آب سیب برای دیابت خوب است یا مضر؟

آب سیب برای دیابت خوب است یا مضر؟
آب سیب برای دیابت خوب است یا مضر؟

مطالعات منتشر شده در سال 2008 نشان می دهند که هم سیب و هم آب سیب ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها کمک کنند.

با این حال به دلیل تاثیر آب سیب بر قند خون، این آبمیوه ی طبیعی ممکن است بهترین نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت نباشد.

در این مقاله به بررسی فواید و مضرات آب سیب طبیعی برای افراد دیابتی و این سوال که آیا آب سیب برای دیابت خوب هست یا نه؟ می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

محتوای کربوهیدرات آب سیب

مصرف مداوم کربوهیدرات ها در هر وعده غذایی می تواند به دیابتی ها کمک کند تا سطح قند خون خود را مدیریت کنند. دیابتی‌ هایی که کربوهیدرات‌ ها را کنترل می کنند معمولا بین 45 تا 65 گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی دریافت می‌ کنند.

یک لیوان آب سیب 28 گرم کربوهیدرات دارد که بخش خوبی از کربوهیدرات های یک وعده غذایی را شامل می شود.

شاخص گلیسمی آب سیب

شاخص گلیسمی تخمین می زند که یک غذای خاص چقدر بر سطح قند خون شما تاثیر می گذارد.

غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی 55 یا کمتر هستند احتمالا باعث افزایش شدید قند خون شما نمی شوند در حالی که غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی 76 یا بالاتر هستند اغلب باعث افزایش شدید قند خون می شوند.

آب سیب دارای شاخص گلیسمی 40 است که آن را در رده شاخص گلیسمی پایین قرار می دهد و در صورت مصرف متعادل آن را به گزینه مناسبی برای بیماران دیابتی تبدیل می کند.

بار گلیسمی آب سیب

یک شاخص حتی بهتر از شاخص گلیسمی، بار گلیسمی است زیرا هم میزان کربوهیدرات و هم شاخص گلیسمی غذا را در نظر می گیرد.

بار گلیسمی آب سیب در حدود 12 است. برای داشتن بار گلیسمی پایین یک ماده غذایی باید نمره کمتر از 10 داشته باشد این بدان معناست که آب سیب قند خون شما را تا حدودی افزایش می دهد اما احتمالا باعث افزایش ناگهانی سطح آن نمی‌ شود.

خلاصه

اگرچه برای بیماران دیابتی لزوما خوردن یک لیوان آب سیب گاهی اوقات بد نیست اما یک سیب کامل و یک لیوان آب جایگزین های بسیار سالم تری خواهند بود.

سیب دو برابر آب سیب فیبر دارد و 18 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه را تامین می کند. همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین تر از 38 و بار گلیسمی پایین تر از 6 است.

مطالعه ای در سال 2008 نشان داد که این به دلیل محتوای فیبر و فیتوکمیکال های بالاتر میوه سیب می باشد.

همچنین بخوانید : آیا سرکه سیب برای دیابت خوب است؟

منبع : livestrong