رژیم سوپ کلم چیست؟

رژیم سوپ کلم چیست؟
رژیم سوپ کلم چیست؟

رژیم سوپ کلم یک رژیم لاغری کوتاه مدت است و همانطور که از نام آن مشخص است شامل خوردن مقادیر زیادی سوپ کلم است.

طرفداران این رژیم می گویند که خوردن سوپ کلم به شما کمک کند در عرض یک هفته تا 4.5 کیلوگرم وزن کم کنید اما بسیاری از متخصصان هشدار می دهند که رژیم غذایی ناسالم بوده و نتایج آن پایدار نیست.

در ادامه این مقاله با اصول اولیه و فواید و مضرات رژیم سوپ کلم برای سلامتی بدن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

رژیم سوپ کلم چیست؟

رژیم سوپ کلم یک رژیم لاغری سریع است. طرفداران آن ادعا می کنند که رژیم سوپ کلم 7 روزه می تواند منجر به کاهش وزن 4.5 کیلوگرمی شود.

این رژیم دقیقا همانطور که از نامش پیداست کار می کند – به مدت یک هفته شما تقریبا چیزی جز سوپ کلم خانگی نمی خورید. هر روز می توانید 1-2 غذای دیگر مانند شیر بدون چربی، میوه یا سبزیجات نیز استفاده کنید.

هیچ کس نمی داند این رژیم منحصر به فرد دقیقا از کجا نشات گرفته است گرچه اولین بار در دهه 1980 محبوبیت پیدا کرد و از آن زمان تاکنون ثابت مانده است.

اصول اولیه رژیم سوپ کلم

تهیه سوپ کلم خانگی اساس این رژیم غذایی را تشکیل می دهد.

برای شروع باید روزانه مقدار زیادی سوپ آماده کنید تا برای کل هفته بخورید. به خاطر داشته باشید که مواد تشکیل دهنده سوپ کلم ممکن است متفاوت باشند.

طرز تهیه سوپ کلم

مواد لازم

  • پیاز بزرگ – 2 عدد
  • فلفل سبز – 2 عدد
  • گوجه فرنگی – 2 عدد
  • کرفس – 1 دسته
  • کلم پیچ سفید – 1 عدد
  • هویج – 1 عدد
  • قارچ – 1 بسته
  • آب سبزیجات یا آب – 6-8 فنجان

دستور پخت سوپ کلم

1. همه سبزیجات را به صورت مکعب خرد کنید.

2. در قابلمه بزرگ  پیاز را در مقدار کمی روغن زیتون تفت دهید. سپس سبزیجات را اضافه کرده و کمی تفت دهید.

3. حالا آب یا آب سبزیجات را بریزید و اگر دوست دارید مقداری ادویه از جمله فلفل سیاه، فلفل پاپریکا، آویشن و سایر ادویه ها را اضافه کنید.

4. بگذارید بجوشد، سپس حرارت را کاهش داده و بگذارید به آرامی حدود 30-45 دقیقه بپزد تا سبزیجات نرم شوند.

نکته ها

  • می توانید مقداری نمک، سس تند و ادویه جات و ترشی جات به سوپ اضافه کنید
  • می توانید انواع سبزیجات غیر نشاسته ای دیگری مانند اسفناج یا لوبیا سبز را هم به آن اضافه کنید
  • هر روز باید به اندازه دلخواه سوپ کلم بخورید – حداقل برای چندین وعده غذایی

قوانین رژیم سوپ کلم

شما روزانه مجاز به خوردن 1-2 غذای کم کالری دیگر علاوه بر سوپ کلم هستید و فقط می توانید آب یا سایر نوشیدنی های بدون کالری مانند چای شیرین نشده بنوشید.

مصرف روزانه مولتی ویتامین اغلب توصیه می شود زیرا این رژیم غذایی ممکن است باعث کمبود برخی مواد مغذی شود.

این قوانین روزانه رژیم سوپ کلم 7 روزه است؛

  • روز اول : مصرف سوپ کلم و میوه نامحدود اما موز ندارد
  • روز دوم : فقط سوپ و سبزیجات. روی مصرف سبزیجات سبز خام یا پخته تمرکز کنید. از مصرف نخود فرنگی، ذرت و لوبیا پرهیز کنید. شما می توانید یک عدد سیب زمینی پخته با مقدار کمی کره یا روغن بخورید
  • روز سوم : علاوه بر سوپ هر تعدادی میوه و سبزیجات که می توانید بخورید. با این حال مصرف سیب زمینی پخته و موز ممنوع است
  • روز چهارم : علاوه بر سوپ شما می توانید هر تعداد موز و شیر بدون چربی که می خواهید بخورید
  • روز پنجم : علاوه بر سوپ می توانید 280-567 گرم گوشت گاو یا به جای آن گوشت مرغ یا ماهی به همراه حداکثر شش گوجه فرنگی تازه بخورید. شما باید حداقل 6-8 لیوان آب بنوشید
  • روز ششم : در کنار سوپ از گوشت گاو و سبزیجات تازه استفاده کنید. اگر روز قبل ماهی نخورده باشید می توانید به جای گوشت گاو از ماهی استفاده کنید. بیشتر از سبزیجات برگ سبز استفاده کنید و سیب زمینی پخته شده را استفاده نکنید
  • روز هفتم : در کنار سوپ از سبزیجات، برنج قهوه ای و آبمیوه طبیعی به میزان نامحدود استفاده کنید اما قند اضافه نشده به هیچ وجه استفاده نکنید

