مضرات مصرف چای کامبوچا در دوران بارداری و شیردهی

مضرات مصرف چای کامبوچا در دوران بارداری و شیردهی
مضرات مصرف چای کامبوچا در دوران بارداری و شیردهی

چای کامبوچا هزاران سال پیش در چین به وجود آمد اما این چای تخمیر شده اخیرا به دلیل فواید سلامتی بالقوه محبوبیت زیادی به دست آورده است.

چای کامبوچا همان فواید سلامتی نوشیدن چای سیاه یا سبز را همراه با پروبیوتیک های سالم ارائه می دهد.

با این حال ایمنی نوشیدن کامبوچا در دوران بارداری و شیردهی کاملا بحث برانگیز است.

در ادامه این مقاله به بررسی عوارض و مضرات مصرف چای کامبوچا در دوران بارداری و شیردهی می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

کامبوچا چیست؟

کامبوچا یک نوشیدنی تخمیر شده است که اغلب از چای سیاه یا سبز تهیه می شود.

روند تهیه کومبوچا می تواند متفاوت باشد. با این حال معمولا از یک فرآیند تخمیر مضاعف تشکیل شده است.

به طور کلی یک SCOBY (یک کشت مسطح و گرد از باکتری و مخمر) در چای شیرین قرار داده می شود و در دمای اتاق به مدت چند هفته تخمیر می شود.

سپس کامبوچا را به بطری‌ ها منتقل می‌ کنند و به مدت 1 تا 2 هفته دیگر می‌ گذارند تا تخمیر شود و در نتیجه نوشیدنی کمی شیرین، کمی اسیدی و با طراوت به دست می‌ آید.

از آنجا به بعد کامبوچا معمولا در یخچال نگهداری می شود تا فرآیند تخمیر و کربناته شدن را کاهش دهد.

شما می توانید کامبوچا را در فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید اما برخی از مردم ترجیح می دهند کامبوچای خود را درست کنند که نیاز به آماده سازی و نظارت دقیق دارد.

کامبوچا اخیرا به دلیل مزایای سلامتی آن بسیار محبوب شده است. این منبع خوبی از پروبیوتیک هاست که باکتری های سالم روده شما را تغذیه می کنند.

پروبیوتیک ها با مزایای سلامتی مختلفی از جمله سلامت گوارش، کاهش وزن و حتی کمک به کاهش التهاب سیستمیک مرتبط هستند.

عوارض و مضرات چای کامبوچا برای زنان باردار

حاوی الکل است

فرآیند تخمیر چای کامبوچا منجر به تولید الکل در مقادیر کمی می شود.

کامبوچا که به صورت تجاری به عنوان یک نوشیدنی غیر الکلی فروخته می شود هنوز حاوی مقادیر بسیار کمی الکل است اما طبق مقررات نمی تواند بیش از 0.5 درصد باشد.

محتوای الکل 0.5 درصد زیاد نیست و همان مقداری است که در اکثر آبجوهای غیر الکلی یافت می شود.

با این حال توصیه می شود مصرف الکل را در تمام سه ماهه بارداری کاملا محدود کنید. همچنین گفته شده که همه انواع الکل می توانند به یک اندازه مضر باشند.

علاوه بر این درک این نکته مهم است که کامبوچای تولید شده در خانه دارای محتوای الکل بالاتری است و برخی اوقات تا 3 درصد هم می رسد.

الکل در صورت مصرف توسط مادر شیرده می تواند وارد شیر مادر شود. به طور کلی 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا بدن شما یک وعده الکل را متابولیزه کند.

اگرچه مقدار الکل موجود در کامبوچا بسیار کمتر از یک وعده الکل است اما هنوز باید در نظر گرفته شود زیرا نوزادان الکل را با سرعت بسیار کمتری نسبت به بزرگسالان متابولیزه می کنند.

بنابراین شاید بد نباشد پس از مصرف کامبوچا مدتی قبل از شیردهی صبر کنید.

