خواص و مضرات دمنوش سیر برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات دمنوش سیر
خواص و مضرات دمنوش سیر

دمنوش سیر یک چای گیاهی است که مردم معمولا از مخلوط کردن سیر، عسل و لیموترش درست می کنند.

برخی از افراد ادعا می کنند که این نوشیدنی فواید زیادی برای سلامتی دارد. بسیاری از آن به عنوان یک راه طبیعی برای دفع یا بهبود علائم بیماری‌ هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌کنند و برخی از افراد ادعا می‌ کنند که می‌ تواند برخی از بیماری‌ ها مانند فشار خون بالا را درمان کند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی دمنوش سیر برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

دمنوش سیر چیست؟

دمنوش سیر یک نوشیدنی است که از جوشاندن حبه های سیر تازه و خرد شده در آب و سپس اضافه کردن آب لیموترش و عسل تهیه می شود. برخی از دستور العمل ها شامل زنجبیل خرد شده نیز می شوند.

اکثر مردم دمنوش سیر را گرم می نوشند اگرچه برخی افراد آن را سرد مصرف می کنند.

دمنوش سیر یک خلاقیت جدید نیست. در واقع یافته‌ های باستان‌ شناسی نشان می‌ دهد که آشوری‌ ها هزاران سال پیش چای تهیه‌ شده از سیر و رزین جامد را به عنوان درمانی برای یبوست مصرف می‌ کردند.

اخیرا چای سیر به دلیل ادعاهای وب سایت های سلامت و تندرستی که آن را به عنوان راهی برای افزایش متابولیسم، کاهش اشتها و حتی درمان برخی سرطان ها تبلیغ می کنند محبوبیت پیدا کرده است.

متاسفانه این ادعاها مبتنی بر شواهد علمی نیستند.

حتی اگر اجزای منفرد دمنوش سیر ممکن است اثرات مفیدی بر سلامتی داشته باشند در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نوشیدن این دمنوش بهتر از ترکیب ساده ترکیبات دمنوش سیر در رژیم غذایی معمولی شما باشد.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دمنوش سیر به درمان بیماری ها کمک می کند وجود ندارد

مهم است توجه داشته باشید که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دمنوش سیر به پیشگیری یا درمان هر گونه بیماری کمک می کند.

بسیاری از وب‌ سایت‌ هایی که ادعاهای سلامتی مرتبط با دمنوش سیر را تبلیغ می‌کنند به مطالعاتی متکی هستند که بر مصرف سیر کامل، روغن سیر یا عصاره سیر تمرکز دارند.

این اشکال سیر کاملا متفاوت از دمنوش سیر هستند که با خیساندن سیر در آب جوش و سپس صاف کردن سیر تهیه می شود. بعید است که دمنوش سیر فواید سلامتی مشابه اشکال غلیظ تر سیر را داشته باشد.

تا به امروز هیچ مطالعه تحقیقاتی فواید سلامتی احتمالی ترکیب سیر، عسل و لیموترش در یک نوشیدنی را بررسی نکرده است. ادعاهای بهداشتی فعلی که به صورت آنلاین در مورد دمنوش سیر مطرح می شود تا حد زیادی غیر قابل اثبات و اغراق آمیز هستند.

ترکیبات فردی ممکن است مزایایی برای سلامتی داشته باشند

حتی اگر بیشتر ادعاهای سلامتی مرتبط با دمنوش سیر مبنای علمی نداشته باشند اما ترکیبات فردی که در چای سیر استفاده می‌ شوند فوایدی دارند و می‌ توانند مکمل‌ های سالمی برای رژیم غذایی شما باشند.

در واقع مواد تشکیل دهنده رایجی که برای تهیه دمنوش سیر استفاده می شود با فواید سلامتی زیادی همراه بوده است. این مواد شامل موارد زیر هستند :

  • سیر تازه
  • عسل
  • لیموترش
  • زنجبیل

با این حال این بدان معنا نیست که شما باید آن ها را به عنوان دمنوش مصرف کنید. در عوض می توانید با گنجاندن این مواد در رژیم غذایی خود به روش های مختلف از مزایای سلامتی آن ها بهره مند شوید.

به خاطر داشته باشید که بخش زیر در مورد فواید سلامتی احتمالی ترکیبات مجزای دمنوش سیر بحث می کند. این شامل تحقیقات مربوط به مکمل ها مانند مکمل های زنجبیل یا سیر نمی شود.

