عوارض و مضرات مصرف زیاد سنبل الطیب چیست؟

عوارض و مضرات مصرف سنبل الطیب
عوارض و مضرات مصرف سنبل الطیب

سنبل الطیب یکی از رایج ترین داروهای خواب آور طبیعی است.

این گیاه دارویی برای بهبود بی خوابی، کاهش اضطراب، کاهش علائم یائسگی و افزایش آرامش استفاده می شود. هزاران سال است که از آن به عنوان کپسول، عصاره مایع یا دمنوش استفاده می شود.

یک بررسی از 11 داروی گیاهی به این نتیجه رسید که ریشه سنبل الطیب بهترین داروی گیاهی برای درمان بی خوابی است.

با این حال گزارش‌ های اثربخشی آن مختلط است و عمدتا مبتنی بر شواهد حکایتی است. علاوه بر این برخی از افراد عوارض جانبی را گزارش می کنند که به نظر می رسد بین افراد به طور قابل توجهی متفاوت است.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات مصرف زیاد ریشه سنبل الطیب برای سلامتی بدن و مقدار مصرف روزانه آن آشنا می شود. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض جانبی و مضرات مصرف سنبل الطیب

1. باعث دیدن رویاهای واضح می شود

یکی از شایع ترین عوارض جانبی ریشه سنبل الطیب دیدن رویاهای واضح است.

یک مطالعه عوارض جانبی سنبل الطیب و کاوا – گیاه دیگری را که برای بی خوابی مصرف می شود را بررسی کرد. محققان به 24 نفر روزانه 120 میلی گرم کاوا به مدت 6 هفته پس از آن یک استراحت 2 هفته ای و سپس روزانه 600 میلی گرم سنبل الطیب به مدت 6 هفته دادند.

در حالی که اکثر شرکت کنندگان عوارض جانبی را تجربه نکردند 16 درصد در طول درمان با سنبل الطیب رویاهای واضحی را تجربه کردند.

سنبل الطیب ممکن است باعث رویاهای واضح شود زیرا حاوی اسانس و ترکیباتی به نام گلیکوزیدهای ایریدوئید است. این ترکیبات گیرنده های مواد افیونی و تولید سروتونین را در مغز شما تحریک می کنند و اثرات آرام بخش و ضد افسردگی ایجاد می کنند.

برخی از محققان همچنین بر این باورند که سنبل الطیب گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) مغز را تقویت می کند که اثر آرام بخشی بر بدن شما دارد.

به طور کلی این خواص آرام بخش ممکن است الگوهای خواب عمیق تری را تقویت کند که می تواند منجر به رویاهای واضح شود.

به همین دلیل ریشه سنبل الطیب معمولا برای افرادی که مستعد دیدن رویاهای ناخوشایند هستند توصیه نمی شود زیرا می تواند باعث کابوس شود.

2. باعث تپش قلب می شود

تپش قلب معمولا بی ضرر است اما اگر به آن عادت نداشته باشید می تواند نگران کننده باشد. تپش قلب ممکن است در اثر استرس، دارو، ورزش یا یک وضعیت پزشکی ایجاد شود.

گزارش ها نشان می دهد که ریشه سنبل الطیب تا قرن شانزدهم برای درمان تپش قلب استفاده شده است.

از قضا برخی افراد تپش قلب را به عنوان یک عارضه جانبی مصرف یا قطع ریشه سنبل الطیب تجربه کرده اند. با این حال این گزارش ها حکایتی هستند و مبتنی بر تحقیقات نیستند.

به این ترتیب مطالعات انسانی برای تایید اثرات بالقوه آن مورد نیاز است.

3. باعث خشکی دهان و ناراحتی معده می شود

ریشه سنبل الطیب ممکن است اثرات خفیف تا متوسط ​​دهانی و گوارشی ایجاد کند.

برخی از افراد پس از استفاده از آن افزایش فعالیت روده را گزارش می دهند. سنبل الطیب برای قرن ها در اروپا برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست استفاده شده است.

با این حال این اثرات ملین می تواند باعث علائم نامطلوب مانند اسهال یا ناراحتی معده شود.

یک مطالعه 28 روزه روی 391 نفر که از گیاهان مختلف برای درمان بی خوابی استفاده کردند نشان داد 18 درصد از کسانی که ریشه سنبل الطیب مصرف کردند افزایش اسهال را تجربه کردند در حالی که تنها 8 درصد از گروه دارونما دچار این عوارض شدند.

افراد دیگر گزارش کرده اند که پس از مصرف ریشه سنبل الطیب دچار خشکی دهان شده اند اما این مورد به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

4. باعث سردرد و مه مغزی می شود

اگرچه ریشه سنبل الطیب در طول تاریخ برای کاهش سردرد مورد استفاده قرار گرفته است، برخی از افراد پس از استفاده از این گیاه افزایش سردرد و مه مغزی را گزارش می دهند.

