7 خاصیت شگفت انگیز آجیل برزیلی برای سلامتی بدن

خواص آجیل برزیلی
خواص آجیل برزیلی

آجیل برزیلی (به انگلیسی : Brazil Nuts) که به نام بادام برزیلی هم شناخته می شود یک آجیل درختی بومی جنگل های بارانی آمازون در برزیل، بولیوی و پرو است.

آجیل برزیلی دارای بافت صاف، کره ای و عطر و طعم گردویی است و بیشتر به صورت خام استفاده می شود.

این آجیل ها منبع غنی انرژی، بسیار مغذی و یکی از غنی ترین منابع غذایی سلنیوم هستند.

خوردن آجیل برزیلی ممکن است به چندین روش برای سلامتی شما مفید باشد از جمله تنظیم عملکرد غده تیروئید، کاهش التهاب و حمایت از سلامت قلب، مغز و سیستم ایمنی بدن.

در ادامه این مقاله با فواید آجیل برزیلی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آجیل برزیلی برای سلامتی بدن

1. مملو از مواد مغذی است

آجیل برزیلی بسیار مغذی و پرانرژی است.

یک وعده 28 گرم آجیل برزیلی حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 187
  • پروتئین : 4.1 گرم
  • چربی : 19 گرم
  • کربوهیدرات : 3.3 گرم
  • فیبر : 2.1 گرم
  • سلنیوم : 988٪ مقدار مصرف روزانه
  • مس : 55٪ مقدار مصرف روزانه
  • منیزیم : 33٪ مقدار مصرف روزانه
  • فسفر : 30٪ مقدار مصرف روزانه
  • منگنز : 17٪ مقدار مصرف روزانه
  • روی : 10.5٪ مقدار مصرف روزانه
  • تیامین : 16٪ مقدار مصرف روزانه
  • ویتامین E : حدود 11٪ مقدار مصرف روزانه

آجیل های برزیلی سرشار از سلنیوم هستند، فقط یک عدد آجیل برزیلی حاوی 96 میکروگرم یا 175٪ از مقدار مورد نیاز سلنیوم است. بیشتر آجیل های دیگر به طور متوسط ​​کمتر از 1 میکروگرم سلنیوم را تامین می کنند.

علاوه بر این غلظت منیزیم، مس و روی آن ها بیشتر از سایر مغزها است اگرچه مقدار دقیق این مواد مغذی بسته به آب و هوا و خاک متفاوت است.

سرانجام آجیل برزیلی منبع بسیار خوبی از چربی های سالم است. در حقیقت از 36٪ چربی های آجیل برزیلی 37٪ آن ها اسیدهای چرب اشباع نشده هستند، نوعی چربی که برای سلامت قلب مفید است.

2. غنی از سلنیوم است

آجیل برزیلی منبع غنی سلنیوم است. در حقیقت آن ها بیش از هر ماده مغذی حاوی این ماده معدنی با متوسط ​​96 میکروگرم در هر مغز هستند. با این حال بعضی از آن ها به اندازه 400 میکروگرم در هر آجیل سلنیوم دارند.

مقدار مورد نیاز سلنیوم برای بزرگسالان 55 میکروگرم در روز است. بنابراین یک ​​آجیل برزیلی متوسط حاوی 175٪ مقدار مورد نیاز این ماده معدنی است.

سلنیوم یک عنصر کمیاب است که برای عملکرد مناسب بدن شما حیاتی است. این برای تیروئید ضروری است و بر سیستم ایمنی بدن و رشد سلول های شما تاثیر می گذارد.

در حقیقت مقادیر بالاتر سلنیوم با افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن و نتایج بهتر سرطان، عفونت ها، ناباروری، بارداری، بیماری های قلبی و اختلالات خلقی مرتبط است.

اگرچه کمبود سلنیوم نادر است اما بسیاری از افراد در سراسر جهان برای عملکرد مطلوب سلنیوم کافی ندارند. به عنوان مثال وضعیت سلنیوم غیربهینه در افراد در سراسر اروپا، انگلستان و خاورمیانه یافت شده است.

آجیل برزیلی یک روش بسیار موثر برای حفظ یا افزایش مصرف سلنیوم است. در حقیقت یک مطالعه در 60 نفر نشان داد که خوردن دو مغز برزیلی در روز به اندازه مصرف مکمل سلنیوم در افزایش سطح سلنیوم موثر است.

3. از عملکرد تیروئید پشتیبانی می کند

تیروئید شما غده ای کوچک و پروانه ای شکل است که در جلوی گلو قرار دارد. این ماده چندین هورمون ترشح می کند که برای رشد، متابولیسم و ​​تنظیم درجه حرارت بدن ضروری هستند.

