خواص و مضرات گیاه کوهوش سیاه چیست؟

خواص و مضرات گیاه کوهوش سیاه چیست؟
خواص و مضرات گیاه کوهوش سیاه چیست؟

کوهوش سیاه چیست؟

کوهوش سیاه (به انگلیسی : Black Cohosh) یک گیاه گلدار بومی آمریکای شمالی است. گل‌ ها و ریشه‌ های این گیاه دارویی معمولا در طب سنتی بومیان آمریکا مورد استفاده قرار می‌ گرفتند و امروزه یک مکمل سلامتی محبوب برای زنان است که ادعا می‌ شود به کاهش علائم یائسگی، باروری و تعادل هورمونی کمک می‌ کند.

ممکن است موثر باشد زیرا به عنوان یک فیتواستروژن عمل می کند – یک ترکیب گیاهی که عملکرد هورمون استروژن را تقلید می کند. با این حال در مورد اینکه آیا کوهوش سیاه را می توان به عنوان یک فیتواستروژن واقعی طبقه بندی کرد یا خیر بحث هایی وجود دارد.

صرف نظر از این به نظر می رسد کوهوش سیاه برای تسکین علائم یائسگی مفید است. با این حال شواهدی برای کاربردهای دیگر آن وجود ندارد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی کوهوش سیاه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و مقدار مصرف روزانه آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای کوهوش سیاه برای سلامتی بدن

1. کاهش علائم یائسگی

کاهش علائم یائسگی دلیلی است که بیشتر مردم از کوهوش سیاه استفاده می‌کنند و یکی از کاربردهایی است که قانع‌ کننده‌ ترین شواهد برای حمایت از آن دارد.

در یک مطالعه بر روی 80 زن یائسه که دچار گرگرفتگی بودند آن هایی که روزانه 20 میلی گرم مکمل کوهوش سیاه را به مدت 8 هفته دریافت کردند گرگرفتگی کمتری را نسبت به قبل از شروع مکمل گزارش کردند.

علاوه بر این سایر مطالعات انسانی نیز یافته های مشابهی را تایید کرده اند. اگرچه مطالعات بزرگتری مورد نیاز است به نظر می رسد کوهوش سیاه برای کاهش علائم یائسگی مفید است.

2. بهبود باروری

اگرچه ممکن است ادعاهای زیادی را در اینترنت مشاهده کنید که کوهوش سیاه می تواند باروری را بهبود بخشد یا به شما کمک کند باردار شوید شواهد زیادی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

با این حال تحقیقات نشان می دهد که کوهوش سیاه ممکن است اثربخشی داروی باروری کلومیفن سیترات را در افرادی که نابارور هستند بهبود بخشد و شانس باردار شدن آن ها را افزایش دهد.

سه مطالعه کوچک انسانی نشان می‌ دهد که میزان بارداری یا تخمک‌ گذاری در زنان مبتلا به ناباروری که مکمل‌ های کوهوش سیاه را همراه با کلومیفن سیترات مصرف کرده‌ اند بهبود یافته است.

با این حال این مطالعات کوچک بودند و تحقیقات بیشتری برای تایید این اثر مورد نیاز است.

3. سلامتی زنان

کوهوش سیاه همچنین برای تعدادی از اهداف دیگر مربوط به سلامت زنان استفاده می شود. با این حال شواهدی که از این مزایا حمایت می‌ کنند به اندازه شواهدی که از مزایای آن برای یائسگی و باروری حمایت می‌ کنند قوی نیستند.

در اینجا چند دلیل دیگر وجود دارد که زنان ممکن است از کوهوش سیاه برای حفظ تعادل هورمونی استفاده کنند :

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) : مصرف مکمل کوهوش سیاه ممکن است شانس باردار شدن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را افزایش دهد. در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مصرف مکمل کوهوش سیاه ممکن است به تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک کند

فیبروم : یک مطالعه 3 ماهه روی 244 زن یائسه نشان داد که مصرف روزانه 40 میلی گرم کوهوش سیاه ممکن است اندازه فیبروم های رحمی را تا 30 درصد کاهش دهد

