خواص آب دانه چیا برای سلامتی بدن چیست؟

خواص آب دانه چیا
خواص دانه چیا خیس خورده در آب

خواص دانه چیا به دلیل غنی بودن از مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر توسط تحقیقات علمی ثابت شده اند.

بسیاری از مردم از دانه‌ های چیا به عنوان جایگزین تخم مرغ و برای تهیه پودینگ گیاهی استفاده می کنند. برخی از مردم هم آب دانه چیا (به انگلیسی : Chia Seeds in Water) را دوست دارند.

وقتی دانه های چیا را در آب می اندازید، مایع را جذب می کنند. توانایی جذب آن ها به قدری چشمگیر است که دانه های چیا در واقع می توانند تا 12 برابر اندازه اصلی خود در هنگام خیساندن در آب بزرگ شوند.

نتیجه نهایی یک مخلوط ژلاتینی با بافت کمی جویدنی است.

آب دانه چیا که در رسانه های اجتماعی محبوب شده است، نوشیدنی ساده ای است که برخی افراد برای کمک به رفع گرسنگی و حمایت از لاغری و کاهش وزن از آن استفاده می کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی آب دانه چیا برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب دانه چیا در آب برای سلامتی بدن

فقط دو ماده در آب دانه چیا وجود دارد : دانه چیا و آب.

دانه‌ های چیا دارای مزایای سلامتی بسیاری هستند که تحقیقات انجام شده آن ها به اثبات رسانده اند بنابراین می‌ توانند مکملی عالی برای رژیم غذایی شما باشند.

دانه های چیا منبع خوبی از فیبر، پروتئین، چربی های اشباع نشده و آنتی اکسیدان ها هستند. آن ها همچنین شامل چندین ریز مغذی مهم هستند از جمله :

  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • روی
  • ویتامین های گروه B

هیچ مطالعه ای در مورد فواید آب دانه چیا وجود ندارد. با این حال مصرف این نوشیدنی ممکن است دارای مزایای سلامتی زیر باشد که برای مصرف دانه چیا و آب به صورت جداگانه یافت شده است :

  • ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند : یک ترکیب آنتی اکسیدانی در دانه های چیا به نام کلروژنیک اسید ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند
  • ممکن است به کاهش التهاب کمک کند : آنتی اکسیدان موجود در دانه های چیا به نام کافئیک اسید ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد
  • برای سلامت قلب مفید است : دانه چیا سرشار از فیبر و نوعی اسید چرب امگا 3 به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) است که ممکن است فوایدی برای سلامت قلب شما داشته باشد
  • به سلامت استخوان کمک می کند : آلفا لینولنیک اسید همچنین ممکن است در حمایت از استخوان های قوی و سالم نقش داشته باشد
  • باعث کنترل قند خون می شود : تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌ دهد دانه‌ های چیا ممکن است به مدیریت سالم قند خون کمک کنند
  • برای سلامت پوست مفید است : اسیدهای چرب موجود در دانه چیا ممکن است به تسکین پوست تحریک شده کمک کند و نوشیدن آب ممکن است به هیدراتاسیون پوست کمک کند. با این حال هیچ مطالعه مستقیمی در مورد فواید نوشیدن آب دانه چیا وجود ندارد بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

شما می توانید از راه های دیگری نیز از این مزایا بهره مند شوید

با وجود تمام این فواید آب دانه چیا یک نوشیدنی جادویی نیست. همچنین می‌ توانید با خوردن انواع دیگر غذاهای سالم غنی از مواد مغذی و آبرسان یا صرفا با خوردن دانه‌ های چیا و هیدراته ماندن با آب از این مزایا بهره ببرید.

بنابراین اگر آب دانه چیا را دوست ندارید اشکالی ندارد و اگر این کار را انجام می دهید می توانید از آب دانه چیا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.

بهترین زمان نوشیدن آب دانه چیا

بهترین زمان برای نوشیدن آب دانه چیا به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

نوشیدن آن در بعدازظهر ممکن است به جلوگیری از پرخوری در اواخر روز کمک کند و نوشیدن آن در عصر می تواند به کاهش اشتهای شما قبل از خواب کمک کند.

با این حال اگر گرسنه هستید و مدتی است غذا نخورده‌ اید به جای آب دانه چیا بدن خود را با یک وعده غذایی غنی از مواد مغذی تغذیه کنید.

آیا آب دانه چیا می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

دلیل اصلی که دانه‌ های چیا برای کاهش وزن مورد توجه قرار گرفته است، توانایی آن‌ ها در تقویت احساس سیری است که به لطف ظرفیت جذب باورنکردنی آن هاست.

پس از مصرف آب دانه چیا، دانه های مرطوب با جذب آب و شیره معده در معده شما گسترش می یابند.

به علاوه فیبر محلول موجود در دانه چیا به کند شدن هضم دانه ها کمک می کند و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

این کار فضای معده شما را اشغال می کند و به کاهش اشتها کمک می کند. در نتیجه اثر پر کنندگی آب دانه چیا می تواند به جلوگیری از گرسنگی و کاهش انرژی دریافتی کلی شما کمک کند و منجر به کاهش وزن شود.

در حال حاضر هیچ تحقیقی در مورد فواید کاهش وزن بالقوه آب دانه چیا وجود ندارد و این فواید حکایتی هستند. بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

عوارض و مضرات آب دانه چیا

نکته اصلی در مورد آب دانه چیا این است که هیچ ماده غذایی از جمله این غذا نمی تواند جای یک رژیم غذایی سالم و متعادل را بگیرد.