سیر

سیر به دلیل اثرات قوی برای سلامتی شناخته شده است. در واقع بسیاری از مطالعات مصرف سیر را با فواید متعددی از جمله کاهش خطر بیماری مرتبط دانسته‌ اند.

به عنوان مثال مطالعات نشان می دهد که مصرف سیر ممکن است به محافظت در برابر بیماری زیر کمک کند :

  • بیماری قلبی
  • مرگ زودهنگام
  • فشار خون بالا
  • اختلال شناختی
  • سرطان های خاص

با این حال بیشتر تحقیقات موجود بر مصرف سیر به طور کلی یا استفاده از محصولات سیر غلیظ مانند عصاره سیر یا پودر سیر متمرکز است. در حال حاضر تحقیقات محدودی در مورد دمنوش سیر یا سایر معجون های سیر خانگی وجود دارد.

سیر سرشار از ترکیبات قوی است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. سیر تازه مانند سیر مورد استفاده در دمنوش سیر سرشار از ترکیبات مفیدی به نام آلین و مشتقات γ-گلوتامیل سیستئین است.

آلیسین ترکیب فعال اصلی موجود در سیر تازه است و تصور می شود که مسئول بسیاری از خواص سیر برای سلامتی باشد.

به خاطر داشته باشید که پختن از جمله جوشاندن سیر آنزیمی به نام آلیناز را غیرفعال می کند. هنگامی که سیر له یا خرد می شود این آنزیم یک ترکیب سیر به نام آلین را به آلیسین تبدیل می کند. بنابراین اگر سیر تازه را بپزید برخی از فواید آلیسین را از دست می دهید.

به همین دلیل برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند سیر را خرد کنید و بگذارید 10 دقیقه قبل از پختن بماند. این اجازه می دهد تا آلیسین افزایش یابد.

علاوه بر این این احتمال وجود دارد که مصرف سیر کامل یا باقی گذاشتن تکه‌ های سیر در دمنوش سیر ترکیبات مفیدتری نسبت به صاف کردن سیر از  دمنوش دارد.

لیموترش

لیموترش منبع غنی ویتامین C و ترکیبات گیاهی مفید از جمله فلاونوئیدها و مونوترپنوئید لیمونن است.

آب یک لیموترش 20 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه برای ویتامین C را فراهم می کند، یک ماده مغذی آنتی اکسیدانی قوی که برای سلامت سیستم ایمنی، پوست و موارد دیگر حیاتی است.

مطالعات نشان می دهد که مصرف لیموترش و آب لیموترش ممکن است جنبه های مختلف سلامتی را بهبود بخشد.

به عنوان مثال مصرف آب لیموترش ممکن است به درمان موارد زیر کمک کند :

  • به کاهش فشار خون در صورت ترکیب با فعالیت بدنی کمک می کند
  • به جلوگیری از افزایش سطح قند خون بعد از وعده های غذایی غنی از کربوهیدرات کمک می کند
  • سطح کلسترول LDL را در صورت ترکیب با سیر خام کاهش می دهد

عسل

عسل یک شیرین کننده محبوب است که مردم معمولا از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه و احتقان نیز استفاده می کنند.

یک مرور از 14 مطالعه به این موضوع پرداخت که آیا مصرف عسل از جمله عسل محلول در آب در درمان عفونت‌ های تنفسی فوقانی در بزرگسالان و کودکان موثر است یا خیر.

این بررسی نشان داد که در مقایسه با مراقبت های معمول مصرف عسل در کاهش علائم مانند دفعات و شدت سرفه موثرتر است.

بنابراین زمانی که احساس می کنید دچار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستید نوشیدن یک فنجان دمنوش سیر با عسل می تواند مفید باشد.

علاوه بر این نوشیدن هر نوشیدنی گرم ممکن است به تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا از جمله گلودرد و احتقان کمک کند.

عسل همچنین دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

با این حال عسل به عنوان قند افزوده در نظر گرفته می شود بنابراین باید مصرف خود را برای ارتقای سلامت مطلوب محدود کنید.

زنجبیل

برخی از دستور العمل های دمنوش سیر نیاز به زنجبیل دارند، ریشه ای تند که با فواید سلامت چشمگیر مرتبط است.