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال نارسایی پیشاقاعدگی (PMDD) : اگرچه برخی ادعاهای آنلاین مبنی بر اینکه کوهوش سیاه می تواند به PMS یا PMDD کمک کند وجود دارد هیچ مدرک قابل توجهی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد

تنظیم چرخه قاعدگی : در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک که درمان های باروری مانند کلومیفن سیترات را دریافت می کنند کوهوش سیاه ممکن است به تنظیم چرخه قاعدگی آن ها کمک کند

4. پیشگیری از سرطان

کوهوش سیاه دارای فعالیت بالقوه استروژنی است به این معنی که مانند هورمون استروژن رفتار می کند که ممکن است سرطان سینه را بدتر کند یا خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

با این حال بیشتر مطالعات نشان می دهد که کوهوش سیاه بر خطر ابتلا به سرطان سینه تاثیر نمی گذارد. در دو مطالعه انسانی مصرف کوهوش سیاه با کاهش خطر سرطان سینه مرتبط بود.

در مطالعات لوله آزمایش عصاره کوهوش سیاه فعالیت ضد استروژنی از خود نشان داد و به کند کردن گسترش سلول های سرطان سینه کمک کرد.

با این حال برای درک ارتباط بین سرطان سینه و کوهوش سیاه باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

5. بهبود سلامت روان

کوهوش سیاه ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت روان به ویژه در زنان یائسه داشته باشد.

یک مرور از مطالعات استفاده از مکمل های گیاهی برای اضطراب و افسردگی در زنان یائسه را بررسی کرد. محققان دریافتند که مصرف مکمل کوهوش سیاه تاثیری بر اضطراب ندارد اما با بهبود قابل توجهی در علائم روانی مرتبط است.

با این حال قبل از درک کامل اثر کوهوش سیاه بر سلامت روان تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

6. بهبود خواب

اگرچه شواهد کمی وجود دارد که کوهوش سیاه می تواند خواب را بهبود بخشد ممکن است به کاهش علائمی که باعث اختلال خواب در زنان یائسه می شود مانند گرگرفتگی کمک کند.

با این حال یک مطالعه کوچک روی 42 زن یائسه نشان داد که به نظر می رسد مصرف مکمل کوهوش سیاه مدت و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

مطالعه دیگری اشاره کرد که ترکیبی از کوهوش سیاه و سایر ترکیبات – از جمله روی، زنجبیل و هیالورونیک اسید – به بهبود گرگرفتگی که با بی خوابی و اضطراب مرتبط است کمک می کند.

با این حال سخت است که بگوییم کوهوش سیاه یا یکی از مواد دیگر ترکیب مفید این مخلوط بوده است.

7. لاغری و کاهش وزن

زنان یائسه ممکن است در معرض خطر افزایش وزن ناخواسته باشند زیرا سطح استروژن آن ها به طور طبیعی کاهش می یابد.

از نظر تئوری چون کوهوش سیاه ممکن است اثرات استروژنی از خود نشان دهد ممکن است اثر مفید کمی بر مدیریت وزن در زنان یائسه داشته باشد.

با این حال شواهد برای حمایت از این حداقل است. برای درک ارتباط بین کوهوش سیاه و مدیریت وزن مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

عوارض و مضرات کوهوش سیاه

کوهوش سیاه دارای برخی عوارض جانبی بالقوه اما معمولا خفیف است که عبارتند از ناراحتی گوارشی، حالت تهوع، بثورات پوستی، عفونت، درد عضلانی، درد یا بزرگ شدن سینه و لکه بینی یا خونریزی خارج از چرخه قاعدگی.

با این حال کوهوش سیاه همچنین با برخی از موارد شدید آسیب کبدی مرتبط است. به همین دلیل اگر بیماری کبدی دارید یا هر مکمل یا دارویی دیگری مصرف می کنید که ممکن است به کبد شما آسیب برساند نباید کوهوش سیاه مصرف کنید.

علاوه بر این یک مطالعه اخیر روی حیوانات مشاهده کرد که کوهوش سیاه در دوزهای بالا با آسیب گلبول های قرمز خون مرتبط است که منجر به کم خونی می شود. با این حال تحقیقات بیشتری برای مطالعه این اثرات بالقوه در انسان مورد نیاز است.

