غذاهای ممنوع در دوران شیردهی کدامند؟

غذاهای ممنوع در دوران شیردهی
غذاهای ممنوع در دوران شیردهی

شیر مادر فوق العاده مغذی است و در واقع بیشتر مواد مغذی مورد نیاز کودک شما در 6 ماه اول زندگی را فراهم می کند.

در حالی که ترکیب شیر مادر به شدت توسط بدن فرد تنظیم می شود تحقیقات نشان داده است که آنچه می خورید تا حدودی بر محتویات شیر ​​مادر تاثیر می گذارد.

به طور کلی هیچ غذایی در دوران شیردهی ممنوع نیست در عوض به زنان توصیه می شود که از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع استفاده کنند. با این حال برخی غذاها و نوشیدنی‌ ها وجود دارند که ممکن است بخواهید مصرف آن ها را در دوران شیردهی محدود کنید.

در ادامه این مقاله با لیست مواد غذایی و نوشیدنی های ممنوع در دوران شیردهی و همچنین نکاتی برای تشخیص اینکه چگونه رژیم غذایی شما بر نوزاد تاثیر می گذارد آشنا می شود. با سومیتا همراه باشید؛

مادران شیرده چه غذاها و نوشیدنی هایی را نباید بخورند؟

1. ماهی های سرشار از جیوه

ماهی منبع خوبی از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است – دو نوع اسید چرب امگا 3 که برای رشد مغز در نوزادان مهم هستند اما یافتن آن ها در سایر غذاها سخت است.

با این حال برخی از ماهی ها و غذاهای دریایی می توانند دارای جیوه بالایی باشند – فلزی که می تواند سمی باشد به ویژه در نوزادان و بچه ها که به مسمومیت با جیوه حساس تر هستند.

قرار گرفتن حاد در معرض سطوح بالای جیوه می تواند به طور دائمی سیستم عصبی مرکزی نوزاد شما را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه آن ها ممکن است در موارد زیر تاخیر یا اختلال داشته باشند :

  • شناخت
  • مهارت های حرکتی ظریف
  • مهارت گفتاری و زبان
  • آگاهی بصری – فضایی

بنابراین در دوران شیردهی باید از مصرف ماهی هایی که جیوه بالایی دارند خودداری کرد که عبارتند از :

  • ماهی تن چشم درشت
  • شاه ماهی خال خالی
  • اره ماهی
  • کوسه
  • کاشی ماهی

برای اطمینان از دریافت کافی امگا 3 و در عین حال کاهش خطر مسمومیت با جیوه به مادرانی که شیر می‌ دهند توصیه می‌شود از مصرف ماهی‌ های با جیوه بالا اجتناب کنند و در عوض در هفته 225 تا 340 گرم ماهی کم جیوه مصرف کنند.

2. برخی مکمل های گیاهی

استفاده از گیاهان دارویی و ادویه هایی مانند زیره یا ریحان برای چاشنی غذا در دوران شیردهی بی خطر تلقی می شود.

با این حال وقتی صحبت از مکمل‌ های گیاهی و دمنوش می‌ شود، نگرانی‌ هایی در مورد ایمنی وجود دارد زیرا در زنان شیرده تحقیقات کافی وجود ندارد.

علاوه بر این از آنجایی که مکمل‌ های گیاهی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) در ایالات متحده تنظیم نمی‌ شوند این احتمال وجود دارد که این مکمل‌ ها با فلزات سنگین بالقوه خطرناک آلوده شوند.

در حالی که بسیاری از زنان مکمل‌ ها را برای کمک به افزایش شیر امتحان می‌ کنند، شواهد کلی در مورد اثربخشی آن‌ ها محدود است و اکثر مطالعات هیچ تفاوتی در تولید شیر مادر در مقایسه با دارونما پیدا نکردند.