شما نباید رژیم را بیش از هفت روز ادامه دهید. با این حال ممکن است بخواهید رژیم را تکرار کنید به شرطی که حداقل دو هفته قبل از شروع دوباره صبر کنید.

آیا رژیم سوپ کلم برای لاغری و کاهش وزن موثر است؟

هیچ مطالعه ای بر روی رژیم سوپ کلم انجام نشده است، بنابراین تایید واقعی اثر آن غیرممکن است.

با این حال از آنجا که رژیم سوپ کلم بسیار کم کالری است، احتمالا باعث کاهش وزن می شود.

در حالی که اجازه دارید مقدار زیادی سوپ کلم و برخی غذاهای خاص دیگر را در طول این رژیم بخورید، انتخاب ها بسیار محدود و کم کالری هستند.

اگرچه رژیم سوپ کلم احتمالا به شما در کاهش وزن کمک خواهد کرد اما به احتمال زیاد به محض قطع رژیم، بیشتر این وزن برمی گردد.

قابل ذکر است، هنگامی که میزان کالری دریافتی خود را به شدت محدود می کنید یا وزن زیادی از دست می دهید بدن شما با کاهش میزان متابولیسم شما واکنش نشان می دهد و میزان کالری سوزانده شده در روز را کاهش می دهد.

این کاهش متابولیسم دلیل اصلی کاهش در رژیم های غذایی طولانی مدت است.

با این حال ممکن است در یک رژیم غذایی بسیار کم کالری، متابولیسم شما کاهش یابد. این کاهش سرعت ممکن است توضیح دهد که چرا جلوگیری از افزایش وزن پس از اتمام رژیم غذایی بسیار دشوار است.

با این وجود، رژیم های غذایی بسیار کم کالری نیز فوایدی دارند.

مطالعات نشان می دهد هنگامی که افراد چاق رژیم های غذایی بسیار کم کالری را به مدت 4-12 هفته تحت نظارت پزشک دنبال می کنند، می توانند بهبودهای قابل توجه کوتاه مدت در کاهش وزن و سلامت متابولیک تجربه کنند.

چند مطالعه نشان می دهد که حتی رژیم های کوتاه مدت و بسیار کم کالری می توانند به طور موقت مقاومت به انسولین را کاهش دهند، حتی اگر برای تغییرات زیادی در چربی بدن بسیار کوتاه باشند.

یکی دیگر از موارد مثبت احتمالی رژیم سوپ کلم این است که مجبور به گرسنگی کشیدن نیستید زیرا ممکن است هر روز به اندازه دلخواه غذاهای مجاز بخورید.

این رژیم همچنین شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات است که کالری کم و فیبر زیادی دارند.

علاوه بر این رعایت این رژیم غذایی بسیار ارزان است.

برخلاف رژیم های دیگر که شما را مجبور به خرید مکمل های گران قیمت یا کتاب می کنند، این رژیم فقط شما را مجبور به خرید مواد کم هزینه سوپ و چند غذای اساسی دیگر می کند.

اشکالات احتمالی رژیم سوپ کلم

اگرچه رژیم سوپ کلم ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند اما اشکالات آن می تواند بیش از فواید آن باشد.

یکی از مشکلات اصلی رژیم سوپ کلم این است که می توان آن را فقط برای یک هفته دنبال کرد و این برای کاهش وزن زیاد مناسب نیست.

بدن شما فقط می تواند مقدار کمی چربی در یک هفته بسوزاند. در هفته اول رژیم کم کالری فقط حدود 34٪ ​​از وزن از دست رفته در واقع از چربی است، دو سوم دیگر ناشی از از دست دادن وزن آب و توده عضلانی است.

وزن آب از ذخایر گلیکوژن شما که ذخیره سریع انرژی بدن شماست، ناشی می شود. به طور معمول گلیکوژن به مولکول های آب در بدن شما متصل می شود.

وقتی کالری کافی نمی خورید، بدن از گلیکوژن ذخیره شده به عنوان انرژی استفاده می کند و همچنین آن آب اضافی را نیز از بین می برد.

