آیا کودکان می توانند چای کامبوچا بنوشند؟

آیا کودکان می توانند چای کامبوچا بنوشند؟
آیا کودکان می توانند چای کامبوچا بنوشند؟

اگر علاقه مند به دادن کامبوچا به کودک خود هستید، باید مراقب باشید.

این به این دلیل است که این نوشیدنی تخمیری و گازدار – که به طور سنتی با چای سیاه و سبز تهیه می شود – ممکن است حاوی شکر اضافه شده و مقادیر کمی الکل باشد.

اعتقاد بر این است که کامبوچا از چین سرچشمه گرفته است اما به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و کاهش قند خون آن در غرب محبوبیت پیدا کرده است.

بنابراین اگرچه ممکن است یک نوشیدنی سالم باشد اما به این معنی نیست که برای بچه ها مناسب است. در واقع برخی از انواع کامبوچا مانند انواع خانگی برای کودکان مناسب نیست در حالی که برخی دیگر – انواع پاستوریزه – کاملا بی خطر هستند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا کودکان هم می توانند چای کامبوچا بنوشند یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

محتوای الکل کامبوچا

کامبوچا از تخمیر چای سیاه یا سبز شیرین شده به مدت 7 تا 10 روز با ترکیب خاصی از میکروب ها به نام کشت همزیستی باکتری و مخمر (SCOBY) تهیه می شود.

در طی فرآیند تخمیر، SCOBY از قندهای اضافه شده تغذیه می کند و به طور طبیعی مقداری الکل تولید می کند.

استانداردهای صنایع غذایی ایجاب می کند که کامبوچای خریداری شده در فروشگاه دارای کمتر از 0.5 تا 1.1 درصد الکل به ترتیب در ایالات متحده و کانادا داشته باشد تا به عنوان یک نوشیدنی غیر الکلی طبقه بندی شود.

این مقدار کمی الکل با چیزی که به طور طبیعی در غذاهایی مانند نان مخمری یافت می شود تفاوتی ندارد بنابراین کامبوچای خریداری شده در فروشگاه باید برای کودکان خردسال بالای 4 سال بی خطر باشد.

با این حال یک مطالعه کانادایی نشان داد که برخی از مارک های کامبوچا خریداری شده در فروشگاه بالاتر از حد مجاز تست شده الکل دارند حتی بیش از 3 درصد.

این ممکن است در مارک های غیر پاستوریزه – آن هایی که در معرض حرارت قرار نگرفته اند تا SCOBY پس از تخمیر تغییر شکل دهد – به دلیل اینکه مخمرهای زنده حتی زمانی که در بطری می شوند به تخمیر ادامه می دهند بیشتر دیده می شود.

به طور مشابه کامبوچای خانگی که دارای سطوح غیرقابل تنظیم الکل است ممکن است حاوی 3.6 درصد الکل باشد.

این میزان الکل بیشتر قابل مقایسه با برخی از آبجوهای سبک است که مصرف آن ها برای افراد زیر 21 سال به دلیل خطر مسمومیت و آسیب مغزی ممنوع است.

بنابراین از دادن کامبوچای خانگی یا غیرپاستوریزه ای که در فروشگاه خریداری شده است به کودک خود خودداری کنید.

فقط محصولات پاستوریزه خریداری شده در فروشگاه با سطح ناچیز الکل برای کودکان بی خطر هستند. برچسب را به دقت بخوانید تا وضعیت پاستوریزاسیون را بررسی کنید.

محتوای قند اضافه شده کامبوچا

برای شروع فرآیند تخمیر با SCOBY، شکر به چای اضافه می شود. باکتری ها و مخمرها از قندهای افزوده شده برای تولید الکل و اسید تغذیه می کنند.

بنابراین نوشیدنی نهایی اسیدی و ترش است و ممکن است طعم آن خوشایند نباشد. برای افزایش طعم برخی از محصولات پس از تخمیر با آبمیوه ها و قندهای اضافه شده شیرین می شوند.

در اینجا تجزیه قند برای 100 میلی لیتر از محصولات مختلف کامبوچا آورده شده است :

  • کامبوچای بودا آناناسی شیرین شده – 138 گرم
  • کامبوچای اسکوبی مسترز بلوبری شیرین شده – 100 گرم
  • کامبوچای کاسمیک بدون طعم شیرین نشده – 3 گرم

همانطور که می بینید انواع شیرین شده ممکن است تا 46 برابر بیشتر از انواع شیرین نشده و 11 برابر بیشتر از نوشابه های شیرین شده قند داشته باشند.