بهتر است قبل از امتحان یک مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

3. الکل

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می گوید که پرهیز از نوشیدن الکل امن ترین گزینه در دوران شیردهی است. با این حال یک نوشیدنی هر چند وقت یکبار احتمالا بی خطر است به شرطی که در مورد مقدار و زمان بندی آن محتاط باشید.

میزان الکلی که کودک شما می تواند از شیر مادر دریافت کند به میزان مصرف الکل و زمان مصرف آن بستگی دارد. تحقیقات نشان می دهد که میزان الکل در شیر مادر 30 تا 60 دقیقه پس از آخرین نوشیدنی به اوج خود می رسد.

به علاوه الکل می تواند 2 تا 3 ساعت در بدن شما باقی بماند. این فقط برای یک نوشیدنی است – هرچه الکل بیشتری داشته باشید مدت بیشتری طول می کشد تا از بدن شما پاکسازی شود.

در نتیجه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند که الکل را فقط به یک نوشیدنی استاندارد در روز محدود کنید و حداقل 2 ساعت بعد از نوشیدن الکل برای شیردهی صبر کنید.

نشان داده شده است که مصرف زیاد الکل باعث کاهش 20 درصدی شیر مادر می شود.

علاوه بر این مصرف زیاد و مکرر الکل در دوران شیردهی با افزایش خطر اختلال در الگوهای خواب، تاخیر در مهارت های روانی حرکتی و حتی تاخیر شناختی در مراحل بعدی زندگی مرتبط است.

4. کافئین

قهوه، نوشابه، چای و شکلات منابع رایج کافئین هستند. وقتی آن ها را مصرف می کنید ممکن است مقداری از آن کافئین به شیر شما وارد شود.

این می تواند مشکل ساز باشد زیرا نوزادان برای تجزیه کافئین مشکل دارند. در نتیجه مقادیر زیادی کافئین در طول زمان می تواند در سیستم کودک شما جمع شود و باعث تحریک پذیری و مشکلات خواب شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به مادرانی که در دوران شیردهی هستند توصیه می کند که بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنند که معادل دو یا سه فنجان قهوه است.

از آنجایی که نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا علاوه بر کافئین اغلب حاوی ویتامین‌ ها و ادویه های افزودنی هستند به زنان شیرده توصیه می‌ شود که از این محصولات اجتناب کنند مگر اینکه توسط یک پزشک مورد اعتماد تایید شده باشد.

5. غذاهای بسیار فرآوری شده

برای پاسخگویی به نیازهای غذایی هنگام شیردهی بسیار مهم است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

از آنجایی که غذاهای بسیار فرآوری شده به طور کلی دارای کالری، چربی های ناسالم و قندهای اضافه هستند اما فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی کمی دارند توصیه می شود تا حد امکان مصرف آن ها را محدود کنید.

تحقیقات اولیه همچنین نشان داده است که رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی ممکن است بر رژیم غذایی فرزندش در مراحل بعدی زندگی تاثیر بگذارد.

به طور خاص مطالعات حیوانی نشان داده‌ اند طعم‌ هایی که نوزادان از طریق شیر مادر در معرض آن قرار می‌ گیرند می‌ تواند بر ترجیحات غذایی آن ها در هنگام رشد تاثیر بگذارد.

یک مطالعه مشاهده کرد موش‌ هایی که از مادرانی با رژیم غذایی ناسالم به دنیا می‌ آیند به طور قابل توجهی بیشتر از موش‌ هایی که مادران شان رژیم غذایی متعادل و سالمی داشتند غذاهای پرچرب و شیرین را ترجیح می‌ دهند.

در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است این نگرانی وجود دارد که قرار گرفتن مکرر در معرض غذاهای چرب و شیرین در دوران نوزادی ممکن است منجر به کاهش عادات غذایی سالم و چاقی با افزایش سن کودک شود.

