خواص و مضرات بکینگ پودر برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات بکینگ پودر
خواص و مضرات بکینگ پودر

بیکینگ پودر (به انگلیسی : Baking Powder) یک نوع خمیرمایه شیمیایی است به این معنی که در حین پخت گاز تولید می کند.

بکینگ پودر که از بیکربنات سدیم (جوش شیرین) و یک اسید ساخته شده است فقط به رطوبت نیاز دارد تا واکنش شیمیایی رخ دهد. در محصولات فری که نیازی به مخمر ندارند مانند کیک، مافین و نان های سریع جوش شیرین در ایجاد بافت سبک و ترد نقش دارد.

بیشتر جوش شیرین فروخته شده در فروشگاه ها دو کاره نامیده می شود که نشان دهنده یک فرآیند دو مرحله ای است. اولین واکنش زمانی رخ می دهد که بکینگ پودر در مایع حل شده و خمیر ایجاد شود. واکنش دوم در طول فرآیند گرمایش رخ می دهد. هر دو واکنش به ایجاد یک محصول پخته شده ی سبک و انعطاف پذیر کمک می کنند.

در ادامه این مقاله با فواید بکینگ پودر برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای بکینگ پودر برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

یک قاشق چای خوری (4.6 گرم) بیکینگ پودر دارای مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 2.4
  • کربوهیدرات : 1.1 گرم
  • سدیم : 363 میلی گرم
  • کلسیم : 339 میلی گرم
  • فسفر : 456 میلی گرم

2. ممکن است عملکرد کلیه را بهبود بخشد

بی کربنات سدیم به دلیل نقش آن در حفظ عملکرد کلیه در مبتلایان به بیماری مزمن کلیه مورد مطالعه قرار گرفته است. یک مطالعه آزمایشی بر روی 194 فرد مبتلا به بیماری مزمن کلیه اثرات دو دوز اضافی بی کربنات سدیم را در 28 هفته مشاهده کرد.

نتایج نشان داد که دفع آمونیوم از طریق ادرار نشانگر بیماری کلیوی کاهش می یابد. نویسندگان مطالعه نتیجه می گیرند که بررسی اثرات بی کربنات سدیم بر بیماری مزمن کلیه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

3. ممکن است سلامت دهان را ارتقا دهد

بی کربنات سدیم به دلیل قلیایی بودن کاربردهای متعددی در دندانپزشکی دارد. از آنجا که اسید موجود در دهان را خنثی می کند نقش آن در جلوگیری از ایجاد سوراخ و فرسایش دندان روی سطوح مینای دندان مورد مطالعه قرار گرفته است.

این ماده همچنین یک پاک کننده قوی دندان مصنوعی است و حتی ممکن است از بوی بد دهان جلوگیری کند.

4. ممکن است عملکرد ورزشی را افزایش دهد

چندین مطالعه اثرات بی کربنات سدیم بر عملکرد ورزشی را مشاهده کرده اند که نتایج متفاوتی دارد. مرور سیزده مطالعه به بررسی اثرات بی کربنات سدیم بر استقامت و قدرت عضلانی پرداخت.

محققان دریافتند که مکمل بی کربنات سدیم باعث افزایش استقامت عضلانی در هر دو گروه عضلانی کوچک و بزرگ می شود. با این حال به نظر نمی رسد که مکمل بی کربنات سدیم تاثیری بر قدرت عضلانی داشته باشد. بدیهی است که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

5. ممکن است مسیرهای ضد التهابی را فعال کند

یک مطالعه روی حیوانات کوچک نقش نوشیدنی جوش شیرین را در تقویت سلول های ضد التهابی در بدن بررسی کرد.

نویسندگان مطالعه معتقدند که نوشیدن جوش شیرین به طحال بخشی از سیستم ایمنی بدن می گوید که به جای تولید سلول های التهابی سلول های ضد التهابی تولید کند.

نویسندگان مطالعه معتقدند این ممکن است در تنظیم بیماری های خود ایمنی نقش داشته باشد اما تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

6. میوه ها و سبزیجات را تمیز می کند

یک مطالعه به بررسی اثر بی کربنات سدیم در از بین بردن بقایای آفت کش ها از روی سیب پرداخت.

این مطالعه نشان داد که یک محلول شستشو با بی کربنات سدیم بخشی از بقایای آفت کش ها را از پوست سیب حذف می کند اما نه آن هایی که در اعماق میوه یافت می شوند.

با این حال USDA توصیه می کند میوه ها و سبزیجات تازه را فقط زیر آب سرد بشویید.

عوارض و مضرات بکینگ پودر

مقدار بیکینگ پودر مورد استفاده در آشپزی بی خطر تلقی می شود. با این حال مصرف بیش از حد بیکینگ پودر ممکن است عوارض جدی ایجاد کند.

عوارض جانبی مصرف بیکینگ پودر شامل تشنگی، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ شدید و اسهال است. در صورت مصرف بیش از حد بیکینگ پودر بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید.

بیکینگ پودر دارای مقدار زیادی سدیم است و بیش از 10 درصد از ارزش غذایی روزانه سدیم در یک قاشق چای خوری را تامین می کند. اگر فشار خون بالا دارید در مورد استفاده از بیکینگ پودر با پزشک خود مشورت کنید.

روش های نگهداری از بکینگ پودر

بکینگ پودر معمولا در قوطی فلزی با درب محکم نگهداری می شود. آن را در ظرف اصلی در جای خشک و خنک مانند انبار یا کابینت دور از گرما نگهداری کنید.

منبع : verywellfit