آیا موز برای سندروم روده تحریک پذیر خوب است؟

آیا موز برای سندروم روده تحریک پذیر خوب است؟
آیا موز برای سندروم روده تحریک پذیر خوب است؟

اگر به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مبتلا هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا می توانید با خیال راحت و بدون تکرار علائم بیماری، موز بخورید یا نه.

سندرم روده تحریک پذیر بیماری است که با حملات مکرر یبوست، اسهال یا ترکیبی از هر دو مشخص می شود. اگرچه علت آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است اما به نظر می رسد ارتباطی بین این بیماری و عدم تعادل باکتری های روده بزرگ وجود دارد.

صرف نظر از نوع سندرم روده تحریک پذیر غذاهایی که می خورید می توانند به طور قابل توجهی بر روی علائم شما تاثیر بگذارند و رژیم غذایی نیز نقشی اساسی در مدیریت و درمان آن دارد.

رژیم غذایی که اغلب برای سندرم روده تحریک پذیر توصیه می شود، یک رژیم غذایی حاوی مقادیر کم اولیگوساکاریدها، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی اول های (FODMAP) قابل تخمیر است.

این رژیم غذایی مواد غذایی حاوی فودمپ ها – کربوهیدرات هایی که به سرعت توسط باکتری های روده تخمیر می شوند اما هضم و جذب آن ها برای بدن دشوار است را محدود می کند. چندین مطالعه کوچک فواید رژیم غذایی با فودمپ پایین را برای بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر تایید کرده است.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا افراد مبتلا به بیماری سندرم روده تحریک پذیر می توانند موز بخورند یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

آیا موز سرشار از فودمپ است؟

محتوای فودمپ موز بستگی زیادی به درجه بلوغ آن دارد.

موزهای نارس حاوی مقادیر کم فودمپ هستند و بنابراین انتخاب بهتری برای مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر هستند – گرچه به اندازه موزهای رسیده شیرین و نرم نیستند.

با این حال موزها وقتی رسیده می شوند حاوی نوعی فودمپ به نام اولیگو فروکتان می شوند. بنابراین موز رسیده به عنوان یک ماده غذایی با فودمپ بالا در نظر گرفته می شود.

صرف نظر از این ممکن است بتوانید با یک رژیم غذایی حاوی فودمپ پایین روزانه تا یک سوم موز رسیده مصرف کنید.

آیا مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر باید موز بخورند؟

به طور کلی، رژیم غذایی با فودمپ پایین یک روش مفید برای مدیریت علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر است. بسیاری از مبتلایان به این بیماری پیروی از این رژیم را موفق گزارش می کنند.

با توجه به اینکه موز رسیده سرشار از فودمپ هاست، اگر رژیم با فودمپ پایین دارید مصرف مقادیر زیادی از آن ها فکر خوبی نیست. اگرچه یک وعده کوچک – حدود یک سوم موز – ممکن است خوب باشد.

از طرف دیگر، علائم سندروم روده تحریک پذیر را می توان با تریگر فودها که تفاوت های فاحشی از فردی به فرد دیگر دارند ایجاد کرد. اگر می دانید که موز رسیده علائم شما را بدتر نمی کند، می توانید به طور منظم به خوردن آن ادامه دهید.

علاوه بر این سندروم روده تحریک پذیر اغلب با عدم تعادل باکتری های روده همراه است که با یک رژیم غذایی با فودمپ پایین بهبود می یابد. ممکن است بتوانید غذاهای با فودمپ بالا را بدون تجربه علائم سندروم روده تحریک پذیر استفاده کنید.

از آنجا که رژیم غذایی با فودمپ پایین یک رژیم پیچیده باشد، بنابراین بهتر است برای راهنمایی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

گزینه های با فودمپ پایین جایگزین موز

از آنجا که موز رسیده سرشار از فودمپ هاست و بنابراین در رژیم غذایی با فودمپ پایین باید از آن اجتناب شود، شاید بخواهید بدانید که چه گزینه هایی به عنوان جایگزین آن وجود دارد.

گذشته از موز نارس، مشابه ترین جایگزین برای یک موز رسیده، پلانتین است. پلانتین مانند موز به نظر می رسند و دارای بافتی مشابه بوده اما کمتر شیرین هستند و طعم مطبوع تری دارند.

اگر پلانتین شیرین نباشد، برای تهیه دسرها یک شیرین کننده با فودمپ پایین مانند شربت افرا یا استویای خالص به آن اضافه کنید.

خوشبختانه، چندین میوه با فودمپ پایین دیگر نیز وجود دارد که می توانید جایگزین موز کنید :

  • توت فرنگی
  • آناناس
  • پرتقال
  • کیوی
  • انگور
  • طالبی

خلاصه

اگر برای مدیریت سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رژیم غذایی با فودمپ پایین دارید، ممکن است لازم باشد موز رسیده را کم بخورید یا از مصرف آن اجتناب کنید.

با این حال، موز نارس یک میوه ی با فودمپ پایین محسوب می شود.

بعلاوه، پلانتین که شبیه موز است اما بزرگتر و کمتر شیرین یک گزینه با فودمپ پایین و جایگزین مناسبی برای موز محسوب می شود.

اگر موز روی شما تاثیر نگذارد یا علائم بیماری شما را تشدید نکند، نیازی نیست مصرف آن را محدود کنید. با این حال اگر در مدیریت سندرم روده تحریک پذیر از طریق رژیم غذایی به کمک نیاز دارید، بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

همچنین بخوانید : آیا موز باعث احتباس گاز در روده ها می شود؟

منبع : healthline