خواص و مضرات روغن هسته انگور برای پوست چیست؟

خواص و مضرات روغن هسته انگور برای پوست
خواص و مضرات روغن هسته انگور برای پوست

روغن هسته انگور از پرس کردن دانه های انگور به دست می آید. این روغن گیاهی به دلیل خواص ضد التهاب، ضد میکروبی و خواص آنتی اکسیدانی که دارد شناخته شده است.

این خواص به همراه مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و ویتامین E موجود در روغن هسته انگور، آن را به یک درمان موضعی محبوب برای سلامت پوست تبدیل کرده است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن هسته انگور برای سلامت پوست و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن هسته انگور برای پوست

1. آکنه را درمان می کند

به دلیل خواص ضد میکروبی ثابت شده روغن هسته انگور، برخی افراد از آن برای درمان آکنه استفاده می کنند.

روغن هسته انگور با حمله به باکتری هایی که می توانند به عمق منافذ پوست شما نفوذ کنند و باعث ایجاد جوش شوند، به درمان آکنه کمک کرده و پوست شما را شفاف تر می کند.

2. پوست را نرم تر و انعطاف پذیرتر می کند

روغن هسته انگور همراه با تعدادی دیگر از مواد گیاهی که ادعا شده خاصیت ارتجاعی و نرمی پوست شما را بهبود می بخشند، مورد آزمایش قرار گرفتند. تحقیقات نشان داده است که این روغن گیاهی رطوبت پوست، نرمی پوست و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می بخشد.

روغن هسته انگور حاوی ویتامین E و ویتامین C است که به پوست شما کمک می کنند تا کارآمدتر و سالم تر باشد.

3. رنگ پوست را یکدست می کند

روغن هسته انگور حاوی یک ماده آنتی اکسیدانی قوی به نام پروآنتوسیانیدین است. این آنتی اکسیدان ممکن است زمانی که به طور مداوم روی پوست استفاده می شود رنگ آن را یکنواخت کند.

مصرف خوراکی روغن هسته انگور برای بهبود علائم ملاسما – نوعی هیپرپیگمانتاسیون پوست در دوران بارداری – مفید است.

4. می تواند از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند

آنتی اکسیدان های قوی موجود در روغن هسته انگور مزیت دیگری نیز دارند. یک بررسی نشان داد که روغن هسته انگور با جذب آسیب کامل اشعه ماوراء بنفش به محافظت از پوست شما کمک می کند.

روش های استفاده از روغن هسته انگور برای پوست

می توانید روغن هسته انگور خالص را خریداری کرده و قبل از خواب از آن به صورت سرم روی صورت خود استفاده کنید. مخلوط کردن یک قطره روغن هسته انگور در کرم های مرطوب کننده صورت و بدن مورد علاقه تان به حفظ رطوبت پوست شما کمک می کند.

اگر ترجیح می دهید، می توانید روغن هسته انگور را با قرار دادن مقداری در کف دست و مالیدن دست ها به هم، کمی گرم کنید. مقدار زیادی از آن را به عنوان یک ماسک مرطوب کننده روی پوست خود بمالید.

مخلوط کردن روغن هسته انگور با روغن‌ های ضروری مانند کندر یا اسطوخودوس ممکن است پوست شما را بسیار نرم کند. چند قطره روغن درخت عرعر، کندر و اسطوخودوس را با 28 گرم روغن هسته انگور ترکیب کنید و به عنوان ماسک روی صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه روی آن بماند تا به آرامش پوست شما کمک کند.

همچنین می توانید روغن هسته انگور را به صورت مایع یا کپسول خریداری کنید. مصرف خوراکی روغن هسته انگور به مدت چند هفته به طور مداوم  ممکن است ظاهر پوست شما را بهبود بخشد.

عوارض و مضرات روغن هسته انگور

روغن هسته انگور برای مصرف بی خطر است مگر اینکه نسبت به آن آلرژی داشته باشید.

قبل از استفاده از روغن هسته انگور به صورت موضعی بر روی پوست بهتر است تست پچ را انجام دهید. به این صورت که مقداری از روغن هسته انگور را بر روی بازو بمالید و بگذارید 24 ساعت بماند. اگر پوست دچار قرمزی یا خارش نشد می توانید از آن بر روی قسمت های دیگر پوست استفاده کنید.

از روغن هسته انگور می توان در آشپزی استفاده کرد.

با این حال مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین اشاره می کند که روغن هسته انگور ممکن است برای افراد زیر مناسب نباشد :

  • افراد مبتلا به بیماری های خونی
  • کسانی که در شرف جراحی هستند
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین استفاده می کنند

خلاصه

روغن هسته انگور یک منبع ساده، کم خطر و درمانی نسبتا ارزان است که باید برای پوست خود امتحان کنید. مخلوط کردن آن با روغن های ضروری یا استفاده مداوم از آن بر روی صورت خود به عنوان یک مرطوب کننده احتمالا بهترین نتیجه را به شما خواهد داد.

روغن هسته انگور باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد تا اینکه به طور کامل فواید آن را برای پوست درک کنیم.

اما تحقیقاتی که در حال حاضر در دسترس است نشان می‌ دهد که این روغن یک ماده قوی است که می‌ تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد و برخی از علائم پیری را با کمترین عوارض جانبی کاهش دهد.

منبع : healthline