خواص درمانی مخلوط سیر و عسل برای سلامتی بدن چیست؟

خواص درمانی مخلوط سیر و عسل
خواص درمانی مخلوط سیر و عسل

مخلوط سیر و عسل فواید سلامتی ثابت شده زیادی دارد. با استفاده از سیر و عسل به تنهایی یا با هم می توانید از خواص مفید آن ها لذت ببرید.

آن ها را می توان به عنوان مکمل های دارویی مصرف کرد یا به شکل طبیعی به دستور العمل ها اضافه کرد.

برخی از اشکال معجون عسل و سیر ممکن است مفیدتر از بقیه باشند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی معجون سیر و عسل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سیر و عسل برای سلامتی بدن

سیر و عسل در طب سنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته اند.

ماده اصلی سیر که فواید زیادی برای سلامتی دارد آلیسین است. آلیسین حاوی اکسیژن، گوگرد و سایر مواد شیمیایی است که خواص ضد باکتریایی و مبارزه با بیماری را به سیر می دهد.

یک بررسی پزشکی اشاره می‌ کند که خرد کردن یا له کردن حبه‌ های سیر تازه آلیسین بیشتری نسبت به استفاده از حبه‌ های سیر کامل آزاد می‌ کند. با این حال سیر خرد شده یا له شده می تواند سطح آلیسین خود را به سرعت از دست بدهد. برای حداکثر سود باید در اسرع وقت از سیر تازه استفاده کنید.

خواص عسل به به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و پلی فنول هاست. این مواد شیمیایی به مبارزه با التهاب (قرمزی و تورم) در بدن کمک می کنند.

عسل می تواند به تعادل سیستم ایمنی و جلوگیری از برخی بیماری ها کمک کند. عسل همچنین دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی است.

فواید و مزایای مخلوط سیر و عسل برای سلامتی بدن

تحقیقات پزشکی فواید سلامتی معجون سیر و عسل را به تنهایی و به صورت ترکیبی بررسی کرده است. برخی از تحقیقات بر اساس ادعاهای مطرح شده در درمان های خانگی است که صدها سال است مورد استفاده قرار می گیرند.

در طب سنتی اتیوپی از نوعی عسل محلی برای درمان مشکلات تنفسی، عفونت های پوستی و حتی اسهال استفاده می شود.

سیر به طور سنتی برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود. همچنین گزارش شده است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و به کاهش علائم آسم کمک می کند.

طب سنتی عربی سیر را برای کمک به درمان بیماری های قلبی، فشار خون بالا، آرتریت، دندان درد، یبوست و عفونت ها توصیه می کرد.

1. خواص ضد باکتری دارد

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مخلوط سیر و نوعی عسل به نام عسل تازما می‌ توانند از رشد برخی از انواع باکتری‌ ها جلوگیری کنند.

این مطالعه هر غذا را به طور جداگانه و به صورت مخلوط آزمایش کرد. محققان دریافتند که سیر و عسل هر دو به تنهایی قادر به کشتن باکتری ها هستند اما ترکیب سیر و عسل بهتر عمل کرد.

ترکیب سیر و عسل رشد باکتری هایی را که باعث بیماری و عفونت از جمله ذات الریه و نوعی مسمومیت غذایی می شوند کند یا متوقف کرد. اینها شامل استرپتوکوک پنومونی، استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا بود.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که ترکیبی از آب سیر و عسل حتی می‌ تواند انواع عفونت‌ های باکتریایی را که با داروهای آنتی‌ بیوتیک قابل درمان نیستند متوقف کند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا معجون عسل و سیر تاثیر یکسانی در برابر عفونت های باکتریایی در بدن انسان دارند یا خیر.

2. خواص ضد ویروس دارد

برخی از انواع عسل دارای خواص ضد ویروسی قوی هستند. این ممکن است به درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌ های ناشی از ویروس‌ ها کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عسل مانوکا می تواند از رشد ویروس آنفولانزا جلوگیری کند. محققان به این نتیجه رسیدند که عسل به ویژه عسل مانوکا تقریبا به اندازه داروهای ضد ویروسی علیه این ویروس موثر است.

