خواص روغن پنبه‌ دانه برای سلامتی بدن چیست؟

خواص روغن پنبه‌ دانه
خواص روغن پنبه‌ دانه

روغن پنبه دانه (به انگلیسی : Cottonseed Oil) یک روغن گیاهی است که از دانه های گیاه پنبه به دست می آید. یک دانه پنبه کامل حاوی حدود 15 تا 20 درصد روغن است.

روغن پنبه دانه تصفیه نشده حاوی سمی به نام گوسیپول است. این سم طبیعی به روغن فرآوری نشده رنگ زرد می دهد و از گیاه در برابر حشرات محافظت می کند. روغن پنبه دانه تصفیه نشده گاهی اوقات به عنوان آفت کش استفاده می شود.

در حالی که گوسیپول با ناباروری و آسیب کبدی مرتبط است اما این سم در طول پردازش حذف می شود.

روغن پنبه دانه در آشپزی استفاده می شود و همچنین به عنوان یک درمان خانگی برای برخی بیماری ها و بیماری های پوستی استفاده می شود. این روغن سرشار از چربی های اشباع نشده چندگانه است که می تواند به کاهش LDL و افزایش HDL کمک کند.

همچنین حاوی چربی اشباع شده است که اثر معکوس بر کلسترول دارد و ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

یک قاشق غذاخوری (14 گرم) روغن پنبه دانه حاوی 7 گرم چربی غیراشباع چندگانه و 3.5 گرم چربی اشباع شده است. بر اساس دستورالعمل های انجمن قلب آمریکا، این مقدار قابل قبولی از چربی اشباع شده در یک روغن گیاهی است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی روغن پنبه دانه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و کاربردهای آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

کاربردهای روغن پنبه دانه

روغن پنبه دانه معمولا در غذاهای فرآوری شده به دلیل توانایی آن در افزایش عمر مفید این نوع غذاها استفاده می شود. برخی از این محصولات عبارتند از :

  • چیپس سیب زمینی
  • کلوچه و کراکر
  • مارگارین
  • سس مایونز
  • سس سالاد

همچنین روغن پنبه دانه یک ماده محبوب برای پخت و پز است. روغن پنبه دانه توسط بسیاری از فست فودهای زنجیره ای برای سرخ کردن استفاده می شود زیرا طعم غذا را افزایش می دهد. همچنین نسبت به سایر روغن های گیاهی ارزان تر است.

برخی از غذاهای فرآوری شده ممکن است حاوی روغن های هیدروژنه یا چربی های ترانس باشند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت را افزایش می دهد. همیشه برچسب روی غذاهای بسته بندی شده را بخوانید تا بتوانید مصرف این مواد را محدود کنید.

روغن پنبه دانه کاربردهای غیرغذایی زیادی نیز دارد. در دهه 1800 روغن پنبه دانه عمدتا در چراغ های روغنی و برای ساخت شمع استفاده می شد. امروزه در حشره کش ها، شوینده های لباسشویی و لوازم آرایشی استفاده می شود.

روغن پنبه دانه برای پوست

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از استفاده از روغن پنبه دانه بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

این یکی از کاربردهای روغن پنبه دانه است که بحث برانگیز تلقی نمی شود. روغن پنبه دانه حاوی غلظت بالایی از ویتامین E، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است که فواید زیادی برای پوست شما دارد از جمله :

  • مرطوب کننده طبیعی است
  • خواص ضد پیری دارد
  • خواص ضد التهابی دارد

اسیدهای چرب خاصی نفوذپذیری پوست شما را افزایش می دهند. این به پوست شما اجازه می دهد تا مواد دیگر را بهتر جذب کند تا نتایج بهتری بگیرد.

لینولئیک اسید که یکی از اسیدهای چرب موجود در روغن پنبه دانه است، یکی از اجزای رایج در محصولات مراقبت از پوست است. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد در شامپوهای ضد شوره و کرم های پس از آفتاب استفاده می شود.

فواید و مزایای روغن پنبه دانه برای سلامتی بدن

1. اثرات ضد سرطانی دارد

گوسیپول یک ترکیب سمی است که در روغن پنبه دانه تصفیه نشده یافت می شود. اثرات ضد سرطانی آن سال ها مورد مطالعه قرار گرفته است و تحقیقات همچنان ادامه دارد. گوسیپول در طول فرآیند تصفیه از روغن پنبه دانه حذف می شود بنابراین مقداری که در روغن پخت و پز باقی می ماند تقریبا هیچ است.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده است که گوسیپول از رشد و گسترش تومور در برخی از سرطان‌ های سینه جلوگیری می‌ کند.

