اثرات فست فود بر روی بدن چیست؟

اثرات فست فود بر بدن
اثرات فست فود بر بدن

فست فود یک غذای رایج پر کالری و کم مواد مغذی است. خوردن بیش از حد آن می تواند تقریبا تمام قسمت های بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

محبوبیت فست فود

بین سال‌ های 2013 و 2016 حدود 36.6 درصد بزرگسالان آمریکایی در یک روز معین فست فود می‌ خوردند. این مقدار برای کودکان و نوجوانان تقریبا یکسان بود به طوری که 36.3 درصد آن ها در طول سال های 2015 تا 2018 در یک روز فست فود می خوردند.

در حالی که یک وعده غذایی فست فود گاه به گاه ضرری ندارد اما عادت به غذا خوردن در بیرون از خانه می تواند تاثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد.

در ادامه این مقاله با تاثیرات فست فود بر روی قسمت های مختلف بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

تاثیرات فست فود بر بدن

تاثیر بر سیستم گوارشی و قلبی عروقی

اکثر فست فودها مملو از کربوهیدرات هایی هستند که فیبر کمی دارند. هنگامی که دستگاه گوارش شما این غذاها را تجزیه می کند، کربوهیدرات ها به صورت گلوکز (قند) وارد جریان خون شما می شوند. در نتیجه قند خون شما افزایش می یابد.

پانکراس شما با ترشح انسولین به افزایش گلوکز پاسخ می دهد. انسولین قند را در سراسر بدن شما به سلول هایی که برای انرژی به آن نیاز دارند منتقل می کند. همانطور که بدن شما از قند استفاده می کند یا ذخیره می کند قند خون شما به حالت عادی باز می گردد.

تا زمانی که سالم هستید، اندام های شما معمولا می توانند این افزایش قند را کنترل کنند. اما خوردن مکرر مقادیر زیاد کربوهیدرات می تواند منجر به افزایش مکرر قند خون شود.

با گذشت زمان این افزایش انسولین ممکن است باعث شود که پاسخ طبیعی بدن به انسولین ضعیف شود. این امر خطر مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و افزایش وزن را افزایش می دهد.

قند و چربی

بسیاری از وعده های غذایی فست فود حاوی شکر هستند. این بدان معناست که با مصرف آن ها کالری اضافی بدون مواد مغذی اضافی دریافت می کنید. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می‌ کند زنان روزانه فقط 100 کالری یا 6 قاشق چای‌ خوری شکر افزوده و مردان 150 کالری یا 9 قاشق چای‌ خوری مصرف کنند.

بسیاری از نوشیدنی ها به تنهایی بیش از مقدار توصیه شده روزانه قند دارند. یک قوطی کوکاکولا حاوی 9.75 قاشق چای خوری شکر است. این معادل 140 کالری، 39 گرم شکر و هیچ ماده مغذی دیگری است.

یکی دیگر از مواد رایج فست فود، چربی ترانس – چربی تولید شده است که در طی فرآوری مواد غذایی ایجاد می شود و معمولا در موارد زیر یافت می شود :

  • پای سرخ شده
  • شیرینی ها
  • خمیر پیتزا
  • کراکرها
  • بیسکویت ها

هیچ مقدار چربی ترانس خوب یا سالم نیست. خوردن غذاهای حاوی چربی های ترانس می تواند LDL شما را افزایش دهد، HDL را کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد.

سدیم

ترکیب چربی، شکر و مقدار زیادی سدیم (نمک) می تواند فست فود را برای برخی افراد خوشمزه تر کند. اما رژیم های غذایی سرشار از سدیم می تواند منجر به احتباس آب شود، به همین دلیل است که ممکن است پس از خوردن فست فود احساس پف، نفخ یا ورم کنید.

رژیم غذایی سرشار از سدیم برای افراد مبتلا به فشار خون نیز خطرناک است. سدیم می تواند فشار خون را بالا ببرد و بر قلب و سیستم قلبی عروقی شما فشار وارد کند.

یک مطالعه نشان داد که حدود 90 درصد از بزرگسالان میزان سدیم در وعده های غذایی فست فود خود را دست کم می گرفتند.

این مطالعه 993 بزرگسال را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که حدس های آن ها بیش از 1000 میلی گرم کمتر از میزان سدیم واقعی است.

به خاطر داشته باشید که سازمان غذا و دارو (FDA) به بزرگسالان توصیه می کند که بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنند. بیش از 70 درصد منبع مطمئن سدیم از غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستورانی به دست می آید.

تاثیر بر سیستم تنفسی

کالری اضافی از وعده های غذایی فست فود می تواند باعث افزایش وزن شود. این ممکن است منجر به چاقی شود. چاقی خطر مشکلات تنفسی از جمله آسم و تنگی نفس را افزایش می دهد.

وزن اضافی می تواند به قلب و ریه های شما فشار وارد کند و علائم ممکن است حتی با کمی تلاش ظاهر شوند. ممکن است هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا ورزش متوجه مشکل در تنفس شوید.

رستوران ها ممکن است شمارش کالری را با مشکل مواجه کند. تحقیقات نشان می دهد که مردم اغلب تعداد کالری آیتم های منو را به اشتباه تخمین می زنند.

