه مصرف روغن آووکادو بر روی پوست

شما می توانید به روش های مختلفی از روغن آووکادو در برنامه مراقبت از پوست خود استفاده کنید. می توانید روغن را روی پوست خود ماساژ دهید، آن را مانند ماسک روی صورت خود بمالید یا به لوسیون خود اضافه کنید. می توانید هر روز یا چند بار در ماه بدون هیچ گونه عوارض جانبی از این روغن استفاده نمایید.

به طور کلی سعی کنید از روغن آووکادو به روش های زیر استفاده کنید :

1. به عنوان لوسیون برای پوست دارای زخم یا ترک

بعد از استحمام مقدار کافی روغن آووکادو را روی پوست خود ماساژ دهید. می توانید از روغن آووکادو به تنهایی استفاده کنید یا چند قطره آن را به یکی از لوسیون های بدن روزانه خود اضافه نمایید.

2. به عنوان مرطوب کننده صورت

2/3 یک بطری 1 اونسی (5/28 میلی لیتری) را با روغن آووکادو پر کنید. روغن تغذیه کننده دیگری مانند تانوما یا روغن شترمرغ را انتخاب کنید و با استفاده از آن یک سوم آخر بطری را پر کنید.

سه تا چهار قطره از روغن ضروری مورد علاقه خود مانند اسطوخودوس یا گلاب را نیز اضافه نمایید سپس درب بطری را بسته و خوب تکان دهید.

کمی از روغن خانگی خود را کف دست بریزید، انگشتان خود را درون روغن بزنید و آن را به صورت خود بمالید. همچنین می توانید از این روغن به عنوان مرطوب کننده دست هم استفاده کنید.

اگر بطری را از نور خورشید دور نگه دارید، روغن می تواند تا یک سال دوام بیاورد.

3. به عنوان ماسک صورت خانگی

یک آووکادو رسیده را به صورت نگینی برش دهید و مقدار کمی روغن آووکادو به آن اضافه کنید. با چنگال یا قاشق آن را به صورت خمیر یکدست درآورید. خمیر را به صورت خود بمالید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس بسته به نوع پوست خود می توانید ماسک آووکادو را با آب گرم یا پاک کننده صورت بشویید.

4. به عنوان یک کرم طبیعی ضد پیری پوست

1/4 فنجان روغن آووکادو را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل، 2 قاشق غذاخوری موم زنبور عسل، 1/2 قاشق چای خوری روغن ویتامین E و 1 قاشق غذاخوری شی باتر در یک شیشه مخلوط کنید.

شیشه را بدون درب آن در قابلمه ای از آب با ارتفاع حدود 10 سانتیمتر قرار دهید و بگذارید بجوشد، با ذوب شدن مواد آن ها را هم بزنید. بعد از ذوب شدن، ماده آماده شده را در ظرف شیشه ای کوچکتر بریزید و بگذارید بماند تا مخلوط سفت شود.

درب ظرف را گذاشته و کرم را در جای خنک نگهداری کنید.

عوارض و مضرات روغن آووکادو

می توانید برای استفاده از روغن آووکادو ابتدا آزمایش پچ را انجام دهید؛ این آزمایش بدین‌صورت است که باید مقدار بسیار کمی از ماسک تهیه شده را در پشت گوش یا آرنج داخلی امتحان کنید و بعد 24 ساعت ناحیه مورد نظر را بررسی کنید.

اگر واکنش‌ هایی مانند التهاب، خارش یا قرمزی روی پوست شما ایجاد نشد، می توانید از روغن آووکادو بر روی پوست صورت و بدن خود استفاده کنید.

اگر به آووکادو حساسیت دارید، قبل از استفاده از روغن آووکادو برای پوست با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

همان طور که ملاحظه کردید، روغن آووکادو فواید زیادی برای سلامت پوست دارد.

پس از استفاده می توانید نتایج فواید روغن آووکادو را بر روی پوست خود احساس کنید. اگرچه برای دیدن نتایج طولانی مدت، باید به مرور و مداوم از روغن آووکادو استفاده نمایید.

همچنین بخوانید : خواص آووکادو برای زنان باردار

منبع: healthline