3. برای سلامت قلب مفید است

چندین مطالعه بالینی و آزمایشگاهی به فواید فراوان سیر برای سلامت قلب پرداخته اند. کلینیک مایو خاطر نشان می کند که آنتی اکسیدان های موجود در عسل نیز ممکن است از شما در برابر بیماری قلبی محافظت کنند.

طبق یک بررسی پزشکی سیر با روش های زیر به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک می کند :

  • کاهش فشار خون بالا
  • کاهش کلسترول بالا
  • جلوگیری از لخته شدن بیش از حد خون (رقیق شدن خون)
  • جلوگیری از سفت شدن عروق خونی

یک بررسی دیگر نشان داد که مولکول‌ های گوگرد موجود در سیر ممکن است به محافظت از عضلات قلب در برابر آسیب کمک کرده و رگ‌ های خونی را انعطاف‌ پذیرتر کنند. این به جلوگیری از بیماری قلبی، لخته شدن خون و سکته کمک می کند.

نوعی کلسترول به نام LDL عامل اصلی سفت شدن رگ های خونی است. این می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود.

یک منبع معتبر تحقیقاتی در موش‌ ها نشان داد که سیر به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می‌ کند. موش ها با پودر سیر یا عصاره سیر خام تغذیه شدند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود که آیا این ترکیب ها دارای همان مزایای کاهش کلسترول در انسان هستند یا خیر.

4. به سلامت مغز و حافظه کمک می کند

هم سیر و هم عسل دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی بالایی هستند. این مواد شیمیایی سالم به تعادل سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری کمک می کنند. آن ها همچنین ممکن است از مغز شما در برابر بیماری های رایج مانند زوال عقل و آلزایمر محافظت کنند.

تحقیقات بیشتری در مورد اینکه سیر چگونه می تواند از این بیماری های مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند مورد نیاز است.

مطالعات نشان می دهد که عصاره سیر کهنه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به نام کیولیک ​​اسید است. این آنتی اکسیدان قوی ممکن است به محافظت از مغز در برابر آسیب های ناشی از پیری و بیماری کمک کند. همچنین ممکن است به بهبود حافظه و تمرکز در برخی افراد کمک کند.

روش های استفاده از مخلوط سیر و عسل در رژیم غذایی

شما می توانید با هر آشپزی از فواید سلامتی فراوان سیر و عسل لذت ببرید یا آن ها را به عنوان مکمل های غذایی مصرف کنید.

سیر تازه له شده یا خرد شده بیشترین فواید سلامتی را دارد. پودر سیر و عصاره سیر کهنه نیز دارای ترکیبات سالم بالایی هستند. روغن سیر خواص سلامتی کمتری دارد اما همچنان می توان از آن برای طعم دادن به غذاها استفاده کرد.

مکمل های سیر معمولا حاوی پودر سیر هستند. هیچ دوز توصیه شده ای برای سیر تازه یا مکمل های سیر وجود ندارد. برخی از مطالعات بالینی نشان می دهد که می توانید با مصرف دوز روزانه 150 تا 2400 میلی گرم پودر سیر از مزایای سلامتی بهره مند شوید.

عسل خام و خالص را می توان به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه، سرماخوردگی و گلودرد استفاده کرد. کلینیک مایو استفاده از عسل مرکبات، عسل اکالیپتوس و عسل لابیاتا را برای سرفه توصیه می کند. در صورت نیاز یک قاشق عسل میل کنید یا عسل را به دمنوش های گیاهی اضافه کنید تا علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهید.

همچنین می توان از عسل برای تسکین جوش های آلرژیک، آکنه و سایر تحریکات پوستی روی پوست استفاده کرد. می توان از آن برای کمک به بهبود زخم، سوختگی و خراش پوست استفاده کرد.

پوست را تمیز کنید و مقدار کمی عسل پزشکی را مستقیما روی ناحیه ی مورد نظر بمالید.

دستورالعمل های تهیه شده با مخلوط سیر و عسل

سس سالاد

می توانید سس سالاد خود را با مخلوط کردن روغن زیتون، سرکه بالزامیک و سبزیجات خشک درست کنید. سیر تازه خرد شده و عسل خالص را با مواد دیگر مخلوط کنید تا به تعادل ترشی و افزودن مواد مغذی بیشتر کمک کند.

