10 خاصیت شگفت انگیز آب چغندر (لبو) برای سلامتی بدن

خواص آب چغندر یا لبو
خواص آب چغندر

آب چغندر (به انگلیسی : Beet Juice) دارای ارزش غذایی بالایی است، از کبد حمایت می کند و برای کاهش وزن مفید است.

چغندر (لبو) یکی از انواع سبزیجات شیرین است که اکثر مردم یا آن را دوست دارند یا از آن متنفرند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب چغندر، که به نام آب لبو نیز شناخته می شود ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی آب چغندر برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب چغندر برای سلامتی بدن

1. به کاهش فشار خون بالا کمک می کند

آب چغندر ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند. محققان دریافتند افرادی که روزانه 250 میلی لیتر آب چغندر می نوشند، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهند.

نیترات‌ها، ترکیبات موجود در آب چغندر که به اکسید نیتریک در خون تبدیل می‌شوند و به گشاد شدن و شل شدن رگ‌ های خونی کمک می‌کنند، علت آن هستند.

2. استقامت ورزشی را بهبود می بخشد

طبق یک مطالعه کوچک در سال 2012 نوشیدن آب چغندر سطوح نیترات پلاسما را افزایش داده و عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد.

در طول این مطالعه دوچرخه سواران آموزش دیده که روزانه 2 فنجان آب چغندر می نوشیدند زمان آزمایش 10 کیلومتری خود را تقریبا 12 ثانیه بهبود بخشیدند. در همان زمان آن ها همچنین حداکثر اکسیژن خروجی خود را کاهش دادند.

3. ممکن است قدرت عضلانی را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی بهبود بخشد

نتایج یک مطالعه در سال 2015 مزایای بیشتری از نیترات های موجود در آب چغندر را نشان می دهد. این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به نارسایی قلبی 2 ساعت پس از نوشیدن آب چغندر، 13 درصد افزایش قدرت عضلانی را تجربه کردند.

4. ممکن است پیشرفت زوال عقل را کند کند

بر اساس یک مطالعه در سال 2011 نیترات ممکن است به افزایش جریان خون به مغز در افراد مسن و کاهش زوال شناختی کمک کند.

پس از اینکه شرکت‌ کنندگان رژیم غذایی با نیترات بالا که شامل آب چغندر بود مصرف کردند، MRI مغز آن ها افزایش جریان خون را در لوب‌ های فرونتال نشان داد. لوب های پیشانی با تفکر و رفتار شناختی مرتبط هستند.

مطالعات بیشتری مورد نیاز است اما پتانسیل یک رژیم غذایی با نیترات بالا برای کمک به پیشگیری یا کند کردن زوال عقل امیدوارکننده است.

5. باعث لاغری و کاهش وزن می شود

آب چغندر کالری کمی دارد و عملا چربی ندارد. این یک گزینه عالی برای اسموتی صبحگاهی شماست که با شروع روز به شما مواد مغذی و انرژی می دهد.

6. ممکن است از سرطان جلوگیری کند

چغندر رنگ غنی خود را از بتالائین ها که آنتی اکسیدان های محلول در آب هستند به دست می آورد. بر اساس یک مطالعه در سال 2016 بتالائین ها دارای توانایی های شیمیایی پیشگیری کننده در برابر برخی از رده های سلولی سرطانی هستند.

تصور می شود که بتالائین ها پاک کننده های رادیکال های آزاد هستند که به یافتن و تخریب سلول های ناپایدار در بدن کمک می کنند.

7. منبع خوب پتاسیم است

چغندر منبع خوبی از پتاسیم است، یک ماده معدنی و الکترولیت که به عملکرد صحیح اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند. نوشیدن آب چغندر در حد اعتدال می تواند به حفظ سطح پتاسیم بهینه کمک کند.

اگر سطح پتاسیم خیلی کم شود خستگی، ضعف و گرفتگی عضلانی ممکن است رخ دهد. پتاسیم بسیار پایین ممکن است منجر به ریتم های غیر طبیعی قلب شود.

8. منبع خوب مواد معدنی است

بدن شما بدون مواد معدنی ضروری نمی تواند به درستی عمل کند. برخی از مواد معدنی سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند، در حالی که برخی دیگر از استخوان ها و دندان های سالم حمایت می کنند.

علاوه بر پتاسیم آب چغندر حاوی مواد معدنی زیر است :

  • آهن
  • منیزیم
  • منگنز
  • سدیم
  • روی
  • مس
  • سلنیوم

9. منبع خوب فولات است

فولات یک ویتامین B است که به جلوگیری از نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی کمک می کند. همچنین ممکن است خطر تولد نوزاد نارس را کاهش دهد.

آب چغندر منبع خوبی از فولات است. اگر در سنین باروری هستید افزودن فولات به رژیم غذایی خود می تواند به شما کمک کند مقدار توصیه شده روزانه 600 میکروگرم را دریافت کنید.

10. به سلامت کبد کمک می کند

اگر کبد شما به دلیل عوامل زیر بار بیش از حد داشته باشد، ممکن است به بیماری معروف به کبد چرب غیر الکلی مبتلا شوید :

  • یک رژیم غذایی ضعیف
  • مصرف بیش از حد الکل
  • قرار گرفتن در معرض مواد سمی
  • شیوه زندگی کم تحرک

آنتی اکسیدان بتائین به طور بالقوه به جلوگیری یا کاهش رسوبات چربی در کبد کمک می کند. بتائین همچنین ممکن است به محافظت از کبد شما در برابر سموم کمک کند.

11. ممکن است کلسترول را کاهش دهد

اگر کلسترول بالایی دارید آب چغندر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مطالعه‌ای در سال 2011 روی موش‌ ها نشان داد که آب چغندر کلسترول کل و تری گلیسیرید را کاهش و HDL را افزایش می‌ دهد. همچنین استرس اکسیداتیو روی کبد را کاهش می دهد.

محققان معتقدند پتانسیل کاهش کلسترول چغندر احتمالا به دلیل مواد مغذی گیاهی آن مانند فلاونوئیدهاست.

عوارض و مضرات آب چغندر

ممکن است پس از خوردن آب چغندر ادرار و مدفوع شما قرمز یا صورتی شود. این عارضه که به نام بیتوریا یا سرخ ادراری شناخته می شود بی ضرر است.

اگر فشار خون پایین دارید نوشیدن منظم آب چغندر ممکن است خطر افت بیش از حد فشار شما را افزایش دهد. فشار خون خود را به دقت کنترل کنید.

اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه اگزالات کلسیم هستید، آب چغندر ننوشید. چغندر سرشار از اگزالات است که به طور طبیعی موادی هستند که در ادرار شما کریستال ایجاد می کنند و ممکن است منجر به ایجاد سنگ شوند.

خلاصه

چغندر بدون توجه به اینکه چگونه آن را تهیه کنید سالم است. با این حال آب چغندر یک راه برتر برای لذت بردن از آن است زیرا پختن چغندر ارزش غذایی آن را کاهش می دهد.

اگر آب چغندر را به تنهایی دوست ندارید سعی کنید چند برش سیب، نعناع، مرکبات یا هویج اضافه کنید تا طعم خاکی آن را از بین ببرید.

اگر تصمیم دارید آب چغندر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، کم کم این کار را انجام دهید. با آب گرفتن نصف چغندر کوچک شروع کنید و ببینید بدنتان چگونه واکنش نشان می دهد. همانطور که بدن شما تنظیم می شود، می توانید بیشتر بنوشید.

همچنین بخوانید : خواص لبو (چغندر) برای دیابت

منبع : healthline