مانند سیر، زنجبیل منبع عالی از مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است مانند ترکیبات فنلی جینجرول و شوگاول.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد دمنوش زنجبیل می‌ تواند حالت تهوع و استفراغ را در برخی از جمعیت‌ ها بهبود بخشد و اینکه چای تهیه‌ شده با عصاره زنجبیل ممکن است به دلیل خواص گرم‌ کننده‌ اش حتی به زنان مبتلا به عدم تحمل سرما کمک کند.

علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که مصرف زنجبیل به طور کلی ممکن است به کاهش خطر برخی بیماری ها از جمله بیماری قلبی و فشار خون بالا کمک کند.

خوردن زنجبیل کامل خرد شده در غذا احتمالا مفیدتر از نوشیدن دمنوش زنجبیل است.

طرز تهیه دمنوش سیر

مواد لازم

  • 3 حبه سیر
  • 3 فنجان (709 میلی لیتر) آب
  • 1/2 فنجان (118 میلی لیتر) آب لیموترش
  • 2 قاشق غذاخوری (42 گرم) عسل

طرز تهیه

  • سیر را خرد کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند
  • آب را به جوش بیاورید سپس سیر خرد شده را اضافه کنید، حرارت را کم کنید و مخلوط را به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید. می توانید سیر خرد شده را در چای بگذارید یا آن را صاف کنید
  • با آب لیموترش و عسل مخلوط کنید
  • بسته به سلیقه خود می توانید مقداری زنجبیل تازه رنده شده یا پودر شده نیز اضافه کنید

اگر از دمنوش سیر لذت می برید دلیلی برای ننوشیدن آن وجود ندارد. از طرف دیگر اگر طعم دمنوش سیر را دوست ندارید خودتان را مجبور به نوشیدن آن نکنید. برای سالم بودن یا پیشگیری از بیماری لازم نیست دمنوش سیر بنوشید.

اگر از طرفداران دمنوش سیر نیستید به سادگی روی افزودن سیر تازه و پخته شده و آب لیموترش به دستور غذاها و استفاده از عسل با کیفیت خوب برای افزودن کمی شیرینی به غذاهای مورد علاقه خود تمرکز کنید.

عوارض و مضرات دمنوش سیر

اگر گهگاه یا حتی روزانه دمنوش سیر مصرف می کنید بعید است که مقدار کمی سیر موجود در این نوشیدنی عوارض جانبی ایجاد کند.

با این حال اگر مقدار زیادی عسل به دمنوش سیر خود اضافه کنید به دلیل محتوای قند موجود در آن می‌ تواند به برخی از نگرانی‌ های سلامتی منجر شود.

علاوه بر این اگر طعم دمنوش سیر را دوست ندارید ممکن است مجبور شوید عسل بیشتری به نوشیدنی خود اضافه کنید تا طعم تند سیر را بپوشانید.

مثل هر نوشیدنی شیرین، دمنوش سیر شیرین شده با عسل بر سطح قند خون تاثیر می گذارد و نوشیدن مقدار زیاد آن می تواند باعث افزایش وزن شود و بر سلامت قلب تاثیر منفی بگذارد.

به همین دلیل بهتر است هر نوشیدنی شیرین را در حد اعتدال مصرف کنید.

علاوه بر این آب لیموترش می‌تواند برای دندان‌ های شما کاملا فرساینده باشد بنابراین بهتر است پس از نوشیدن نوشیدنی‌ های حاوی لیموترش مانند دمنوش سیر، دهان خود را با آب بشویید.

خلاصه

دمنوش سیر ترکیبی از لیموترش، سیر، عسل و گاهی اوقات زنجبیل است که همه اینها به تنهایی فوایدی برای سلامتی دارند.

با این حال هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نوشیدن دمنوش سیر به افزایش متابولیسم کمک می کند، هر گونه بیماری را درمان می کند یا از آن جلوگیری می کند یا هر گونه فواید سلامت قابل توجه دیگری دارد، وجود ندارد.

اگر از دمنوش سیر لذت می برید نوشیدن آن ضرری ندارد. با این حال اگر طعم آن را دوست ندارید نیازی به نوشیدن نیست.

در عوض سعی کنید مواد تشکیل دهنده دمنوش سیر – سیر، لیموترش، زنجبیل و عسل (در حد اعتدال) – را به روش های دیگر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین بخوانید : خواص سیر سیاه چیست؟

منبع : healthline