بافت تیروئید بیشترین غلظت سلنیوم را دارد زیرا برای تولید هورمون تیروئید T3 و همچنین پروتئین هایی که از تیروئید شما در برابر آسیب محافظت می کنند مورد نیاز است.

مصرف کم سلنیوم می تواند منجر به آسیب سلولی، کاهش فعالیت تیروئید و اختلالات خود ایمنی مانند تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهد.

یک مطالعه بزرگ در چین نشان داد که شیوع بیماری های تیروئید مانند کم کاری تیروئید، تیروئیدیت و بزرگ شدن تیروئید در افرادی که سطح سلنیوم پایین دارند در مقایسه با افراد با سطح طبیعی سلنیوم به طور قابل توجهی بالاتر است.

این اهمیت دریافت کافی سلنیوم را برجسته می کند. فقط یک آجیل برزیلی در روز باید سلنیوم کافی برای حفظ عملکرد مناسب تیروئید را تامین کند.

4. ممکن است به کسانی که اختلالات تیروئید دارند کمک کند

علاوه بر اطمینان از عملکرد مناسب تیروئید، سلنیوم ممکن است علائم را در افرادی که اختلالات تیروئید دارند بهبود بخشد.

تیروئیدیت هاشیموتو نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن بافت تیروئید به تدریج از بین می رود و منجر به کم کاری تیروئید و علائم مختلفی مانند خستگی، افزایش وزن و احساس سرما می شود.

چندین بررسی نشان داده است که مکمل سلنیوم ممکن است باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و خلق و خوی در افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو شود.

با این حال دو بررسی دیگر به این نتیجه رسیدند که شواهد کافی برای تعیین نقش سلنیوم در درمان بیماری وجود ندارد. بنابراین تحقیقات بیشتر مورد نیاز است.

در همین حال بیماری گریوز نوعی اختلال تیروئید است که در آن هورمون تیروئید بیش از حد تولید می شود و منجر به علائمی مانند کاهش وزن، ضعف، مشکلات خواب و برآمدگی چشم ها می شود.

مطالعات نشان داده است که مکمل سلنیوم ممکن است عملکرد تیروئید را بهبود بخشد و پیشرفت برخی از علائم را در افراد مبتلا به این بیماری به تاخیر بیندازد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

هیچ مطالعه ای استفاده از آجیل برزیلی به عنوان منبع سلنیوم به ویژه در افراد مبتلا به تیروئیدیت یا بیماری گریوز را بررسی نکرده است. با این وجود گنجاندن آن ها در رژیم غذایی ممکن است روش خوبی برای اطمینان از مناسب بودن سلنیوم باشد.

5. ممکن است التهاب را کاهش دهد

آجیل برزیلی سرشار از آنتی اکسیدان است، موادی که به سلامت سلول های شما کمک می کنند. آن ها این کار را با مقابله با آسیب های ناشی از مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد انجام می دهند.

آجیل برزیلی حاوی چندین آنتی اکسیدان از جمله سلنیوم، ویتامین E و فنل ها مانند گالیک اسید و الاژیک اسید هستند.

سلنیوم سطح آنزیمی را که به عنوان گلوتاتیون پراکسیداز (GPx) شناخته می شود، افزایش می دهد که به کاهش التهاب و محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند – عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد که می تواند منجر به آسیب سلولی شود.

اثرات ضد التهابی آجیل های برزیلی را می توان از دوزهای منفرد، زیاد و دوزهای کم در مدت زمان طولانی به دست آورد.

یک مطالعه در 10 نفر نشان داد که یک وعده 20 یا 50 گرمی (به ترتیب 4 یا 10 آجیل) به طور قابل توجهی تعدادی از مارکرهای التهابی را کاهش می دهد از جمله اینترلوکین -6 (IL-6) و فاکتور نکروز توموری آلفا.

یک مطالعه سه ماهه دیگر به افرادی که تحت درمان نارسایی کلیه قرار دارند، روزانه یک عدد آجیل برزیل می دهد. این مطالعه نشان داد که سطح سلنیوم و گلوتایتون پروکسیداز آن ها افزایش یافته در حالی که سطح مارکرهای التهابی و کلسترول آن ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

با این حال مطالعات مشاهده کرد که هنگامی که مردم از خوردن آجیل های برزیلی دست کشیدند این اندازه گیری ها به سطح اولیه خود بازگشتند. این نشان می دهد که برای بهره مندی از مغزهای برزیل به تغییرات طولانی مدت در رژیم غذایی نیاز است.

6. برای قلب شما خوب است

آجیل برزیلی حاوی اسیدهای چرب سالم برای قلب است و سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و فیبر است که همه آن ها می توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

یک مطالعه در 10 بزرگسال سالم اثرات خوردن آجیل برزیلی بر میزان کلسترول را بررسی کرد. به آن ها 5، 20 یا 50 گرم آجیل برزیلی یا دارونما می داد.

