رژیم تخم مرغ آب پز چیست؟

رژیم تخم مرغ آب پز چیست؟
رژیم تخم مرغ آب پز چیست؟

رژیم تخم مرغ آپز یک رژیم غذایی محبوب است که باعث کاهش وزن سریع می شود.

همانطور که از نام آن پیداست، این رژیم غذایی شامل خوردن چندین وعده تخم مرغ در روز است و شما می توانید در کنار آن از سایر پروتئین های بدون چربی، سبزیجات غیر نشاسته ای و میوه های کم کربوهیدرات استفاده کنید.

در حالی که برخی ادعا می کنند که این رژیم غذایی می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود اما به دلیل محدودیت بسیار زیاد و پیگیری دشوار مورد انتقاد قرار گرفته است.

در ادامه این مقاله با اصول اولیه و فواید رژیم غذایی تخم مرغ آب پز برای سلامتی بدن و لاغری و کاهش وزن و نمونه رژیم لاغری تخم مرغ آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

رژیم تخم مرغ آب پز چیست؟

رژیم غذایی تخم مرغ آب پز یک برنامه غذایی است که بر اساس کتابی که در سال 2018 توسط آریل چندلر منتشر شده، اجرا می شود.

رژیم تخم مرغ به طور معمول شامل خوردن تخم مرغ، پروتئین های بدون چربی، سبزیجات غیر نشاسته ای و یک تا دو وعده میوه با کربوهیدرات کم در روز است.

به گفته خالق رژیم غذایی، این الگوی غذایی کم کربوهیدرات و کم کالری می تواند به شما کمک کند فقط در عرض 2 هفته 11 کیلوگرم وزن کم کنید.

طرفداران علاوه بر کاهش وزن، ادعا می کنند که این رژیم غذایی مواد مغذی را فراهم می کند که کنترل قند خون را بهبود می بخشد، باعث تقویت بینایی می شود و استخوان ها، موها و ناخن ها را تقویت می کند.

این کتاب یک برنامه غذایی منظم، دستور العمل ها و غذاهایی که می توانید بخورید یا باید از خوردن آن ها اجتناب کنید را ارائه می دهد.

نمونه رژیم لاغری تخم مرغ آب پز

رژیم تخم مرغ آب پز برای هر وعده غذایی، غذاهای خاصی را مجاز می داند و هیچ میان وعده ای در این بین مجاز نیست.

برای صبحانه باید حداقل دو تخم مرغ همراه با یک وعده سبزیجات غیر نشاسته ای مانند گوجه فرنگی یا مارچوبه و همچنین یک میوه کم کربوهیدرات مانند گریپ فروت مصرف کنید.

ناهار و شام باید شامل سبزیجات غیر نشاسته ای، تخم مرغ یا یک وعده کوچک از هر نوع پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا ماهی باشد.

اگرچه ورزش به عنوان بخشی از برنامه مورد نیاز نیست اما فعالیت بدنی سبک مانند دوچرخه سواری، ایروبیک یا پیاده روی سریع برای به حداکثر رساندن نتایج فوق العاده است.

بخاطر داشته باشید که رژیم فقط برای چند هفته دنبال می شود.

غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کنید

رژیم غذایی تخم مرغ آب پز مصرف اکثر غذاهای پر کربوهیدرات از جمله سبزیجات نشاسته ای، غلات و بسیاری از میوه ها را محدود می کند.

  • سبزیجات نشاسته ای : سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، حبوبات، ذرت و نخود فرنگی
  • میوه های پر کربوهیدرات : موز، آناناس، انبه و میوه های خشک
  • غلات : نان، ماکارونی، کینوا، کوسکوس، فارو، گندم سیاه و جو
  • غذاهای فرآوری شده : بیکن ، فست فود، چیپس، چوب شور، کلوچه و شیرینی
  • نوشیدنی های شیرین شده با شکر : نوشابه، آبمیوه، چای شیرین و نوشیدنی های ورزشی

غذاهایی که باید بخورید

رژیم غذایی تخم مرغ آب پز بیشتر شامل تخم مرغ، پروتئین های بدون چربی و میوه ها و سبزیجات کم کربوهیدرات است.

نوشیدنی های بدون کالری نیز مجاز است، از جمله آب و چای یا قهوه شیرین نشده.

اینها برخی از غذاهایی هستند که می توانید بخورید :

  • تخم مرغ : زرده و سفیده
  • پروتئین های بدون چربی : مرغ، ماهی و گوشت گاو
  • سبزیجات غیر نشاسته ای : اسفناج، کلم کیل، کلم بروکلی، آروگولا، فلفل دلمه ای، کدو سبز، سبزی خردل و گوجه فرنگی
  • میوه های کم کربوهیدرات : لیموترش، پرتقال، هندوانه، توت ها و گریپ فروت
  • چربی ها و روغن ها : روغن نارگیل، کره و سس مایونز – همه به مقدار کم
  • نوشیدنی ها : آب، آب گازدار، نوشابه رژیمی و چای و قهوه شیرین نشده
  • گیاهان و ادویه ها : سیر، ریحان، زردچوبه، فلفل، رزماری و پونه کوهی

در برخی نمونه های این رژیم می توان از محصولات لبنی کم چرب از جمله شیر بدون چربی و ماست و پنیر کم چرب استفاده می شود.

