5 خاصیت شگفت انگیز دمنوش زعفران برای سلامتی بدن

خواص دمنوش زعفران
خواص دمنوش زعفران

در مقاله خواص زعفران گفتیم که زعفران ادویه ای است که از گل های گیاه crocus sativus به دست می آید. این گل در خاورمیانه و مناطقی از اروپا رشد می کند اما بیشتر در ایران، هند و یونان کشت می شود.

فقط در طی ماه های اکتبر و نوامبر حدود سه تا چهار هفته گل می دهد. گل کلاله های قرمز تیره تولید می کند که به آن ها تریدز نیز گفته می شود، این تریدزها با دست برداشته و خشک می شوند و در واقع همان ادویه زعفران محسوب می شوند.

از زعفران برای اهداف آشپزی و به منظور افزودن رنگ و عطر و طعم به غذاها استفاده می شود. مانند بسیاری از گیاهان و ادویه های دیگر، زعفران را می توان به عنوان یک دمنوش تهیه کرد.

امروزه زعفران هنوز هم از ارزش بالایی برخوردار است، هم ادویه ای است که برای پخت و پز استفاده می شود و هم درمانی جایگزین برای شرایط مختلف سلامتی. برخی مطالعات نشان داده اند که این ادویه برای استفاده های گوناگون موثر است.

در ادامه این مقاله به بررسی همه فواید دمنوش زعفران برای سلامتی بدن و همچنین طرز تهیه آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تاریخچه زعفران

رشد گیاه کروکوس ساتیووس به 20 تا 30 سانتی متر می رسد. از زمانی که آن ها به عنوان بذر کاشته شده اند تا تولید گل ها سه سال طول می کشد، هر گیاه حدود سه تا چهار گل می دهد و هر گل حدود سه کلاله دارد.

زعفران یکی از گران ترین ادویه های جهان است زیرا برداشت آن باید با دست انجام شود و علاوه بر این مقدار زیادی از شکوفه ها و کلاله های خشک شده برای تهیه 1 کیلوگرم ادویه زعفران لازم است.

استفاده از زعفران سابقه طولانی دارد، اعتقاد بر این است که انسان ها از 3500 سال پیش از زعفران استفاده می کردند. از لحاظ تاریخی، مردم از آن برای درمان بیماری هایی از جمله مشکل ادرار کردن، مسائل مربوط به قاعدگی، اختلالات چشم، زخم، مشکلات معده، تومورها
و اختلالات روانی استفاده می کردند.

فواید و مزایای دمنوش زعفران برای سلامتی بدن

1. ضد افسردگی طبیعی است

اعتقاد بر این است که زعفران خاصیت تقویت روحیه دارد، ممکن است در پشت این ادعا تحقیقات علمی وجود داشته باشد.

یک مطالعه قدیمی نشان داده که زعفران به اندازه داروی فلوکستین (Prozac) در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​موثر است.

یک تحقیق چندین مطالعه در مورد استفاده از زعفران برای درمان افسردگی در بزرگسالان بالای 18 سال را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که زعفران باعث بهبود علائم در افراد مبتلا به اختلال افسردگی ماژور می شود.

زعفران گزینه ای مناسب برای افرادی است که داروهای ضد افسردگی را به خوبی تحمل نمی کنند.

2. برای سلامت قلب مفید است

زعفران دارای اجزای شیمیایی مختلف است. برخی از اینها ممکن است به کاهش فشار خون و محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کنند.

یک منبع معتبر از مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان داد که زعفران فشار خون را کاهش می دهد. تحقیقات دیگر بر روی خرگوش نشان داده که زعفران برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون موثر است.

یک مطالعه قدیمی تر بر روی انسان نشان داد که زعفران احتمال آسیب رساندن کلسترول بد خون به بافت ها را کاهش می دهد. محققان معتقدند که ممکن است خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران در مورد بیماری های قلبی اثر محافظتی داشته باشد.

3. سندرم قبل از قاعدگی را درمان می کند

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) می تواند انواع مختلفی از علائم ناخوشایند را ایجاد کند از نوسانات خلقی گرفته تا ناراحتی های جسمی. برخی از زنان بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار می گیرند.

برای کسانی که نمی خواهند از داروهای شیمیایی استفاده کنند، زعفران می تواند جایگزین خوبی باشد.

برخی مطالعات استفاده از درمان های گیاهی برای سندرم قبل از قاعدگی و اختلال ناخوشی پیشاقاعدگی (PMDD) – حالتی بسیار شدیدتر از سندرم پیش از قاعدگی را مورد بررسی قرار داده است. هر دو شرایط در یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی باعث ناراحتی زنان می شوند، در این بررسی ها زعفران به عنوان یک درمان موثر برای علائم ذکر شده است.

مطالعه دیگری بر روی اثر زعفران به عنوان درمانی برای علائم سندرم پیش از قاعدگی در زنان 20 تا 45 ساله انجام گرفته است. محققان دریافتند که 15 میلی گرم زعفران دو بار در روز در تسکین علائم این بیماری موثر است.

4. حافظه را تقویت می کند

زعفران حاوی دو ماده شیمیایی کروسین و کروستین است که به عقیده محققان ممکن است به یادگیری و  بهبود عملکرد حافظه کمک کند.

یک مطالعه منتشر شده بر روی موش ها نشان داد که زعفران قادر به بهبود مشکلات یادگیری و حافظه است. این تحقیق امیدوار کننده نشان می دهد که زعفران ممکن است در درمان بیماری هایی که بر مغز تاثیر می گذارند مانند آلزایمر و پارکینسون موثر باشد.

5. پیشگیری از سرطان

زعفران هم غنی از آنتی اکسیدان و هم فلاونوئید هاست.

آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر مواد مضر موثر هستند.

فلاونوئیدها مواد شیمیایی موجود در گیاهان هستند که به گیاه کمک می کنند بدن را در برابر قارچ و بیماری محافظت کند.

یک بررسی در سال 2015 نشان داد که ترکیب شیمیایی زعفران ممکن است در پیشگیری و درمان چندین سرطان مختلف موثر باشد. اما محققان خاطر نشان می کنند که مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

طرز تهیه دمنوش زعفران

با ریختن رشته های نازک زعفران در آب جوش می توانید به راحتی دمنوش زعفران تهیه کنید. اما چون زعفران طبیعی طعم قوی و تلخی دارد در بسیاری از دستور العمل ها آن را با گیاهان دارویی دیگر مانند چای، ریحان، عسل و لیموترش ترکیب می کنند.

برای تهیه دمنوش زعفران، رشته های زعفران را در آب جوش بریزید. بگذارید 5 تا 8 دقیقه بماند تا دم بکشد، حالا از صافی رد کنید و بنوشید.

می توانید زعفران را با برگ چای مخلوط کنید.

همچنین زعفران را با هل مخلوط کنید سپس مقداری شیر نارگیل به آن بیفزایید تا طعم غنی تری به آن ببخشد.

علاوه بر این ها می توانید دمنوش سرد شده زعفران را هم استفاده کنید.

همچنین بخوانید : خواص زعفران در بارداری

منبع : healthline