بعد از 9 ساعت گروهی که یک وعده 20 یا 50 گرمی دریافت کرده بودند سطح کلسترول LDL (کلسترول بد خون) و کلسترول HDL (کلسترول خوب خون) کمتری داشتند در مقایسه با گروه هایی که دوزهای کمتری دریافت می کردند.

مطالعه دیگری اثرات خوردن آجیل برزیلی را در افراد چاق مبتلا به کمبود سلنیوم که تحت درمان بیماری کلیوی بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

این مطالعه نشان داد که خوردن آجیل برزیلی حاوی 290 میکروگرم سلنیوم روزانه به مدت 8 هفته میزان کلسترول HDL را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. بهبود سطح کلسترول HDL ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

علاوه بر این یک مطالعه 16 هفته ای در نوجوانان چاق مشاهده کرد که خوردن 15-25 گرم آجیل برزیلی در روز باعث بهبود عملکرد رگ های خونی و کاهش سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید می شود.

اثرات آجیل برزیل بر سلامت قلب امیدوار کننده است. با این وجود تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز بهینه و اینکه چه جمعیتی ممکن است بیشترین سود را داشته باشد لازم است.

7. ممکن است برای سلامتی مغز شما خوب باشد

آجیل های برزیلی حاوی الاژیک اسید و سلنیوم هستند که هر دو می توانند برای مغز شما مفید باشند.

الاژیک اسید نوعی پلی فنول در آجیل های برزیلی است. این ماده هم خاصیت آنتی اکسیدانی و هم ضد التهابی دارد که ممکن است اثرات محافظتی و ضد افسردگی روی مغز شما داشته باشند.

سلنیوم همچنین ممکن است با عملکرد به عنوان یک آنتی اکسیدان در سلامت مغز نقش داشته باشد.

در یک مطالعه افراد مسن با نقص ذهنی روزانه به مدت شش ماه یک عدد آجیل برزیلی می خوردند. آن ها علاوه بر تجربه افزایش سطح سلنیوم، تسلط کلامی و عملکرد ذهنی را بهبود بخشیدند.

سطح پایین سلنیوم با بیماری های تخریب کننده عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است بنابراین اطمینان از مصرف کافی مهم است.

علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل سلنیوم می تواند به ایجاد یک روحیه ضعیف کمک کند که به طور قابل توجهی با مصرف ناکافی سلنیوم مرتبط است. با این حال نتایج متناقض است و تحقیقات بیشتری لازم است.

عوارض و مضرات آجیل برزیلی

آجیل برزیلی مزایای چشمگیری برای سلامتی دارد اما خوردن زیاد آن می تواند مضر باشد.

در حقیقت مصرف 5000 میکروگرم سلنیوم که تقریبا در 50 مغز متوسط ​​آجیل برزیلی موجود است، می تواند منجر به سمیت شود.

این وضعیت خطرناک به عنوان سلنوز شناخته می شود و می تواند باعث مشکلات تنفسی، حمله قلبی و نارسایی کلیه شود.

علاوه بر این مقدار زیاد سلنیوم به ویژه از طریق مکمل ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت و سرطان پروستات ارتباط دارد.

با این حال در آمازون با رژیم های غذایی سنتی که به طور طبیعی سرشار از سلنیوم هستند هیچ اثر منفی یا نشانه ای از سمیت سلنیوم نشان نداده اند.

با این وجود مهم است که میزان مصرف روزانه آجیل برزیلی را محدود کنید.

سطح بالای مصرف سلنیوم برای بزرگسالان 400 میکروگرم در روز است. به همین دلیل مهم است که زیاد آجیل برزیلی نخورید و برچسب های غذایی را از نظر محتوای سلنیوم بررسی کنید.

محدود کردن مصرف خود به یک تا سه مغز برزیلی در روز یک روش هوشمند برای جلوگیری از مصرف زیاد سلنیوم است.

علاوه بر این کسانی که به مغزیجات آلرژی دارند ممکن است به آجیل برزیلی حساسیت داشته باشند و باید از مصرف آن ها اجتناب کنند.

خلاصه

آجیل برزیلی منبع غنی مواد مغذی، چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. به ویژه از نظر سلنیوم ماده معدنی با خواص آنتی اکسیدانی قوی بسیار غنی هستند.

خوردن آجیل برزیلی ممکن است التهاب را کاهش دهد، از عملکرد مغز پشتیبانی کند و عملکرد تیروئید و سلامت قلب را بهبود بخشد.

برای جلوگیری از مصرف زیاد سلنیوم، مصرف خود را به یک تا سه مغز آجیل برزیلی در روز محدود کنید.

همچنین بخوانید : خواص بادام هندی

منبع : healthline