خواص آلوئه ورا برای موی سر چیست؟

خواص آلوئه ورا برای موی سر چیست؟
خواص آلوئه ورا برای موی سر چیست؟

آلوئه ورا گیاهی است دارای برگ های ضخیم با ماده ای ژل مانند در داخل آن. در سرتاسر جهان یافت می شود و بسیاری از افراد حتی خودشان آن را در باغچه ی خود پرورش می دهند.

ژل آلوئه ورا وقتی روی پوست مالیده می شود خنک کننده و تسکین دهنده است به همین دلیل است که گاهی اوقات برای درمان سوختگی ها و زخم های پوستی استفاده می شود.

این گیاه برای قرن ها به دلیل خواص درمانی آن مورد استفاده قرار گرفته است. برخی ادعا می کنند که آلوئه ورا علاوه بر خواص برای پوست صورت کاربردهای دیگری نیز دارد : در واقع می تواند موهای شما را تقویت کرده و پوست سر شما را سالم تر کند.

در حالی که هیچ مدرک بالینی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد، آلوئه ورا برای اکثر افراد بی خطر بوده و حتی ممکن است مفید باشد.

بهترین شکل آلوئه ورا برای استفاده روی موهای تان ژل خام گیاه است. شما می توانید این ژل را تقریبا در هر داروخانه ای پیدا کنید یا در صورت داشتن آن، از برگ های تازه بریده شده از یک گیاه تازه بردارید. رنگ ژل شفاف و کمی آبکی است.

مالیدن آلوئه ورا به پوست سر و مو و اجازه نفوذ آن به فولیکول های مو می تواند موهای آسیب دیده و خشک را بهبود بخشد. پس از گذشت یک ساعت ژل را با یک شامپوی ملایم بشویید.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی آلوئه ورا برای موی سر و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آلوئه ورا برای موی سر

1. خارش پوست سر را درمان می کند

درماتیت سبورئیک اصطلاح بالینی برای وضعیتی است که ما آن را شوره سر می نامیم. علائم خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن پوست زیر موهای شما را می توان با آلوئه ورا درمان کرد.

یک مطالعه در سال 1998 نشان داد که آلوئه ورا به رفع التهاب پوست سر که شوره سر ایجاد می کند کمک می کند. اسیدهای چرب موجود در گیاه آلوئه دارای خواص ضد التهابی هستند.

2. موهای چرب را عمیقا تمیز می کند

آلوئه ورا به طور موثر ساقه مو را تمیز می‌کند و سبوم اضافی (روغن) و باقی مانده‌ های سایر محصولات مو را از بین می‌ برد.

اما آلوئه ورا هنگام تمیز کردن موهای تان به تارهای مو آسیب نمی رساند. برخلاف سایر مواد شیمیایی موجود در محصولات مو، آلوئه ورا ملایم است و یکپارچگی موهای شما را حفظ می کند.

استفاده از آلوئه ورا یک راه عالی برای داشتن موهایی سالم تر، درخشان تر و نرم تر است.

3. تارهای مو را تقویت و ترمیم می کند

آلوئه ورا حاوی ویتامین‌ های A، C و E است. هر سه این ویتامین‌ ها به گردش سلولی کمک می‌ کنند، رشد سلولی سالم و درخشندگی موها را افزایش می‌ دهند.

ویتامین B12 و فولیک اسید نیز در ژل آلوئه ورا موجود هستند. هر دوی این اجزا می توانند از ریزش موهای شما جلوگیری کنند.

با این حال هیچ مطالعه ای وجود ندارد که به طور قطعی تایید کند که آلوئه ورا در جلوگیری از ریزش مو مفید است.

آلوئه ورا محصولی محبوب است که افراد پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از آن برای پوست خود استفاده می کنند. این به دلیل محتوای کلاژن بالا و خواص خنک کنندگی آن است.

محتوای ویتامین های موجود در آلوئه ورا نشان می‌ دهد که ممکن است برای ترمیم آسیب‌ های ناشی از نور خورشید به موهای شما نیز موثر باشد.

4. ممکن است باعث رشد مو شود

زمانی که پوست سرتان تمیز شد و موهای تان با آلوئه ورا نرم شد ممکن است ببینید که شکستگی و ریزش مو کند می شود.

افراد زیادی هستند که ادعا می کنند آلوئه ورا در واقع باعث رشد سریع موها می شود. اما در حال حاضر شواهد بالینی کمی برای اثبات یا رد این ادعاها وجود دارد.

عوارض و مضرات آلوئه ورا برای موی سر

معمولا هنگام استفاده از ژل آلوئه ورا دلیل کمی برای نگرانی وجود دارد، اما برخی از افراد به آن حساسیت دارند.

قبل از استفاده موضعی آلوئه ورا آزمایش پچ انجام دهید. کمی از آلوئه ورا را در قسمت داخلی مچ دست خود بمالید و تا 2 ساعت صبر کنید ببینید پوست شما واکنش ضعیفی نشان می دهد یا خیر. این به شما اطلاع می دهد که آیا به آلوئه حساسیت دارید یا نه.

همچنین اگر از کرم هیدروکورتیزون روی پوست خود استفاده می کنید باید مراقب آلوئه ورای موضعی باشید. آلوئه ورا می تواند میزان کورتیزون جذب شده توسط پوست شما را هنگام استفاده از این دو با هم افزایش دهد.

خلاصه

شواهد بالینی بیشتری برای اثبات قطعی فواید ژل آلوئه ورا برای مو مورد نیاز است و مطالعات در حال انجام است.

اما اگر می‌خواهید موهای تان بهترین ظاهر را داشته باشند ممکن است بخواهید امتحان ژل آلوئه ورا را به عنوان بخشی از روتین مراقبت از مو در نظر بگیرید. ممکن است برای همه کارساز نباشد اما امتحان کردن آن خطر کمی دارد یا هیچ خطری ندارد.

همچنین بخوانید : خواص آلوئه ورا برای پوست صورت

منبع : healthline