تاثیر بر روی سیستم عصبی مرکزی

سیستم عصبی مرکزی شما از مغز و نخاع شما تشکیل شده است. این نواحی از بدن شما نیز ممکن است اثر خوردن فست فود را ببینند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که در بین دانشجویان کالج، خوردن مقادیر بالاتر فست فود (و جالب اینکه سالاد) با نمره حافظه کوتاه مدت کمتری مرتبط است.

با این حال تحقیقات دیگر در سال 2019 هیچ تاثیری از مصرف فست فود بر عملکرد شناختی نشان نداد. مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

تاثیر بر سیستم تولید مثل

مواد موجود در غذاهای ناسالم و فست فود ممکن است بر باروری شما تاثیر بگذارد.

یک مطالعه نشان داد که غذاهای فرآوری شده حاوی فتالات هستند. فتالات ها مواد شیمیایی هستند که می توانند عملکرد هورمون ها را در بدن شما مختل کنند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای این مواد شیمیایی می تواند منجر به مشکلات تولید مثلی از جمله مشکلات رشد جنین شود.

تاثیر بر روی سیستم پوششی (پوست، مو و ناخن)

غذاهایی که می خورید ممکن است بر ظاهر پوست شما تاثیر بگذارد.

یک بررسی تحقیقاتی در سال 2021 نشان داد که لبنیات، شکلات، غذاهای پرچرب و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (کربوهیدرات ها و قند) با آکنه مرتبط هستند اگرچه مطالعات بیشتری باید انجام شود. این غذاها اغلب در فست فودها وجود دارند.

از سوی دیگر این تحقیق نشان داد که خوردن میوه ها، سبزیجات و اسیدهای چرب (که در ماهی و روغن زیتون وجود دارد) به محافظت در برابر آکنه کمک می کند.

تاثیر بر روی سیستم اسکلتی (استخوان ها)

کربوهیدرات ها و قند موجود در فست فود و غذاهای فرآوری شده می توانند اسیدهای دهان را افزایش دهند. این اسیدها می توانند مینای دندان را تجزیه کنند. همانطور که مینای دندان شما ناپدید می شود، باکتری ها می توانند سوراخ دندان ایجاد کنند.

چاقی همچنین می تواند منجر به عوارضی در تراکم استخوان و توده عضلانی شما شود. افراد چاق ممکن است کیفیت استخوان را کاهش داده و خطر شکستگی استخوان‌ ها را به ویژه در میان افراد مسن‌ تر افزایش دهند.

مهم است که برای ساختن ماهیچه‌ هایی که از استخوان‌ های شما حمایت می‌ کنند به ورزش ادامه دهید و برای به حداقل رساندن از دست دادن استخوان یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

تاثیر فست فود بر سلامت روان

خوردن فست فود ممکن است سلامت روان شما را در کنار سلامت جسمانی شما تحت تاثیر قرار دهد.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که مصرف فست فودها همراه با نوشیدنی های شیرین احتمال مشکلات سلامت روان را در دانش آموزان دبیرستانی در چین افزایش می دهد.

تحقیقات انجام شده در سال 2018 همچنین نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی غربی سرشار از گوشت قرمز، غذای بدون غذا و غذاهای تصفیه شده با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر و التهاب در شرکت کنندگان 14 ساله مرتبط است. این پس از آن با علائم افسردگی و مشکلات سلامت روان در 17 سالگی همراه بود.

تاثیر فست فود بر جامعه

امروزه بیش از دو نفر از هر پنج بزرگسال آمریکایی و از هر پنج کودک یک نفر چاقی دارند.

پیشنهادات در رستوران های فست فود ممکن است در این امر موثر باشد. یک مطالعه نشان داد که بین سال‌ های 1986 و 2016 اندازه وعده‌ ها و تعداد کالری موجود در دسرها و غذاهای ورودی رستوران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

از آنجایی که آمریکایی ها بیشتر در بیرون غذا می خورند می تواند اثرات نامطلوبی هم برای افراد و هم برای سیستم مراقبت های بهداشتی آمریکا داشته باشد.

سوالات متداول درباره فست فود

خوردن فست فود چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

فست فودها اغلب کالری، چربی و قند بالایی دارند اما مواد مغذی و فیبر کمی دارند. در حالی که خوردن گهگاهی فست فود مشکلی ایجاد نمی کند مصرف مکرر آن ممکن است خطر چاقی، حمله قلبی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

اگر بیش از دو بار در هفته فست فود بخورید چه اتفاقی می افتد؟

خوردن فست فود زیاد ممکن است بر سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد. یک مطالعه قدیمی تر در سال 2012 نشان داد که بزرگسالان سنگاپوری-چینی که حداقل دو بار در هفته فست فود به سبک غربی می خورند در مقایسه با بزرگسالانی که فست فود کم مصرف می کنند یا اصلا فست فود نمی خورند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب قرار دارند.

خلاصه

فست فود به دلیل طعم و مزه و راحتی یک انتخاب محبوب است اما کالری، قند و چربی بالا و مواد مغذی کمی دارد.

خوردن مکرر فست فود ممکن است بر چندین نواحی بدن شما تاثیر منفی بگذارد و احتمالا خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله دیابت نوع 2، چاقی و فشار خون بالا را افزایش دهد. در نتیجه برای سلامتی شما بهتر است آن را فقط گاهی اوقات بخورید.

همچنین بخوانید : عوارض غذاهای سرخ شده

منبع : healthline