از آنجایی که کوهوش سیاه به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است ممکن است برخی از عوارض جانبی را تجربه کنید که هنوز به طور گسترده شناخته شده نیستند. اگر هر گونه نگرانی دارید با پزشک مشورت کنید.

مقدار مصرف و نحوه مصرف کوهوش سیاه

کوهوش سیاه به شکل کپسول، عصاره مایع یا دمنوش موجود است.

دوزهای معمول روزانه بین 20 تا 120 میلی گرم عصاره یا پودر کوهوش سیاه استاندارد است.

برای علائم یائسگی مصرف حداقل 20 میلی گرم کوهوش سیاه در روز موثر به نظر می رسد.

برخی از متخصصان ادعا می کنند که کوهوش سیاه را نباید بیش از 6 ماه تا 1 سال مصرف کنید زیرا ممکن است باعث آسیب کبدی شود.

کوهوش سیاه اغلب در ترکیبات حاوی مکمل های گیاهی دیگر فروخته می شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شبدر قرمز : کوهوش سیاه و شبدر قرمز را می توان با هم برای کمک به مدیریت علائم یائسگی مصرف کرد اما هیچ مدرکی دال بر موثرتر بودن آن ها از دارونما وجود ندارد
  • ایزوفلاون های سویا : مانند کوهوش سیاه، سویا حاوی فیتواستروژن است که ممکن است به بهبود مشکلات هورمونی یا علائم یائسگی کمک کند اما شواهد کمی برای حمایت از این اثرات بالقوه وجود دارد
  • گل راعی : گل راعی در ترکیب با کوهوش سیاه به نظر می رسد اثرات مفیدی بر علائم یائسگی دارد
  • پنج انگشت : مکمل‌ های پنج انگشت و کوهوش سیاه برای تسکین علائم یائسگی فروخته می‌ شوند اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد آن ها از دارونما موثرتر هستند
  • دونگ کوای : ادعا می شود که کوهوش سیاه و دونگ کوای علائم یائسگی را کاهش می دهند و احتمالا باعث ایجاد زایمان در زنان باردار می شوند اما هیچ مدرکی برای تایید این موضوع وجود ندارد
  • ویتامین C : ویتامین C در کنار کوهوش سیاه برای کمک به سقط جنین یا سقط جنین در صورت بارداری ناخواسته توصیه می شود. با این حال هیچ مدرکی برای حمایت از این استفاده وجود ندارد

عوارض توقف ناگهانی مصرف کوهوش سیاه

با توجه به شواهد موجود به نظر نمی‌ رسد هیچ گونه عارضه‌ ای با قطع ناگهانی کوهوش سیاه وجود داشته باشد و همچنین علائم ترک شناخته شده‌ ای وجود ندارد.

از آنجایی که کوهوش سیاه ممکن است به طور بالقوه بر هورمون های شما تاثیر بگذارد ممکن است با قطع مصرف آن تغییراتی در چرخه قاعدگی خود داشته باشید.

اگر در مورد متوقف کردن مصرف کوهوش سیاه نگرانی دارید با پزشک مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد کوهوش سیاه

مشخص نیست که مصرف بیش از حد کوهوش سیاه چه عوارضی دارد. برای اطمینان از ایمنی خود و به حداقل رساندن خطر آسیب کبدی بیش از دوز توصیه شده روزانه مکمل کوهوش سیاه مصرف نکنید.

اگر می توانید مکملی را خریداری کنید که توسط یک سازمان شخص ثالث آزمایش شده است.

اطمینان حاصل کنید که مواد تشکیل دهنده مکمل با ادعاهای روی برچسب مطابقت دارند.