با این حال همه کامبوچاهای با طعم میوه حاوی قند افزوده بالایی نیستند. به عنوان مثال طعم های انگور کالیفرنیا و پانچ استوایی به ترتیب حاوی فقط 1.3 و 3.4 گرم شکر در هر 100 میلی لیتر هستند.

وزارت کشاورزی ایالات متحده توصیه می کند که از سن 2 سالگی مصرف شکر اضافه شده باید به کمتر از 10 درصد کالری روزانه محدود شود.

این معادل 30 تا 40 گرم (7.5 تا 10 قاشق چای خوری) شکر برای کودکان 2 تا 8 ساله کم تحرک است که 1200 تا 1600 کالری در روز مصرف می کنند. به خاطر داشته باشید که کالری مورد نیاز بسته به سن و سطح فعالیت متفاوت است.

بسته به برند فقط 100 میلی لیتر کامبوچای شیرین ممکن است به بیش از 400 درصد از حد مجاز قند افزوده روزانه کودک شما برسد در حالی که کامبوچای شیرین نشده یا کم شکر تنها 10 درصد را تامین می کند.

حتما برچسب مواد مغذی را بخوانید و یک کامبوچا کم قند برای فرزندتان انتخاب کنید.

گازدار بودن کامبوچا و طعم های میوه های مختلف آن ممکن است آن را برای کودکان جذاب کند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که افراد از دوران کودکی به شیرینی‌ جات علاقه نشان می‌ دهند. این بدان معناست که کودکان بیشتر به نوشیدنی‌ های شیرین گرایش پیدا می‌ کنند و ممکن است کامبوچاهای شیرین نشده را که طعم‌ های ترش یا خاکی دارند رد کنند.

کودکان ممکن است گاز کامبوجا را با نوشابه مرتبط کنند. قابل ذکر است تا زمانی که مطمئن هستید که انواع کم قند را انتخاب می کنید کامبوچا حاوی قند کمتری نسبت به نوشابه است و ممکن است به عنوان یک جایگزین سالم برای کودکان شما باشد.

هر 100 میلی لیتر کامبوچا با طعم انگور فقط 1.3 گرم قند دارد در حالی که نوشابه انگور حاوی 14 گرم قند است.

آیا دادن کامبوچا به کودکان بی خطر است؟

کامبوچای پاستوریزه خریداری شده از فروشگاه برای کودکان 4 سال و بالاتر بی خطر است. با این حال از کامبوچاهای خانگی و انواع غیر پاستوریزه خودداری کنید زیرا ممکن است محتوای الکل بیشتری داشته باشند.

علاوه بر این بهتر است محصولاتی با شکر افزوده کمتر انتخاب کنید تا خطر پوسیدگی دندان ها، اضافه وزن یا چاقی در دوران کودکی و بیماری قلبی یا دیابت را در کودک تان کاهش دهید که همگی با مصرف بیش از حد شکر افزوده مرتبط هستند.

کودک خود را به 60 تا 120 میلی لیتر کامبوچا محدود کنید – حتی انواع کم شکر – تا در میزان مصرف روزانه توصیه شده قند باقی بماند. مطمئن شوید که سایر منابع قند افزوده را نیز محدود کنید.

خلاصه

کامبوچا یک نوشیدنی تخمیر شده و شیرین شده است که با چای سیاه یا سبز درست می شود.

کامبوچای پاستوریزه خریداری شده در فروشگاه حاوی کمتر از 0.5 درصد الکل است در حالی که انواع خانگی یا غیرپاستوریزه ممکن است تا 3.6 درصد الکل داشته باشند – قابل مقایسه با برخی از انواع آبجوها.

بعلاوه کامبوچای شیرین شده ممکن است از 400 درصد از حد مجاز قند افزوده روزانه کودک شما فراتر رود در حالی که انواع شیرین نشده یا کم قند تنها 10 درصد یا کمتر را تامین می کند.

به این ترتیب سعی کنید کودکان را به 60 تا 120 میلی لیتر کامبوچای پاستوریزه خریداری شده در فروشگاه که قند افزوده کمی دارد محدود کنید و این نوشیدنی را فقط به کودکان 4 سال و بالاتر بدهید.

همچنین بخوانید : خواص چای کامبوچا چیست؟

منبع : healthline