به نظر می رسد بیشتر این عوارض جانبی ناشی از استفاده طولانی مدت یا دوز بالا از این گیاه باشد. با این حال علائم ممکن است نه تنها شامل سردردهای بیشتر بلکه سایر مسائل مرتبط با مغز مانند تحریک پذیری و ناراحتی باشد.

برخی افراد همچنین گزارش می دهند که صبح بعد از مصرف ریشه سنبل الطیب به خصوص در دوزهای بالا احساس تنبلی بیشتری می کنند – حتی اگر به خواب بهتر آن ها کمک کند.

به این ترتیب اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید ممکن است بخواهید دوز خود را کاهش دهید.

به خاطر داشته باشید که این عوارض جانبی بر اساس شواهد حکایتی است. بنابراین مطالعات علمی دقیق تری مورد نیاز است.

تداخلات دارویی سنبل الطیب

مانند سایر گیاهان دارویی هنگام استفاده از ریشه سنبل الطیب در کنار سایر مواد و داروها باید احتیاط کرد.

اگرچه عوارض جانبی جدی نادر به نظر می رسد برخی از منابع گزارش می دهند که ریشه سنبل الطیب ممکن است با موارد زیر تداخل داشته باشد :

  • الکل
  • داروهای ضد افسردگی
  • آرام بخش ها مانند داروهای ضد تشنج، بنزودیازپین ها و داروهای خواب آور
  • مواد مخدر
  • استاتین ها (داروهای کاهش دهنده کلسترول)
  • برخی از داروهای ضد قارچ
  • آنتی هیستامین ها
  • گل راعی

ریشه سنبل الطیب را نباید در دوزهای بالا یا همراه با موادی که به دلایل مشابه استفاده می شود مانند آرام بخش ها یا خواب آور مصرف کرد.

استفاده از این گیاه با برخی از این مواد ممکن است باعث خواب آلودگی مفرط یا تشدید افسردگی شود. ریشه سنبل الطیب همچنین ممکن است تجزیه داروها توسط کبد شما را کند کند و باعث شود آن ها در بدن شما تجمع یابند یا اثربخشی کمتری داشته باشند.

علاوه بر این کودکان خردسال و زنان باردار یا شیرده به دلیل کمبود اطلاعات ایمنی بهتر است از مصرف ریشه سنبل الطیب اجتناب کنند.

به خاطر داشته باشید که این گیاه یک مکمل غذایی محسوب می شود و توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نشده است. بنابراین بهتر است به دنبال محصولاتی باشید که به طور مستقل از نظر خلوص آزمایش شده اند.

همیشه به یاد داشته باشید که سنبل الطیب نباید جایگزین داروهای تجویزی شود. اگر مطمئن نیستید که چگونه از ریشه سنبل الطیب استفاده کنید از یک متخصص پزشکی مشاوره بگیرید.

مقدار مصرف سنبل الطیب در روز

در مورد مقدار مصرف ریشه سنبل الطیب تحقیقات متفاوت است. بسیاری از مطالعات کوچک هستند و از مقادیر بسیار متفاوتی استفاده کرده اند که تعیین میزان مصرف بهینه را دشوار می کند.

با این وجود مقدار توصیه شده کلی سنبل الطیب برای مشکلات خواب 300 تا 600 میلی گرم 30 تا 120 دقیقه قبل از خواب مصرف می شود. برای تهیه دمنوش 2 تا 3 گرم ریشه سنبل الطیب خشک را در آب داغ دم کنید.

در حالی که این گیاه معمولا به خوبی تحمل می شود گزارش های کمی از سمیت احتمالی سنبل الطیب وجود دارد که با علائم شدید از جمله سردرد، مسمومیت کبدی، سفتی قفسه سینه، درد شکم و لرزش مرتبط است.

از آنجایی که این گزارش‌ ها بر افراد متمرکز هستند مطالعات جامع‌ تری درباره جمعیت مورد نیاز است.

شواهد قابل توجهی مبنی بر خطرناک بودن مصرف مقادیر زیاد ریشه سنبل الطیب وجود ندارد.

خلاصه

ریشه سنبل الطیب یک گیاه دارویی محبوب است که به طور گسترده ای بی خطر در نظر گرفته می شود.

با این حال برخی افراد چندین عارضه جانبی جزئی مانند تپش قلب، خشکی دهان، ناراحتی های گوارشی، سردرد و مه مغزی را گزارش کرده اند.

اگر هر گونه عوارض جانبی را تجربه می کنید که فکر می کنید می تواند مربوط به ریشه سنبل الطیب باشد دوز مصرفی خود را کاهش دهید.

علاوه بر این اگر در مورد نحوه استفاده از این گیاه مطمئن نیستید برای راهنمایی بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات دمنوش سنبل الطیب

منبع : healthline