با این حال به محض بازگشت به یک رژیم غذایی با محدودیت کمتر، بدن شما این مراکز اضطراری را بازسازی می کند و دوباره وزن آب را به خود می گیرد – حتی اگر با یک رژیم غذایی سالم ادامه دهید.

مشکل بزرگ دیگر رژیم غذایی سوپ کلم، کمبود مواد مغذی آن است.

رژیم غذایی سوپ کلم باعث کمبود بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی شده و در بیشتر روزها منبع واقعی پروتئین ارائه نمی دهد.

بدون پروتئین زیاد، بدن شما باید برای جلوگیری از از دست دادن عضلات در طول رژیم تلاش کند. علاوه بر این رژیم سوپ کلم بسیار کم کالری است و تحمل آن را برای یک هفته دشوار می کند.

همچنین به منظور تهیه سوپ کلم، به پخت و پز مکرر نیاز دارید که ممکن است برای برخی از افراد یک ایراد باشد.

عوارض و مضرات رژیم سوپ کلم

بسیار کم کالری است

در رژیم سوپ کلم کالری غذاها آنقدر کم است که رسیدن به 1000 کالری در روز دشوار است.

این کمتر از حداقل کالری تخمینی مورد نیاز برای حفظ وزن ثابت است. حداقل کالری روزانه مورد نیاز خانم ها به طور متوسط ​​1200 کالری و برای آقایان 1500 کالری است.

رژیم های غذایی بسیار کم کالری زیر 800 کالری در روز فقط برای افراد چاق تحت نظارت دقیق پزشک توصیه می شود.

ممکن است مواد مغذی کافی فراهم نکند

رژیم های غذایی کم کالری که تحت نظارت پزشک استفاده می شوند معمولا به گونه ای مناسب طراحی می شوند که از نظر غذایی مناسب باشند.

با این وجود انتخاب های غذایی رژیم سوپ کلم بسیار محدود و نامتعادل هستند. این رژیم غذایی تقریبا حاوی پروتئین نیست و همچنین مقادیر بسیار کمی کربوهیدرات، چربی و کالری دارد.

علاوه بر این کمبود بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد. توصیه می شود که شما به مدت یک هفته رژیم را دنبال کنید و در این مدت حتما یک مولتی ویتامین مصرف کنید.

فراموش نکنید بسیاری از افرادی که رژیم غذایی سوپ کلم دارند از سرگیجه، ضعف و سبکی سر شکایت دارند.

ممکن است نفخ شکم و گرفتگی ایجاد کند

از آنجا که این رژیم سرشار از فیبر است بسیاری از افراد از نفخ شکم و گرفتگی به عنوان عوارض اصلی آن شکایت دارند. این تاثیرات ممکن است به اندازه کافی آزار دهنده باشند.

ممکن است باعث بروز مشکلات کیسه صفرا شود

چند گزارش حکایت از سنگ کیسه صفرا و انسداد کیسه صفرا در افرادی که از رژیم غذایی سوپ کلم در طولانی مدت استفاده کرده اند، گزارش شده است.

سنگ های صفراوی می توانند نتیجه ناخواسته هرگونه کاهش وزن سریع باشند.

به طور معمول، هنگامی که غذاهای پرچرب می خورید کیسه صفرا آب های گوارشی را آزاد می کند تا به تجزیه آن ها کمک کند.

با این حال اگر به سختی چربی می خورید ممکن است کیسه صفرا برای مدت زمان طولانی خالی نشود و این احتمال تشکیل سنگ را بیشتر می کند.

سنگ های صفراوی ممکن است در میان افرادی که رژیم های بسیار کم کالری یا رژیم غذایی کم چربی دارند مانند رژیم سوپ کلم بیشتر دیده شود.

ممکن است سطح قند خون شما را تغییر دهد

اگر دیابت دارید و می خواهید رژیم سوپ کلم را دنبال کنید با احتیاط ادامه دهید. مقدار کم کربوهیدرات و کالری کم ممکن است تغییرات بزرگی در سطح قند خون شما ایجاد کند.

گفته می شود رژیم سوپ کلم اگر برای یک هفته دنبال شود احتمالا عوارض جانبی خطرناکی برای اکثر افراد سالم ندارد.

خلاصه

اگر رژیم سوپ کلم را به مدت یک هفته دنبال کنید به دلیل اینکه بسیار کم کالری است، احتمالا باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

با این حال این فقط یک رژیم غذایی کوتاه مدت است و برای کاهش وزن بیشتر بهتر است که تغییرات دائمی در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

علاوه بر این خوردن فقط سوپ کلم به نظر بسیاری از افراد جذاب نیست و رعایت آن سخت است.

اگرچه این رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند وزن اضافی را به سرعت کاهش دهید اما اگر می خواهید به وزن ایده آل خود برسید، گزینه های دیگر برای شما بهتر هستند.

همچنین بخوانید : رژیم سیرت فود چیست؟

منبع : healthline