ملاحظات دیگر

از آنجایی که طعم غذاها و نوشیدنی‌ ها به شیر مادر ختم می‌ شود، برخی از مادران متوجه می‌ شوند که غذاهای با طعم قوی مانند پیاز، سیر یا ادویه‌ ها باعث می‌ شود که نوزادان شان از غذا خوردن امتناع کنند یا بعد از خوردن غذا بداخلاق شوند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد همه مادران باید از غذاهای با طعم قوی اجتناب کنند اما اگر متوجه تغییراتی در تغذیه کودک خود شدید مهم است که با متخصص تغذیه یا متخصص اطفال در مورد حذف برخی غذاها یا ادویه ها از رژیم غذایی خود صحبت کنید.

سایر گروه های غذایی بالقوه که ممکن است لازم باشد در دوران شیردهی از مصرف آن ها اجتناب شود شامل شیر گاو و محصولات سویا هستند.

تقریبا 0.5 تا 2 درصد از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند ممکن است به پروتئین شیر گاو از شیر مادرشان حساسیت داشته باشند در حالی که 0.25 درصد ممکن است به پروتئین سویا حساسیت داشته باشند.

اگر پزشک اطفال مشکوک است که کودک شما ممکن است به شیر یا سویا آلرژی داشته باشد اگر می‌ خواهید به شیردهی ادامه دهید توصیه می‌ شود تمام شیر گاو یا پروتئین سویا را به مدت 2 تا 4 هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید.

چگونه بفهمیم رژیم غذایی بر نوزاد تاثیر می گذارد یا خیر؟

هر نوزادی متفاوت است. با این حال برخی از نشانه های رایج وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی شما ممکن است بر کودک شما تاثیر منفی بگذارد از جمله :

  • اگزما
  • مدفوع خونی
  • استفراغ
  • اسهال
  • تاول ها
  • یبوست
  • خس خس سینه
  • بی قراری غیر طبیعی
  • گاز بیش از حد
  • آنافیلاکسی – اگرچه نادر است اما مهم است که فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید

اگر کودک شما هر یک از این علائم را نشان می دهد می تواند نشانه حساسیت یا عدم تحمل کودک شما به مواد غذایی موجود در رژیم غذایی شما باشد. مهم است که با پزشک اطفال ملاقات کنید زیرا آن ها می توانند با شما همکاری کنند تا به شناسایی غذای مشکل ساز کمک کنند.

برای برخی از آلرژی های غذایی ممکن است به شما گفته شود که هر گونه آلرژن مشکوک را به مدت 2 تا 4 هفته حذف کنید تا ببینید آیا علائم فروکش می کنند یا خیر.

به خاطر داشته باشید که اگرچه کودک شما ممکن است در دوران شیرخوارگی دچار عدم تحمل یا آلرژی باشد اما ممکن است همچنان با افزایش سن بتواند آن غذاها را تحمل کند. قبل از افزودن مجدد غذاها به رژیم غذایی خود یا فرزندتان با پزشک اطفال مشورت کنید.

خلاصه

تغذیه با شیر مادر مواد مغذی ضروری را برای نوزاد در حال رشد شما فراهم می کند.

در حالی که اکثر غذاهایی که در دوران بارداری ممنوع بودند، دوباره در منوی غذای زنان شیرده هستند برخی از غذاها و نوشیدنی‌ ها وجود دارند که ممکن است توسط کودک شما تحمل نشوند یا اثرات منفی بر روی آن ها داشته باشند.

در حالی که توصیه می‌ شود به طور کامل از ماهی‌ های سرشار از جیوه و برخی مکمل‌ های گیاهی پرهیز کنید، غذاهایی مانند الکل، کافئین و محصولات بسیار فرآوری‌ شده همچنان می‌ توانند مصرف شوند اما در مقادیر محدود.

اگر کودک شما علائمی مانند اگزما یا مدفوع خونی دارد ممکن است به دلیل چیزی در رژیم غذایی شما باشد. مهم است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر ناگهانی رژیم غذایی، نگرانی های خود را با پزشک اطفال خود در میان بگذارید.

همچنین بخوانید : مضرات مصرف کامبوچا در دوران بارداری و شیردهی

منبع : healthline