همه مواد را در یک شیشه تمیز ترکیب کرده و خوب تکان دهید.

سیر سیاه و عسل

سیر سیاه با عسل نوعی سیر ترشی است که تا یک ماه در دمای اتاق قابل نگهداری است.

حبه های سیر کامل پوست کنده را در یک شیشه تمیز و استریل قرار دهید. می‌ توانید یک ظرف شیشه‌ ای و درب آن را با جوشاندن آن در آب استریل کنید.

عسل را روی سیر بریزید و هم بزنید تا ترکیب شود. مطمئن شوید که سیر کاملا با عسل پوشانده شده است. درب شیشه را ببندید و بگذارید سه روز در دمای اتاق بماند.

درب شیشه را باز کنید تا گازها خارج شود و سیر و عسل را هم بزنید. اگر حباب های ریز در عسل دیدید به این معنی است که سیر شروع به تخمیر کرده است. دوباره ببندید و بگذارید حداقل یک هفته قبل از استفاده بماند.

ماریناد سیر و عسل

ماریناد سیر و عسل را می توان برای طعم دادن به مرغ، ماهی و سبزیجات استفاده کرد. سیر تازه خرد شده (یا پودر سیر)، عسل، سس سویای کم سدیم و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید. در صورت تمایل می توانید سبزیجات تازه یا خشک دیگر را نیز اضافه کنید.

مرغ یا ماهی را در ماریناد سیر و عسل بریزید و بگذارید حداقل یک ساعت در یخچال بماند و سپس برای پخت استفاده کنید.

عوارض و مضرات مخلوط سیر و عسل

ترکیبات تغذیه ای و سلامت موجود در سیر و عسل ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی یا واکنش هایی ایجاد کند. قبل از مصرف مکمل های سیر یا عسل با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی سیر

سیر می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. مصرف مکمل های سیر یا خوردن سیر در دوزهای بیشتر می تواند خون شما را رقیق کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین دلیل سیر می تواند با داروهایی که خون شما را رقیق می کنند تداخل منفی ایجاد کند. این داروها شامل موارد زیر می شوند:

  • سالیسیلات (آسپرین)
  • وارفارین (کومادین)
  • کلوپیدوگرل (پلاویکس)

سیر همچنین ممکن است با یک داروی ضد ویروسی به نام ساکویناویر که برای درمان HIV استفاده می شود تداخل داشته باشد.

عوارض جانبی عسل

مصرف عسل ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد. قبل از افزودن عسل به رژیم غذایی خود با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

عسل تداخلی با سایر داروها ندارد اما می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. اگر به گرده زنبور عسل حساسیت دارید از پزشک خود بپرسید که آیا خوردن عسل برای شما بی خطر هست یا خیر.

عسل همچنین ممکن است حاوی انواع دیگری از گرده باشد که می تواند واکنش های زیر را ایجاد کند :

  • خس خس سینه
  • سرفه کردن
  • تورم صورت یا گلو
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ضعف
  • غش کردن
  • تعریق
  • واکنش های پوستی
  • ریتم های نامنظم قلب

هشدار

به نوزادان زیر یک سال نباید عسل داد. عسل می تواند باعث یک بیماری نادر اما جدی معده به نام بوتولیسم نوزاد شود. این ناشی از اسپورهای باکتری است که ممکن است در عسل باشد.

خلاصه

معجون سیر و عسل به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات پزشکی اخیر برخی از خواص سلامتی این ترکیب را ثابت کرده است.

تحقیقات بیشتری برای یافتن دوزها و فواید دقیق سیر و عسل مورد نیاز است. با این حال می توانید با استفاده از سیر و عسل در آشپزی روزانه خود از خواص غذایی و دارویی بهره مند شوید.

از پزشک یا متخصص تغذیه خود بپرسید که آیا مصرف مکمل های سیر یا عسل برای شما مناسب هست یا خیر.

همچنین بخوانید : خواص سیر و عسل برای لاغری و کاهش وزن

منبع : healthline