آیا سرگیجه از علائم سکته مغزی است؟

آیا سرگیجه نشانه سکته مغزی است؟
آیا سرگیجه نشانه سکته مغزی است؟

سرگیجه می تواند باعث ایجاد احساس گیجی و سردرگمی در شما شود و می تواند از علائم سکته مغزی باشد. شناخت علائم و نشانه های سکته مغزی احتمالی و همچنین دریافت درمان در صورت لزوم مهم است.

زمانی که احساس سرگیجه به شما دست می دهد ممکن است باعث سردرگمی شما شود. سر شما به نظر می رسد که در حال چرخش است و احساس می کنید که دنیا دارد واژگون می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی رابطه ی بین سرگیجه و سکته مغزی می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

سرگیجه چیست؟

سرگیجه احساسی است که جهان اطراف شما در حال چرخش است یا از محور خود منحرف شده است. سرگیجه‌ می‌ تواند اینطور به نظر برسد که تعادل خود را از دست داده‌ اید.

سرگیجه ممکن است زودگذر باشد و اغلب بیش از چند دقیقه طول نمی کشد. اما مشخص شده است که گاهی سرگیجه ساعت ها، روزها، هفته ها یا حتی ماه ها طول می کشد.

در حالی که انواع مختلفی از سرگیجه وجود دارد برخی تحقیقات بالینی نشان می دهد که 15 تا بیش از 20 درصد از افراد می توانند سرگیجه را تجربه کنند. تحقیقات قدیمی‌ تر اشاره می‌ کنند که زنان ممکن است دو یا سه برابر بیشتر از مردان در معرض سرگیجه باشند.

انواع سرگیجه

دو دسته سرگیجه وجود دارد :

  • سرگیجه محیطی : سرگیجه محیطی رایج ترین نوع سرگیجه است. این نوع سرگیجه در نتیجه یک مشکل در گوش داخلی یا عصب دهلیزی شما که حس تعادل شما را کنترل می کند، رخ می دهد
  • سرگیجه مرکزی : سرگیجه مرکزی در نتیجه مشکلی در مغز شما رخ می دهد و می‌ تواند توسط انواع بیماری های مختلف از جمله سکته مغزی ایجاد شود

آیا سکته مغزی باعث سرگیجه می شود؟

بله، ممکن است سکته مغزی منجر به سرگیجه شود.

سرگیجه با سکته مغزی مرتبط است. اینها سکته های مغزی هستند که به دلیل وقفه در جریان خون به ساقه مغز شما ایجاد می شوند، ساقه ی مغز، پایه مغز شما است که به ستون فقرات شما متصل می شود.

این وقفه در جریان خون به ساقه مغز شما می تواند ناشی از مسدود شدن رگ های خونی باشد. به این نوع سکته مغزی، سکته مغزی ایسکمیک می گویند.

همچنین می تواند ناشی از خونریزی در داخل یا اطراف مغز شما باشد که به آن سکته هموراژیک می گویند.

ساقه مغز شما سیستم عصبی مرکزی بدن شما را کنترل می کند و می تواند بر فعالیت ها و احساسات ذهنی و فیزیکی تاثیر بگذارد. هم عملکرد حرکتی و هم هوشیاری می تواند تحت تاثیر قرار گیرد و احساس سرگیجه ایجاد کند.

سکته مغزی تهدید کننده زندگی است و باید به عنوان یک اورژانس جدی برای سلامتی درمان شود.

آیا سرگیجه می تواند نشانه اولیه سکته باشد؟

اگرچه سرگیجه یک مشکل رایج برای افرادی است که به اورژانس مراجعه می کنند اما لزوما نشانه‌ ای از موارد جدی‌ تر مانند سکته مغزی نیست.

اما دوره های مکرر سرگیجه باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرند زیرا ممکن است نشان دهنده یک بیماری پزشکی جدی باشد. دوره های مکرر سرگیجه ممکن است پیش بینی کننده سکته مغزی باشد.

