خواص روغن گل رز برای موها چیست؟

خواص روغن گل رز برای موها
خواص روغن گل رز برای موها

خواص روغن گل رز برای پوست صورت توسط تحقیقات علمی ثابت شده هستند. بسیاری از مردم روغن گل رز را به دلیل فواید ضد التهابی و ضد میکروبی که دارد استفاده می کنند.

روغن گل رز از پرس سرد دانه ها و میوه های بوته ی رز شیلیایی به دست می آید. این روغن با روغن گل سرخ که از گلبرگ های گل رز تهیه می شود، متفاوت است.

این روزها در اینترنت استفاده از روغن گل رز به عنوان یک روش خانگی برای سلامتی موها و پوست سر تبلیغ می شود.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن گل رز برای موها و پوست سر و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن گل رز برای موها و پوست سر

گفته می شود که روغن گل رز ترکیبات زیادی دارد که برای سلامتی موها و پوست سر مفید هستند. این ترکیبات عبارتند از :

  • اسیدهای چرب سالم مانند لینولئیک اسید و اولئیک اسید
  • آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن و ویتامین C دارد که می توانند به مبارزه با رادیکال های آزاد، تقویت کلاژن و مرطوب کردن پوست کمک کنند
  • ویتامین A دارد که آکنه، چین و چروک و آسیب های ناشی از نور خورشید را کاهش می دهد
  • ترکیبات ضد التهاب مانند پلی فنول ها و ویتامین E دارد

اما دانستن این نکته مهم است که برای آزمایش این نظریه ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

1. برای سلامتی پوست سر مفید است

تصور می شود که برخی از ترکیبات روغن گل رز ممکن است به سلامت پوست سر کمک کنند. به نظر می رسد که یک پوست سر سالم ممکن است داشتن موهای سالم را تقویت کند.

یک مطالعه روی پودر میوه گل رز برای پوست صورت نشان می دهد که این پودر دارای اثرات مرطوب کنندگی است. این اثر مرطوب کنندگی ممکن است برای پوست سر هم مفید باشد اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

2. شرایط التهابی پوست سر را درمان می کند

روغن گل رز ممکن است به درمان برخی شرایط التهابی پوست سر کمک کند. مطالعه دیگری به بررسی خواص تسکین درد پودر میوه گل رز برای استئوآرتریت پرداخت و مشخص شد که پودر میوه گل رز می تواند التهاب و درد را کاهش دهد.

این خاصیت ممکن است به این معنا باشد که روغن گل رز بتواند شرایط التهابی دردناک پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه را درمان کند اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اگر بیماری پوستی دارید که باعث درد شما می شود، برای درمان به پزشک مراجعه کنید و در مورد استفاده از روغن گل رز به عنوان یک درمان مکمل صحبت کنید.

3. برای رشد موها مفید است

به عنوان یک قاعده کلی، رشد مو به ریشه های سالم بستگی دارد. برخی از ترکیبات روغن گل رز ممکن است به افزایش استحکام موهای شما کمک کرده و در نتیجه رشد کلی موها را تقویت کند. این ترکیبات شامل اسیدهای چرب، لیکوپن و ویتامین C هستند.

عوارض و مضرات روغن گل رز

برخلاف روغن های ضروری، روغن گل رز نیازی به رقیق شدن با روغن حامل ندارد. در واقع برخی از افراد از روغن گل رز به عنوان روغن حامل برای روغن های ضروری دیگر استفاده می کنند.

در حالی که واکنش های آلرژیک به روغن گل رز رایج نیست، برخی از علائم وجود دارد که باید مراقب آن ها بود :

  • خارش پوست
  • قرمزی یا کهیر
  • بثورات پوستی
  • پوسته پوسته شدن پوست سر

همچنین مراقب باشید که روغن گل رز وارد چشم شما نشود. شما می توانید با استفاده از کلاه دوش هنگام استفاده از روغن به عنوان ماسک و با شستشوی دقیق آن در حمام از این امر جلوگیری کنید.

روغن گل رز فقط برای استفاده موضعی در نظر گرفته شده است. این مورد در درمان بیماری های مو و پوست سر نیز صادق است. هرگز این روغن را به صورت خوراکی مصرف نکنید.

قبل از استفاده از روغن گل رز با پزشک خود مشورت کنید. حتی کاربردهای موضعی نیز می‌ تواند با داروهایی که مصرف می‌کنید و همچنین هر گونه بیماری که ممکن است داشته باشید تداخل ایجاد کند.

نحوه استفاده از روغن گل رز برای موها

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از مالیدن روغن گل رز بر روی پوست و مو و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

می توانید از روغن گل رز برای مو و پوست سر خود به عنوان ماسک مو یا برای درمان پوسته های سر استفاده کنید. حتما تست پچ را زودتر از موعد انجام دهید تا خطر هرگونه واکنش منفی را کاهش دهید.

طرز تهیه ماسک مو با روغن گل رز

می توانید روغن گل رز را مستقیما به موهای خود بمالید. برخی از افراد ترجیح می دهند روغن را از قبل گرم کنند اما حتما قبل از استفاده آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که داغ نیست.

روغن را بر روی موهای خود ماساژ دهید و مطمئن شوید که هر تار مو را به روغن آغشته کنید. کلاه دوش را روی موهای خود قرار دهید و بگذارید تا 30 دقیقه بماند. قبل از شامپو کردن، روغن را کاملا بشویید.

در حالی که می توانید روغن گل رز را به تنهایی به عنوان ماسک استفاده کنید، می توانید روغن های مرطوب کننده دیگر را نیز به آن اضافه کنید. روغن نارگیل و روغن اسطوخودوس رقیق شده گزینه های خوبی هستند که می توانید استفاده کنید.

درمان پوست پوست سر

اگر خشکی پوست، شوره سر یا یک بیماری التهابی پوست سر دارید، می توانید مستقیما روغن گل رز را به عنوان درمان پوست پوست ها روی پوست سر خود بمالید. روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس کلاه دوش را روی سر قرار دهید. بعد از 20 تا 30 دقیقه بشویید و شامپو بزنید.

روغن گل رز را از کجا تهیه کنیم؟

با محبوبیت روزافزون روغن های ضروری و روغن های گیاهی، روغن گل رز و سایر محصولات مشابه آن به طور گسترده ای در دسترس هستند. می توانید آن ها را در فروشگاه های بهداشتی طبیعی و حتی برخی داروخانه ها پیدا کنید.

خلاصه

روغن گل رز یک درمان طبیعی برای سلامتی مو هاست. این روغن گیاهی با افزودن رطوبت بیشتر به سلامتی موها کمک می کند.

با این حال مهم است به یاد داشته باشید که تحقیقات علمی پشت بسیاری از این ادعاهای آنلاین وجود ندارد.

از روغن گل رز با احتیاط استفاده کنید، به خصوص اگر در حال تلاش برای درمان هر گونه بیماری پوست سر هستید. اگر بعد از چند هفته متوجه بهبودی نشدید یا عوارض جانبی دیدید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع : healthline