آیا نان پیتا بدون گلوتن است؟

آیا نان پیتا بدون گلوتن است؟
آیا نان پیتا بدون گلوتن است؟

نان پیتا (به انگلیسی : Pita Bread) که به نام نان عربی هم شناخته می شود، یک نان سنتی در خاورمیانه است.

نان پیتای اصلی روی شعله گاز یا در فر سنگی پخته می شود. هنگامی که سرد می شود می توان آن را باز کرد و درون آن را با مواد غذایی مختلف پر کرد.

این نان مسطح برای تهیه بسیار از غذاهای مدیترانه ای و غربی محبوب شده است و امروزه می توان آن را در بسیاری از فروشگاه هایی که مواد غذایی بدون گلوتن می فروشند پیدا کرد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا نان پیتا بدون گلوتن است یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

گلوتن چیست و چرا برخی افراد باید از آن اجتناب کنند؟

گلوتن خانواده ای از پروتئین هاست که در گندم یافت می شود و نشان داده شده است که باعث التهاب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک می شود – بیماری که تقریبا 1 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهد.

پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای مدیریت علائم بیماری سلیاک مانند درد شکم، یبوست یا اسهال و هضم ضعیف توصیه می شود.

گمانه‌ زنی‌ هایی وجود دارد که رژیم غذایی بدون گلوتن می‌ تواند از مدیریت برخی بیماری‌ های دیگر حمایت کند اما شواهدی که از این ایده حمایت می‌ کنند متفاوت هستند.

در واقع پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن با مشکلات سلامتی مانند کمبودهای تغذیه‌ ای، سندرم متابولیک، استرس، هزینه‌ های مالی بالا، احساسات منفی پیرامون غذا و اختلالات خوردن مانند ارتورکسیای عصبی همراه است.

آیا نان پیتا فاقد گلوتن است؟

به طور سنتی، نان پیتا بدون گلوتن نیست و از انواع آرد گندم مانند آرد سفید، آرد گندم کامل یا چند دانه – که همگی حاوی گلوتن هستند – به همراه یک ماده خمیر کننده مانند مخمر نانوایی یا بکینگ پودر و شکر، روغن و نمک تهیه می شود.

خوشبختانه چون رژیم های بدون گلوتن رایج شده اند، نان پیتای بدون گلوتن را می توان به صورت آماده خریداری کرد. همچنین می توانید آن را در خانه با استفاده از آردهای بدون گلوتن مانند موارد زیر درست کنید :

  • آرد بادام
  • آرد تاج خروس
  • آرد جو دو سر
  • آرد نخودچی
  • آرد نارگیل
  • آرد سورگوم

با این حال نشان داده شده است که جایگزینی این آردها با آرد گندم برای تولید نان پیتای بدون گلوتن، کیفیت و بافت خمیر پیتا را تغییر می‌ دهد و تغییرات جزئی در نان تهیه شده ایجاد می‌ کند.

به عنوان مثال یک مقاله تحقیقاتی در سال 2012 نشان داد که نان پیتا تهیه شده از آرد حبوبات – از جمله نخود، عدس، لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی – با تفاوت های جزئی در رنگ و بافت همراه است.

استفاده از آرد هسته خرما برای تهیه نان پیتا یک نان پیتا با گلوتن کمتر با ویژگی های مشابه نان پیتای اصلی گندم تولید می کند.

با این حال انواع نان های بدون گلوتن ممکن است با مواد مغذی مهم غنی نشده باشند. در مقایسه با همتایان غلات کامل حاوی گلوتن، آن ها اغلب فیبر و سایر مواد مغذی ضروری کمتری دارند.

این یکی از دلایلی است که چرا یک رژیم غذایی بدون گلوتن همیشه بهترین انتخاب نیست مگر اینکه از نظر پزشکی ضروری باشد.

روش های استفاده از نان پیتا بدون گلوتن

برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، مزایای نان پیتای بدون گلوتن بیشتر از تغییرات جزئی در بافت و رنگ است.

یک همراه محبوب نان پیتا، هوموس است – دیپ تهیه شده از نخود، ارده، ادویه ها و سیر – اما پیتای بدون گلوتن را می‌ توان به طرق مختلف، درست مانند پیتای معمولی، استفاده کرد.

نان پیتزا

فر را از قبل با دمای 218 درجه سانتیگراد گرم کنید. بر روی 1 تا 2 نان پیتا سس گوجه فرنگی، قارچ خرد شده، پنیر رنده شده، فلفل دلمه ای خلال شده، پیاز و سبزیجاتی مانند ریحان و پونه کوهی بریزید.

روی ورقه های پخت قرار دهید و به مدت 8 تا 10 دقیقه بپزید تا ترد شوند. آن را بردارید، اجازه دهید کمی خنک شود، و هر پیتا را به 4 تا 6 برش، برش دهید و لذت ببرید.

املت سبزیجات

پیاز خرد شده، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و بیبی اسفناج را در روغن زیتون تفت دهید. دو عدد تخم مرغ بزرگ را با همزن هم زده و به تابه اضافه کنید و هر از گاهی هم بزنید تا پخته شود.

نان پیتا را برش دهید و هر برش را با تخم مرغ و سبزیجات پر کنید.

نان پیتا برای غذاهای دیگر مانند سالاد تن ماهی، مخلوط سبزیجات با قارچ یا حتی ماهی یا مرغ کبابی ایده آل است.

تاکوی پیتا

نان پیتا را به شکل تاکو از وسط تا کنید.

با گوشت چرخ کرده و طعم دار شده در سس مارینارا پر کنید و روی آن را با پنیر رنده شده، سالسا گوجه فرنگی و کاهوی خرد شده پر کنید. از طرف دیگر، می توانید تاکو بدون گوشت درست کنید.

نان پیتا را از کجا بخریم؟

نان پیتای بدون گلوتن را می توان در خانه تهیه کرد یا به صورت آماده خریداری کرد.

آلودگی متقاطع می تواند در فرآیند تولید مواد غذایی تجاری رخ دهد بنابراین برخی از غذاهایی که ادعا می کنند بدون گلوتن هستند ممکن است حاوی مقادیر کمی گلوتن باشند زیرا در کنار محصولات حاوی گلوتن تهیه می شوند.

اگر با بیماری سلیاک زندگی می کنید و باید از مصرف گلوتن خودداری کنید، مطمئن شوید که فقط محصولاتی را خریداری کنید که فاقد گلوتن هستند یا در مراکزی ساخته شده اند که غذاهای حاوی گلوتن را پردازش نمی کنند.

خلاصه

نان پیتا یک نان عربی است که در میان غذاهای مدیترانه ای و غربی محبوبیت پیدا کرده است.

به طور سنتی، نان پیتا بدون گلوتن نیست اما می توان آن را در خانه تهیه کرد یا به صورت آماده با آردهای بدون گلوتن مانند آرد جو دوسر، نخود، بادام یا سورگوم خریداری کرد.

از نان پیتای بدون گلوتن همراه با هوموس یا به عنوان لقمه ی املت، سالاد ماهی تن یا مرغ کبابی و به صورت تا کرده به عنوان تاکو لذت ببرید.

همچنین بخوانید : انواع غذاهای بدون گلوتن

منبع : healthline