مطالعات حیوانی قدیمی نشان داد که گوسیپول اثرات تشعشع بر سلول های سرطان پروستات را بهبود می بخشد.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه روغن پنبه دانه ممکن است سلول های سرطانی را که به چندین دارو مقاوم بوده اند سرکوب کند. یک مطالعه قدیمی تر نیز نشان داد که گوسیپول رشد تومور را کاهش داده و سه رده سلولی سرطان پروستات را کند یا از بین می برد.

کارآزمایی‌ های انسانی مزایای بالقوه‌ ای را برای کند کردن پیشرفت برخی سرطان‌ ها از جمله کارسینوم معده به مری نشان داده‌ اند.

2. التهاب را کاهش می دهد

برخی تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که روغن پنبه دانه ممکن است التهاب را کاهش دهد. به طور خاص موش هایی که روغن پنبه دانه دریافت کرده بودند، نشانگرهای التهابی کمتری پس از یک آسیب مغزی شبیه سکته داشتند.

در انسان شواهد زیادی وجود دارد که رژیم های غذایی سرشار از چربی های تک غیراشباع می تواند التهاب را کاهش دهد. افرادی که از رژیم مدیترانه ای سرشار از چربی های تک غیراشباع استفاده می کنند به طور قابل توجهی سطوح کمتری از مواد شیمیایی التهابی در خون خود دارند.

التهاب با بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی مرتبط است. با این حال روغن پنبه دانه تنها حاوی 18 درصد چربی تک غیراشباع است. بنیاد آرتریت روغن های دیگری را توصیه می کند که دارای خواص ضد التهابی هستند از جمله :

3. خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

همراه با کاهش التهاب، چربی های غیراشباع موجود در روغن پنبه دانه ممکن است به کاهش LDL و افزایش HDL کمک کنند. این اثر می تواند فشار خون را بهبود بخشد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد.

در یک مطالعه کوچک در سال 2018 مردان سالم پس از پیروی از یک رژیم غذایی غنی از روغن پنبه به مدت 5 روز سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمتری داشتند.

با این حال روغن پنبه دانه نسبت به سایر روغن های گیاهی چربی اشباع بیشتری دارد که می تواند اثر معکوس داشته باشد.

4. برای درمان زخم مفید است

روغن پنبه دانه حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان با فواید ثابت شده زیادی برای پوست از جمله بهبود سریع تر زخم ها است. همچنین نشان داده شده است که ویتامین E بر زخم های پوستی، پسوریازیس و سایر بیماری ها و آسیب های پوستی تاثیر مثبت دارد.

این نشان می دهد که روغن پنبه دانه ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد اگرچه می توانید منابع قوی تری از ویتامین E را پیدا کنید.

5. باعث رشد مو می شود

تحقیقات نشان داده است که برخی از روغن های گیاهی می توانند به بهبود سلامت موهای شما کمک کنند. روغن ها به این صورت عمل می کنند :

  • مرطوب کننده مو هستند
  • به جلوگیری از از دست دادن پروتئین کمک می کنند
  • در برابر آسیب های محیطی اثر محافظتی دارند

موهای سالم کمتر دچار شکستگی می شوند که می تواند به رشد موهای شما کمک کند.

در حالی که این می تواند در مورد روغن پنبه دانه صدق کند هیچ مدرک علمی به طور خاص در مورد آن وجود ندارد.

عوارض و مضرات روغن پنبه دانه

روغن پنبه دانه تصفیه نشده حاوی سمی به نام گوسیپول است. گوسیپول دارای چندین اثر جانبی منفی است از جمله :

  • ناباروری و کاهش تعداد و تحرک اسپرم
  • مشکلات بارداری از جمله عدم رشد اولیه جنین
  • آسیب کبدی
  • تنگی نفس
  • از دست دادن اشتها

با این حال روغن پنبه دانه برای پخت و پز تصفیه می شود. فرآیند تصفیه سم گوسیپول را حذف می کند.

آلرژی به روغن پنبه دانه

آلرژی به روغن پنبه دانه نادر اما ممکن است.

بر اساس مطالعات قدیمی‌ تر روی بیمارانی که به کلینیک‌ های آلرژی مراجعه می‌ کنند بین 1 تا 6 درصد از افراد مورد ارزیابی، آزمایش پوستی مثبت عصاره‌ های پنبه دانه را گزارش کرده‌ اند.

خلاصه

روغن پنبه دانه ممکن است فواید بالقوه ای برای سلامتی داشته باشد. اما سایر روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن آووکادو شواهد بسیار بیشتری برای حمایت از اثرات مفید خود دارند.

همچنین بخوانید : خواص روغن آفتابگران

منبع : healthline