اثرات مصرف الکل در مقادیر کم در دوران بارداری یا در دوران شیردهی هنوز مشخص نشده است. با این حال همیشه یک خطر وجود دارد.

غیر پاستوریزه است

پاستوریزه کردن روشی برای پردازش حرارتی نوشیدنی ها و مواد غذایی برای از بین بردن باکتری های مضر مانند لیستریا و سالمونلا است.

زمانی که کامبوچا در خالص ترین شکل خود باشد پاستوریزه نشده است.

FDA توصیه می‌ کند از محصولات غیر پاستوریزه در دوران بارداری از جمله شیر، پنیرهای نرم و آبمیوه‌ ها خودداری کنید زیرا ممکن است حاوی باکتری‌ های مضر باشند.

قرار گرفتن در معرض پاتوژن های مضر مانند لیستریا می تواند به زنان باردار و جنین آن ها آسیب برساند به عبارتی باعث افزایش خطر سقط جنین و مرده زایی می شود.

ممکن است با باکتری های مضر آلوده شود

اگرچه احتمال بروز این اتفاق در کامبوچای خانگی بیشتر از نوشیدنی‌ های آماده تجاری است اما ممکن است کامبوچا به عوامل بیماری‌ زای مضر آلوده شود.

متاسفانه همان محیطی که برای تولید پروبیوتیک‌ های مفید در کامبوجا لازم است همان محیطی است که پاتوژن‌ ها و باکتری‌ های مضر نیز دوست دارند در آن رشد کنند.

به همین دلیل است که دم کردن کامبوچا در شرایط بهداشتی و نگهداری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

حاوی کافئین است

از آنجایی که کامبوچا به طور سنتی با چای سبز یا سیاه تهیه می شود حاوی کافئین است. کافئین یک محرک است و می تواند آزادانه از جفت عبور کند و وارد جریان خون نوزاد شود.

مقدار کافئین موجود در کامبوچا متفاوت است اما چیزی است که باید در نظر داشت به خصوص که بدن شما در طول بارداری زمان بیشتری برای پردازش کافئین نیاز دارد.

علاوه بر این برای مادران شیرده درصد کمی از کافئین در شیر مادر باقی می ماند.

اگر مادر شیرده هستید و مقادیر زیادی کافئین مصرف می‌ کنید می‌ تواند باعث تحریک‌ پذیری و بیداری کودک شما شود.

به همین دلیل به زنان باردار و شیرده توصیه می شود که مصرف کافئین را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنند.

اکثر مطالعات نشان می‌ دهند که نوشیدن کافئین در دوران بارداری در حد اعتدال بی‌ خطر است و هیچ اثر مضری بر جنین شما ندارد.

با این حال برخی مطالعات نشان می‌ دهند که افزایش مصرف کافئین ممکن است با اثرات مضری از جمله سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس مرتبط باشد.

خلاصه 

کامبوچا یک نوشیدنی تخمیر شده غنی از پروبیوتیک است که فوایدی برای سلامتی دارد.

با این حال هنگامی که نوبت به نوشیدن کامبوچا در دوران بارداری یا شیردهی می رسد خطرات مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

اگرچه مطالعات گسترده ای در مورد اثرات نوشیدن کامبوچا در دوران بارداری وجود ندارد اما بهتر است از مصرف کامبوچا در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید زیرا مقدار کمی الکل، محتوای کافئین و عدم پاستوریزه شدن آن می تواند مشکل ساز شود.

در نهایت ترکیب میکروبیولوژیکی این چای تخمیر شده نسبتا پیچیده است و تحقیقات بیشتر برای درک کامل فواید و ایمنی آن ضروری است.

اگر می خواهید غذاهای پروبیوتیک را در دوران بارداری یا شیردهی به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ماست با کشت زنده فعال، کفیر تهیه شده از شیر پاستوریزه یا غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش را امتحان کنید.

همچنین بخوانید : آیا خوردن چای در بارداری ضرر دارد؟

منبع : healthline