خواص شگفت انگیز سیر برای زنان باردار

خواص سیر برای زنان باردار
خواص سیر برای زنان باردار

سیر یکی از بهترین سبزیجاتی است که زنان در دوران بارداری به صورت خام و پخته شده در انواع غذا می توانند بخورند.

در ادامه این مقاله با فواید سیر برای سلامتی در دوران بارداری و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

آیا سیر در دوران بارداری ایمن است؟

سیر در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود به شرطی که به مقدار کم مصرف شود. استفاده از سیر در اوایل بارداری بی خطر است زیرا غذاهای مصرف شده در این مرحله در مقایسه با سه ماهه بعدی تاثیر کمتری بر روی جنین خواهند داشت.

در سه ماهه دوم و سوم سیر می تواند منجر به دو عارضه جانبی اصلی – کاهش فشار خون و رقیق شدن خون – در صورت مصرف بیش از حد شود. بنابراین توصیه می شود قبل از گنجاندن آن در رژیم بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

یک زن باردار چند حبه سیر خام در روز می تواند بخورد؟

به طور کلی مصرف دو تا چهار حبه سیر تازه بی خطر است. این معادل 600 تا 1200 میلی گرم عصاره سیر، 0.03 تا 0.12 میلی لیتر اسانس سیر، 5 میلی لیتر عصاره مایع یا 20 میلی لیتر تنتور در روز است.

همچنین می‌ توانید مکمل‌ های سیر را به شکل قرص‌ دریافت کنید. اینها را می توان با دوز 400 میلی گرم سه بار در روز مصرف کرد.

به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف سیر به صورت خام یا به هر شکل دیگر برای بهره مندی از مزایای آن با پزشک خود مشورت کنید.

فواید و مزایای سیر در دوران بارداری

1. خطر پره اکلامپسی را کاهش می دهد

پره اکلامپسی یا فشار خون بالا یک وضعیت بالقوه مضر است که تقریبا از هر ده زن باردار یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. سیر خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داده و احتمال فشار خون بالا و سطح پروتئین در ادرار را کاهش می دهد.

2. وزن جنین را افزایش می دهد

مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که سیر به بهبود وزن هنگام تولد نوزادانی که خطر کوچک بودن یا زایمان زودرس دارند کمک می کند.

قرص سیر احتمال عوارض زایمان را کاهش می دهد. آزمایش ها نشان داده اند که افزودن عصاره سیر به سلول های جفت باعث تحریک رشد می شود. فعالیت آنزیمی که در بارداری غیرطبیعی کاهش می‌ یابد با گنجاندن سیر در رژیم غذایی افزایش می‌ یابد.

3. کلسترول و مشکلات قلبی را کاهش می دهد

محتوای جادویی موجود در سیر، آلیسین به کاهش سطح کلسترول شما کمک می کند و آن را کنترل می کند. همین ترکیب همچنین به رقیق شدن خون شما کمک می کند و خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می دهد.

4. از سرطان جلوگیری می کند

خوردن سیر به طور منظم می تواند از شما در برابر انواع خاصی از سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ محافظت کند. به گفته موسسه ملی سرطان ایالات متحده (NCI) مطالعات تحقیقاتی در چین نشان داد که مصرف سیر همراه با پیاز و پیازچه با کاهش خطر ابتلا به سرطان مری و معده مرتبط است.

5. با سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت مبارزه می کند

سیر می تواند رشد باکتری های مضر را در بدن شما محدود کند و سیستم ایمنی بدن را سالم نگه دارد. سیر به مبارزه با عفونت ها از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

6. عفونت های قارچی را درمان می کند

آلیسین موجود در سیر دارای خواص ضد قارچی است که عفونت‌ های قارچی مختلف واژن مانند کاندیدیازیس مزمن و سندرم حساسیت مخمری را درمان می‌ کند.

7. از عفونت های پوستی و دهانی جلوگیری می کند

خواص ضد میکروبی سیر به عنوان محلول های موضعی برای پوست و دهان مفید است. با این حال به دلیل قدرت سیر باید با احتیاط از آن استفاده کرد زیرا می تواند باعث تحریک یا سوزش پوست شود.

8. از ریزش مو جلوگیری می کند

سیر حاوی مقدار زیادی آلیسین است که یک ترکیب مبتنی بر گوگرد است. این به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند و همچنین باعث رشد موهای جدید می شود.

عوارض و مضرات سیر در دوران بارداری

در حالی که سیر یک سبزی سالم در نظر گرفته می شود در برخی موارد می تواند واکنش منفی ایجاد کند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید مراقب مصرف سیر خود باشید :

سیر خاصیت رقیق کنندگی خون دارد. این به این معنی است که شما ممکن است بیش از حد طبیعی خونریزی کنید که می تواند یک مشکل بزرگ به ویژه در طی عمل های جراحی یا سزارین باشد.

مکمل های سیر می توانند با داروهای ضد انعقاد خون تداخل داشته باشند. آن ها با انسولین تعامل دارند بنابراین سطح قند خون را کاهش می دهند. این یکی دیگر از دلایل مهم این است که قبل از شروع یک مکمل جدید با پزشک خود مشورت کنید.

سیر بیش از حد می تواند سیستم گوارش شما را ناراحت کند و منجر به مشکلات معده شود. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

سیر زمانی که به مقدار کم مصرف شود بی خطر است.

سوالات متداول درباره سیر در دوران بارداری

1. آیا خوردن سیر خام با معده خالی عوارضی دارد؟

خوردن سیر خام با معده خالی هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. در واقع سیر خام به کاهش فشار خون کمک می کند و احتمال سرماخوردگی یا عفونت را کاهش می دهد.

2. آیا مصرف قرص سیر در دوران بارداری خوب است؟

قرص ها یا مکمل های سیر در درمان بیماری های فشار خون مرتبط با بارداری مانند پره اکلامپسی و فشار خون بارداری مفید هستند. اما گاهی اوقات در صورت مصرف بیش از حد ممکن است برای شما و کودکتان مشکل ایجاد کنند. بنابراین قبل از برنامه ریزی برای استفاده از قرص سیر باید با پزشک خود صحبت کنید.

3. اگر در دوران بارداری زیاد سیر بخورید چه اتفاقی می افتد؟

مصرف بیش از حد سیر می تواند دستگاه گوارش شما را ناراحت کند و منجر به معده درد شود. در این صورت باید مصرف آن را قطع کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

4. آیا سیر می تواند باعث سقط جنین شود؟

طبق کتاب مبانی فارماکولوژی، مصرف سیر در دوزهای بیش از مقدار موجود در غذاها می تواند منجر به سقط جنین شود بنابراین باید مراقب مقداری که در غذای خود می گنجانید باشید.

همچنین بخوانید : عوارض و مضرات سیر

منبع : momjunction