خواص آب سیب زمینی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص آب سیب زمینی
خواص آب سیب زمینی

اگرچه آب سیب زمینی ممکن است خیلی خوشمزه نباشد اما سرشار از ویتامین ها، مواد شیمیایی و مواد مغذی مفید برای سلامتی است. گفته می شود آب سیب زمینی حدود نیمی از مواد مغذی را که یک وعده سیب زمینی ارائه می دهد، در خود نگه می دارد.

سیب زمینی همچنین بسیار قلیایی است که می تواند رفلاکس معده و سایر بیماری های معده را تسکین دهد.

آب سیب زمینی به تنهایی خوشمزه نیست اما به راحتی می توان آن را با آب سبزیجات دیگر ترکیب کرده و استفاده نمود.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید آب سیب زمینی برای سلامتی بدن و همچنین نحوه گرفتن آب سیب زمینی بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب سیب زمینی برای سلامتی بدن

1. دارای ویتامین C است

سیب زمینی حاوی بیش از 100 درصد مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C است. ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن را جذب کرده و در رگ های خونی، عضلات، غضروف ها و استخوان ها کلاژن تشکیل دهد. خواص آنتی اکسیدانی آن همچنین می تواند سلامت کلی پوست را از طریق کمک به از بین بردن پف صورت و جوان سازی آن بهبود بخشد.

2. دارای ویتامین B است

یک وعده یک فنجانی سیب زمینی حاوی حدود 40 درصد از مصرف روزانه تیامین (ویتامین B1) و نیاسین (ویتامین B3) است. همچنین مقدار کمی ریبوفلاوین (ویتامین B2) و ویتامین B6 دارد.

ویتامین های گروه B برای کمک به بدن در تبدیل کربوهیدرات ها به گلوکز و تولید انرژی بسیار مهم هستند. ویتامین های گروه B همچنین از عملکرد مغز و سیستم عصبی پشتیبانی می کنند، باعث سلامت مو و پوست می شوند و برای حفظ سلامت کبد مفید هستند.

3. پتاسیم دارد

سیب زمینی دارای مقدار زیادی پتاسیم است، حاوی حدود سه برابر بیشتر از یک پرتقال متوسط ​. این مقدار حدود 1467 میلی گرم در هر وعده سیب زمینی یا 31 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است.

پتاسیم یک الکترولیت است که به تنظیم مایعات بدن کمک کرده و از عملکرد عضلات پشتیبانی می کند. همچنین الکترولیت ها به کلیه ها کمک می کنند تا خون شما را فیلتر کنند.

4. آهن دارد

آهن کلید مبارزه با خستگی است. همچنین گلبول های قرمز خون را سالم نگه می دارد و به حرکت اکسیژن در بدن کمک می کند.

یک وعده یک فنجانی سیب زمینی می تواند حدود 14 درصد از میزان توصیه شده روزانه شما برای آهن را تامین کند.

5. کلسیم دارد

بدون کلسیم، خون شما لخته نمی شود و دندان ها و استخوان های شما قوی نیستند. یک وعده یک فنجانی سیب زمینی می تواند حدود 5 درصد از مقدار توصیه شده روزانه شما برای کلسیم را تامین کند.

6. روی دارد

روی علاوه بر سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن به تسریع ترمیم زخم کمک می کند. یک وعده یک فنجانی سیب زمینی حاوی حدود 1 میلی گرم روی است، این حدود 9 درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای مردان و 11 درصد برای بیشتر خانم هاست.

7. ویتامین K دارد

ویتامین K محلول در چربی برای لخته شدن خون و جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان ها حیاتی است. همچنین از انتقال کلسیم به بدن پشتیبانی می کند.

سیب زمینی خام تقریبا 5 درصد از میزان توصیه شده روزانه شما برای ویتامین K را تامین می کند.

8. آنتی اکسیدان هم دارد

آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی برای جلوگیری از بیماری، کنترل التهاب و کاهش پیری زودرس کلیدی هستند. سیب زمینی خام حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها در گوشت و پوست رنگی آن است یعنی آن هایی که از خانواده کاروتنوئیدها هستند.

این شامل لوتئین، زاگزانتین و ویولاگزانتین است. در واقع مقدار آنتی اکسیدان سیب زمینی بنفش با اسفناج یا کلم بروکسل برابر است.

چگونه آب سیب زمینی را بگیریم؟

تمیز کردن

از هر نوع سیب زمینی که استفاده می کنید اول مطمئن شوید که آن را کاملا تمیز می کنید.

برای از بین بردن آلودگی های اضافی می توانید از برس اسفنجی استفاده کنید که ممکن است به کاهش بقایای آفت کش ها در پوست نیز کمک کند. مراقب باشید که پوست را از بین نبرید چون این جایی است که بیشترین ارزش غذایی را دارد.

از سیب زمینی هایی که مشخصات زیر را دارند استفاده نکنید :

  • سبز هستند زیرا ممکن است این بخش ها حاوی سولانین بسیار زیادی باشد
  • جوانه سبز دارند
  • لکه های تیره دارد

برش دادن

سیب زمینی حدود 80 درصد آب دارد بنابراین شما قادر خواهید بود مقدار قابل توجهی آب را فقط از یک یا دو سیب زمینی متوسط ​​تهیه کنید.

بعد از اینکه سیب زمینی ها را برش دادید، می توانید انتخاب کنید : آیا از تفاله سیب زمینی هم استفاده می کنید یا نه؟ اگر نمی خواهید تفاله سیب زمینی را استفاده کنید باید از آبمیوه گیری استفاده کنید.

اما اگر تفاله سیب زمینی را برای تهیه پنکیک سیب زمینی نیاز دارد بهتر است از مخلوط کن استفاده کنید.

می توانید سیب زمینی ها را در ظرف رنده کرده و آب را با دست فشار دهید.

نوشیدن آب سیب زمینی

آب سیب زمینی بهتر است به صورت تازه سرو شود. سعی کنید آن را در قسمت های مساوی با آب سبزیجات دیگر مانند آب هویج یا هر نوع آب میوه از جمله سیب یا انبه مخلوط کنید.

آب سیب زمینی همچنین می تواند یکی از مواد تشکیل دهنده معجون سبز باشد که با اسفناج، کلم پیچ و خیار تهیه می شود. اگر می خواهید آب سیب زمینی را خالص بخورید، سعی کنید آن را فقط با مقداری آب لیموترش مخلوط کنید.

همچنین بخوانید : خواص سیب زمینی پخته شده

منبع : healthline