تداخل دارویی کوهوش سیاه

کوهوش سیاه پتانسیل تداخل با سایر داروها و درمان ها را دارد. تداخل دارویی آن می توان با موارد زیر باشد :

  • درمان جایگزینی هورمونی (HRT) : کوهوش سیاه ممکن است اثراتی بر سطوح هورمونی شما داشته باشد – به ویژه سطح استروژن – که می تواند اثرات غیرمنتظره ای را در صورت ترکیب با درمان جایگزینی هورمونی داشته باشد
  • قرص های ضد بارداری : اکثر قرص‌ های ضد بارداری از استروژن یا پروژسترون ساخته شده‌ اند بنابراین کوهوش سیاه – که ممکن است بر سطح هورمون‌ های شما تاثیر بگذارد – ممکن است با کنترل هورمونی بارداری تداخل داشته باشد

کوهوش سیاه ممکن است تداخلات دارویی بیشتری داشته باشد که هنوز شناسایی نشده است. اگر یکی از داروهای ذکر شده در بالا را مصرف می کنید یا در مورد کوهوش سیاه و سایر داروها نگرانی دارید قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

علاوه بر این از آنجا که یکی از شدیدترین عوارض جانبی کوهوش سیاه آسیب کبدی است باید در مصرف کوهوش سیاه همراه با هر مکمل یا دارویی دیگری که ممکن است به کبد شما آسیب برساند احتیاط کنید.

روش های نگهداری از کوهوش سیاه

کوهوش سیاه باید در دمای اتاق نگهداری شود. به طور معمول مکمل های گیاهی تا 2 سال پس از تولید منقضی نمی شوند. برای ایمنی شما بهتر است مکمل را در تاریخ انقضا استفاده کنید یا دور بریزید.

بارداری و شیردهی

در طب سنتی بومیان آمریکا کوهوش سیاه اغلب برای افزایش تولید شیر مادر استفاده می شد.

با این حال شواهد کمی وجود دارد که برای این منظور کار می کند.

اگر در حال انجام درمان های باروری هستید، کوهوش سیاه ممکن است شانس بارداری شما را افزایش دهد بنابراین اگر در تلاش برای باردار شدن هستید ممکن است پزشک توصیه کند که آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

اگرچه بیشتر عوارض جانبی خفیف هستند اما اطلاعات کمی در مورد اثرات کوهوش سیاه بر زنان باردار، زنان شیرده و نوزادان وجود دارد.

با این حال این مکمل برای القای زایمان و سقط جنین استفاده شده است و اگرچه شواهدی برای حمایت از آن در این مورد وجود ندارد برخی از افراد موفقیت را گزارش می‌ کنند. صرف نظر از این زایمان باید تنها با دستور یک پزشک انجام شود.

به این دلایل بهتر است از آن اجتناب کنید یا زمانی که باردار می‌شوید یا شیر می‌ دهید مصرف آن را قطع کنید.

استفاده توسط افراد خاص

به طور کلی کوهوش سیاه برای اکثر افرادی که باردار یا شیرده نیستند بی خطر است.

با این حال نیازی به دادن مکمل به کودکان نیست. از آنجایی که ممکن است بر سطوح هورمونی تاثیر بگذارد فقط باید با دستور یک پزشک واجد شرایط به نوجوانان داده شود.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید در استفاده از کوهوش سیاه محتاط باشند زیرا اطلاعات کمی در مورد توانایی بدن برای دفع آن هنگام آسیب به کلیه ها وجود دارد.

علاوه بر این با توجه به اینکه یکی از شدیدترین عوارض جانبی بالقوه آن آسیب کبدی است در صورت ابتلا به بیماری کبدی باید از مصرف مکمل های کوهوش سیاه خودداری کنید.

جایگزین های کوهوش سیاه

برخی از جایگزین های بالقوه برای کوهوش سیاه عبارتند از کوهوش آبی، ریواس راپونتیک و روغن گل مغربی.

کوهوش آبی به کوهوش سیاه مربوط نمی شود اما این گیاه گلدار در آمریکای شمالی است که برای سلامت زنان استفاده می شود. با این حال مانند کوهوش سیاه شواهد کمی برای حمایت از استفاده از آن وجود دارد، همچنین ممکن است عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.

ریواس راپونتیک به دلایل مشابه کوهوش سیاه استفاده می شود و ماده فعال مکمل محبوب یائسگی است. به نظر می رسد که فوایدی برای درمان علائم یائسگی دارد.

در نهایت روغن گل مغربی اثراتی مشابه اثرات کوهوش سیاه بر گرگرفتگی دارد بنابراین ممکن است جایگزین امیدوار کننده ای باشد.

همچنین بخوانید : گیاهان دارویی موثر برای تعادل هورمون ها

منبع : healthline