آیا رژیم تخم مرغ آب پز باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

رژیم غذایی تخم مرغ آب پز بیشتر شامل مواد کم کالری مانند تخم مرغ، سبزیجات غیر نشاسته ای و میوه های کم کربوهیدرات است.

بنابراین پیروی از این رژیم غذایی احتمالا منجر به کمبود کالری خواهد شد به این معنی که کالری کمتری از میزان کالری سوزی در طول روز خواهید داشت. اگرچه چندین عامل بر مدیریت وزن تاثیر می گذارد اما کمبود کالری برای کاهش وزن ضروری است.

رژیم تخم مرغ آب پز در واقع یک رژیم کم کربوهیدرات است که ممکن است باعث کاهش وزن بیشتر شود.

یک بررسی از 12 مطالعه نشان داد که پیروی از یک رژیم کوتاه مدت و کم کربوهیدرات به طور قابل توجهی کاهش وزن را افزایش می دهد و چندین عامل خطر برای بیماری های قلبی مانند فشار خون را بهبود می بخشد.

یک مطالعه بر روی 164 نفر با شاخص توده بدنی (BMI) 25 یا بیشتر نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات به مدت 20 هفته به طور قابل توجهی سوخت و ساز بدن را بهبود بخشیده و سطح هورمون گرسنگی گرلین را در مقایسه با رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا کاهش می دهد.

با این اوصاف، به خاطر داشته باشید که اگرچه رژیم غذایی ممکن است منجر به کاهش وزن اولیه شود اما با شروع یک رژیم غذایی عادی ممکن است وزن از دست رفته را دوباره بدست آورید. بنابراین ممکن است بهترین گزینه برای کاهش وزن پایدار و طولانی مدت نباشد.

فواید و مزایای رژیم تخم مرغ آب پز

رژیم غذایی تخم مرغ آب پز شامل چندین غذای سالم از جمله پروتئین های بدون چربی، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات که سرشار از بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم برای سلامتی هستند، می شود.

این رژیم همچنین مصرف مواد غذایی ناسالم مانند نوشیدنی های شیرین قند و غذاهای فرآوری شده را محدود می کند.

علاوه بر کالری زیاد، کربوهیدرات و شکر، مطالعات نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین هم می توانند به ایجاد مشکلاتی مانند فشار خون بالا، التهاب و مقاومت به انسولین منجر شوند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای فرآوری شده ممکن است با خطر بالاتر چاقی، بیماری های قلبی و سرطان در ارتباط باشند.

عوارض و مضرات رژیم تخم مرغ آب پز

رژیم غذایی تخم مرغ آب پز بسیار محدود کننده است، تنوع کمی دارد و شما فقط می توانید تعداد انگشت شماری از غذاهای خاص را مصرف کنید.

این امر نه تنها رعایت طولانی مدت رژیم غذایی را دشوار می کند بلکه تامین نیازهای تغذیه ای آن را نیز به چالش می کشد.

از آنجا که فقط چند غذای خاص مجاز است خطر کمبود مواد مغذی ممکن است افزایش یابد – به خصوص اگر رژیم را طولانی مدت دنبال کنید.

به عنوان مثال غلات سبوس دار غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند در حالی که سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی منبع خوبی از ویتامین C، پتاسیم و منیزیم هستند. هیچ یک از این گروه های غذایی در رژیم غذایی تخم مرغ آب پز مجاز نیستند.

علاوه بر این، این رژیم غذایی آنقدر کم کالری است که ممکن است کالری مورد نیاز بسیاری از افراد را تامین نکند.

محدودیت طولانی مدت کالری می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند از جمله سطح کم انرژی، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش تراکم استخوان و اختلالات قاعدگی.

این رژیم همچنین ممکن است با از بین بردن کل گروه های غذایی و محدودیت شدید در مصرف غذا باعث ایجاد عادات غذایی ناسالم شود.

سرانجام توجه داشته باشید که گرچه تخم مرغ در طول تاریخ به دلیل داشتن کلسترول، ناسالم قلمداد شده است، محققان دریافته اند که خوردن تخم مرغ فقط کمی روی میزان کلسترول خون شما تاثیر می گذارد.

خلاصه

رژیم غذایی تخم مرغ آب پز یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات و کم کالری است که در کاهش وزن سریع موثر می باشد.

با این حال دنبال کردن آن بسیار دشوار است.

همچنین اگرچه ممکن است باعث کاهش وزن در کوتاه مدت شود، با بازگشت به یک رژیم غذایی طبیعی احتمالا وزن از دست رفته را بر می گرداند.

گنجاندن برخی از اصول این رژیم مانند محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین شده در یک رژیم غذایی سالم ممکن است رویکرد موثری برای کاهش وزن در دراز مدت باشد.

همچنین بخوانید : رژیم کتوژنیک چیست؟

منبع : healthline