چرا ادرار بوی قهوه می دهد؟

چرا ادرار بوی قهوه می دهد؟
چرا ادرار بوی قهوه می دهد؟

ادرار راه بدن برای فیلتر کردن مواد زائد خون شما از طریق کلیه ها است. این مواد زائد همان چیزی است که به ادرار بوی متمایز می دهد. خوردن و نوشیدن برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه می تواند بوی ادرار شما را تغییر دهد.

در ادامه این مقاله با علل بوی قهوه در ادرار و راه های پیشگیری از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل بوی قهوه در ادرار

علت اصلی بوی قهوه در ادرار صرفا نوشیدن زیاد قهوه است. قهوه حاوی چندین ترکیب مفید از جمله پلی فنول ها مانند هیدروکسی سینامیک اسیدهاست که بوی خاص و فواید سلامتی را به آن می دهد.

هنگامی که این ترکیبات در بدن شما تجزیه می شوند تبدیل به مواد زائدی به نام متابولیت می شوند که برخی از آن ها در ادرار شما آزاد می شوند. متابولیت های ترکیبات موجود در قهوه ممکن است باعث شود ادرار شما بوی قهوه بدهد.

قهوه همچنین دارای کافئین است که به عنوان یک ادرار آور ضعیف شناخته می شود. این به این معنی است که کافئین می‌ تواند باعث ادرار بیشتر و در برخی افراد منجر به کم‌ آبی بدن شود. هنگامی که آب بدن شما کم می شود، ادرار شما غلیظ تر می شود و می تواند بوی متابولیت ها را افزایش دهد.

کلینیک مایو برای جلوگیری از ادرار زیاد و سایر اثرات منفی بر سلامتی توصیه می کند که مصرف کافئین خود را به 400 میلی گرم در روز محدود کنید. این برابر با حدود چهار فنجان قهوه دم کرده است. اگر بیشتر از آن می نوشید مطمئن شوید که آب بیشتری می نوشید تا هیدراته بمانید.

بوی بد ادرار می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد بنابراین اگر مطمئن نیستید دقیقا چه بویی دارد با پزشک خود تماس بگیرید. به عنوان مثال ادرار با بوی شیرین می تواند نشانه دیابت باشد.

آیا بوی قهوه در ادرار خطرناک است؟

در حالی که ادراری که بوی قهوه می دهد اغلب بی ضرر است اما معمولا نشانه آن است که شما بیش از حد کافئین مصرف می کنید.

کافئین علاوه بر اینکه در مقادیر زیاد باعث کم آبی بدن می شود، اثر دوپامین را افزایش و اثر آدنوزین را کاهش می دهد. این اثرات می توانند شما را خواب آلود کنند زیرا کافئین با اتصال به گیرنده های آدنوزین، آدنوزین را مسدود می کند.

کافئین به عنوان یک محرک می تواند باعث بی خوابی شود. شما می توانید با ننوشیدن قهوه در مدت شش ساعت قبل از رفتن به رختخواب به جلوگیری از این امر کمک کنید.

نوشیدن بیش از حد کافئین می تواند علائم دیگری نیز ایجاد کند از جمله :

  • بی قراری
  • ضربان قلب سریع
  • اضطراب
  • سردرد
  • تحریک
  • هیجان
  • حالت تهوع

همچنین امکان مصرف بیش از حد کافئین وجود دارد. اگر پس از نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید فورا به اورژانس مراجعه کنید :

  • استفراغ
  • توهم
  • درد قفسه سینه
  • گیجی
  • تشنج

پیشگیری از بوی قهوه در ادرار

نوشیدن قهوه کمتر راهی آسان برای جلوگیری از بوی قهوه در ادرار است اما به دلیل خواص اعتیادآور کافئین همیشه آسان نیست.

روی آوردن به چای سبز یا سیاه نیز ممکن است کمک کننده باشد زیرا این چای ها نسبت به قهوه کافئین کمتری دارند. زمانی که قهوه می نوشید، حتما آب فراوان نیز بنوشید. شما همچنین می توانید سعی کنید وعده های معمول قهوه خود را با آب اضافی رقیق کنید.

چه از قهوه استفاده کنید و چه چای بنوشید سعی کنید حداقل 30 تا 60 دقیقه بین زمانی که از خواب بیدار می شوید تا اولین نوشیدنی کافئین دار خود صبر کنید. بدن شما به طور طبیعی در این مدت هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند که تصور می شود به بیدار شدن شما کمک می کند.

زمانی که اجازه دهید این فرآیند ابتدا اتفاق بیفتد ممکن است متوجه شوید که به کافئین کمتری نیاز دارید.

خلاصه

داشتن ادراری که بوی قهوه می دهد در ابتدا می تواند نگران کننده باشد، اما معمولا فقط به این معنی است که شما بیش از حد قهوه خورده اید. سعی کنید مصرف روزانه قهوه خود را کاهش دهید و آب بیشتری بنوشید. اگر ادرار شما همچنان بوی غیرعادی دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : بوی نامطبوع ادرار نشانه چیست؟

منبع : healthline