یکی از کلیدهای کاهش وزن سالم و پایدار، رژیم غذایی است که طیف گسترده ای از غذاهای کم فرآوری شده و دارای مواد مغذی را در اولویت قرار می دهد. این منجر به کاهش وزن آهسته می شود اما کمتر از رژیم های غذایی افراطی منجر به برگشت مجدد وزن می شود.

در حالی که آب دانه چیا می تواند بخشی از یک الگوی رژیم غذایی سالم باشد مهم است که برای کاهش وزن به آن اعتماد نکنید.

علاوه بر این مقدار زیادی از آن را مصرف نکنید. در عوض آن را بخشی از یک رژیم غذایی سالم کلی قرار دهید. به طور کلی یک وعده دانه چیا 2 قاشق غذاخوری (20 گرم) است.

اگر به اندازه کافی آب نمی نوشید، فیبر بالا و کیفیت جذب دانه چیا به طور بالقوه می تواند خطر یبوست را در صورت مصرف مقادیر زیاد افزایش دهد.

توجه داشته باشید که یبوست مربوط به مصرف زیاد فیبر معمولا با ننوشیدن آب کافی همراه است. اگر تازه به سراغ دانه چیا یا هر غذای پرفیبر می روید حتما هیدراته بمانید.

به علاوه فیبر موجود در دانه‌ های چیا ممکن است باعث ناراحتی معده در افرادی شود که قبلا به مصرف فیبر در رژیم غذایی خود عادت ندارند. اگر تازه با دانه‌ های چیا و آب دانه چیا آشنا شده اید ممکن است بهتر باشد که با مقادیر کم شروع کنید و کم کم آن را افزایش دهید.

طرز تهیه آب دانه چیا

تهیه آب دانه چیا آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آرامی 1 تا 2 قاشق غذاخوری (12 تا 24 گرم) دانه چیا را با 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب مخلوط کنید.

وقتی دانه ها را کمی هم زدید بگذارید تا 2 دقیقه بماند.

دانه‌ های چیا شروع به جذب آب می‌ کنند و بعد از آن آب را به سرعت به ژله تبدیل می‌ کنند بنابراین اجازه ندهید که زیاد بمانند مگر اینکه با نوشیدنی ژله ای سفت‌ مشکلی نداشته باشید.

همچنین ممکن است ترجیح دهید دانه های خود را مخلوط کرده و بلافاصله آب دانه چیا خود را بنوشید، نه اینکه اجازه دهید آن ها بمانند.

اگر قبلا هرگز آب چیا نخورده‌ اید یا دانه‌ های چیا را مصرف نمی‌ کنید ممکن است بخواهید ابتدا با مقدار کمتری شروع کنید و تحمل خود را افزایش دهید.

در نهایت اگر می‌خواهید به آب دانه چیا طعم بدهید، می‌ توانید آب لیموترش را به آن اضافه کنید.

جایگزین های آب دانه چیا

از دانه چیا برای تهیه آرد استفاده کنید

برای داشتن مواد مغذی و بافت اضافی می توانید دانه های چیا را به خمیر خوراکی هایی مانند نان موز و کلوچه و همچنین پنکیک و وافل اضافه کنید.

اگر تخم مرغ نمی خورید، دانه چیا یک جایگزین گیاهی عالی برای پخت و پز است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 1 قاشق غذاخوری (12 گرم) دانه چیا را با 2.5 قاشق غذاخوری (40 میلی لیتر) آب مخلوط کنید. سپس می توانید آن را به خمیر اضافه کنید تا به چسبندگی آن کمک کند.

دانه های چیا را به سالاد اضافه کنید

همچنین می‌ توانید دانه‌ های چیا را به این موارد اضافه کنید :

  • سالاد سبزیجات
  • برنج
  • غذاهای سبزیجات
  • ماست
  • غلات

پودینگ چیا درست کنید

در نهایت از اثرات ژلاتینی دانه های چیا می توان به خوبی در یک پودینگ گیاهی استفاده کرد.

فقط 1/2 فنجان (80 گرم) دانه چیا را با 2.5 فنجان (300 میلی لیتر) شیر سویا به اضافه طعم دهنده های دیگر مانند آب لیموترش، شربت افرا، وانیل یا میوه تازه با هم مخلوط کنید و در یخچال بگذارید تا ژله ای شود.

آب بنوشید

اگر به دنبال پیدا کردن نوشیدنی های دیگری برای کمک به اهداف کاهش وزن خود هستید، آب ساده بهترین گزینه است زیرا فاقد شکر اضافه شده و سایر مواد غیر ضروری است.

هیدراته ماندن برای سلامت کلی مهم است و نوشیدن آب در طول روز نیز می تواند به جلوگیری از پرخوری کمک کند.

خلاصه

آب دانه چیا یک روند در حال ظهور است که از طریق رسانه های اجتماعی محبوب شده است. این یک روش ساده برای سلامتی است که در آن دانه‌ های چیا را با یک لیوان آب مخلوط می‌ کنید تا یک نوشیدنی ژلاتینی درست کنید.

دانه های چیا و آب هر کدام فواید سلامتی خاص خود را دارند اما هیچ تحقیقی در مورد اثرات سلامتی آب دانه چیا وجود ندارد.

با توجه به محتوای فیبر دانه‌ های چیا و توانایی آن ها در جذب آب، نوشیدن آب دانه چیا ممکن است به تقویت احساس سیری، کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری کمک کند که می‌ تواند به کاهش وزن کمک کند.

ممکن است گاهی از آب دانه چیا برای رفع هوس بعد از ظهر یا سیر ماندن بعد از شام لذت ببرید.

همچنین می‌ توانید دانه‌ های چیا را به روش‌ های دیگری مانند سالاد، محصولات پخته شده و مخلوط کردن با بلغور جو دوسر یا ماست به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

همچنین بخوانید : جدول ارزش غذایی دانه چیا

منبع : healthline