علائم دیگر سکته مغزی

رایج ترین علائم شناخته شده سکته مغزی که ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود عبارتند از :

  • بی حسی یا احساس ضعف در صورت، پا یا بازو به خصوص اگر این حالت فقط در یک طرف بدن شما اتفاق بیفتد
  • سردرگمی ذهنی از جمله دشواری در صحبت کردن یا درک زبان
  • اختلال بینایی در یک یا هر دو چشم
  • سردرد شدید بدون علت ظاهری

علاوه بر این علائم کمتر شناخته شده سکته مغزی عبارتند از :

  • از دست دادن ناگهانی یک یا چند حس (دیدن، شنوایی، بویایی، چشایی، یا لامسه) به طور کلی یا جزئی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • گرفتگی گردن
  • بی ثباتی عاطفی یا تغییر شدید در شخصیت
  • غش کردن
  • کما

تست سریع برای تشخیص علائم سکته مغزی

اگر فقط برخی از علائم ذکر شده در بالا ظاهر می شوند و مطمئن نیستید که فرد دچار سکته مغزی شده است، تست FAST راهی سریع برای بررسی بیشتر است :

  • F برای صورت است : از فرد بخواهید لبخند بزند و نگاه کند تا ببیند آیا یک طرف صورتش افتاده است یا خیر
  • A برای بازوها است : از فرد بخواهید هر دو دست خود را بالا بیاورد و ببینید آیا بازویی به سمت پایین حرکت می کند
  • S برای گفتار است : از فرد بخواهید که یک عبارت ساده را تکرار کند و به صدای ناهنجار یا هر صدای غیرعادی دیگری در صحبت هایش گوش دهید
  • T برای زمان است : اگر هر یک از این نشانه ها را مشاهده کردید فورا با اورژانس تماس بگیرید

مواقعی وجود دارد که علائم سکته مغزی خود به خود از بین می روند.

یک انسداد موقت جریان خون ممکن است رخ دهد. این یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) است و نیاز به پیگیری پزشکی دارد. حمله ایسکمیک گذرا ممکن است هشدار اولیه یک سکته مغزی جدی تر باشد.

درمان سکته مغزی

اگر مشکوک هستید که فردی دچار سکته مغزی شده است سریع عمل کنید. با اورژانس تماس بگیرید تا در اسرع وقت مراقبت های پزشکی را دریافت کنید.

سکته مغزی باعث اختلال در جریان خون مغز فرد می شود. در حالی که این اتفاق می افتد، بخش هایی از مغز افراد اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و سلول های مغز در حال مرگ هستند. هر چه فرد سریع تر درمان را دریافت کند، چشم انداز بهتری برای بهبودی دارد.

نوع درمان به علت (انسداد یا خونریزی) و محل سکته بستگی دارد.

برای سکته های مغزی ناشی از انسداد، اولویت بازگرداندن گردش خون است. این امر با داروهای ترومبولیتیک که لخته‌ ها را حل می‌ کنند، روش‌ های کاتتریزاسیون که لخته را از بین می‌ برند یا هر دو به دست می‌ آید. هر دوی این درمان ها به زمان حساس هستند.

برای سکته های مغزی ناشی از خونریزی، کاهش فشار خون اغلب اولویت است. این درمان مقدار خونریزی را کاهش می دهد و لخته شدن را برای بسته شدن رگ های خونی آسیب دیده بهبود می بخشد. همچنین می توان دارو را تجویز کرد و جراحی برای کاهش فشار روی مغز ممکن است مورد نیاز باشد.

در طولانی مدت این احتمال وجود دارد که درمان سکته مغزی شامل توانبخشی باشد.

ممکن است فرد نیاز به یادگیری مجدد یا تقویت توانایی های فیزیکی و ارتباطی خود داشته باشد. توانبخشی بر بازیابی توانایی فرد برای مراقبت از خود، انجام فعالیت های روزمره زندگی، برقراری ارتباط و عملکرد روانی تمرکز دارد.

بهبودی پس از سکته مغزی چقدر طول می کشد؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اشاره می کند که سکته مغزی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و احتمال تجربه سکته مغزی را می توان از طریق مدیریت فعال سلامت کلی خود کاهش داد. این امر به ویژه در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر صادق است :

  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • دیابت
  • سیگار کشیدن

امروزه به دلیل درمان‌ ها و توانبخشی‌ های موجود شانس بهبودی از سکته مغزی بهتر از همیشه است. اما بهبودی می تواند راه طولانی باشد، ممکن است ماه ها طول بکشد تا به طور کامل و مستقل به عملکرد خود بازگردید.

خلاصه

حتی اگر سکته مغزی می تواند کاملا جدی باشد، امید به بهبودی کامل در صورت وقوع وجود دارد. نکته کلیدی این است که به علائم خود از جمله سرگیجه توجه کنید و در اولین شک به سکته مغزی تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

همچنین بخوانید : سکته مغزی چیست؟

منبع : healthline