خواص روغن آرنیکا برای موی سر چیست؟

خواص روغن آرنیکا برای موی سر
خواص روغن آرنیکا برای موی سر

آرنیکا یک گیاه گلدار بومی مناطق سرد مانند سیبری و اروپای شرقی است. گل های آرنیکا شکوفه های زرد-نارنجی دارند.

برای قرن ها آرنیکا به عنوان یک درمان هومیوپاتی برای بیماری های پوست، پوست سر و مو استفاده می شود.

عصاره مقطر آرنیکا برای خوردن سمی است اما زمانی که رقیق شود یا به صورت موضعی استفاده شود ممکن است به درمان طیف وسیعی از بیماری ها کمک کند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی روغن آرنیکا برای سلامتی موها و پوست سر و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن آرنیکا برای موی سر

آرنیکا دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. برخی تحقیقات تایید کرده اند که آرنیکا می تواند درد ناشی از التهاب و زمان بهبود کبودی روی پوست شما را کاهش دهد.

روغن آرنیکا می تواند التهاب را کاهش دهد و با کاهش چربی های انباشته شده باکتری های روی پوست سر را از بین ببرد. به همین دلیل بسیاری بر این باورند که می تواند به درمان بیماری های مو و پوست سر کمک کند.

با این حال بیشتر چیزهایی که ما در مورد چگونگی کارکرد و موثر بودن آن می دانیم حکایتی است.

1. ریزش مو را درمان می کند

تارهای مو که روی سر خود می بینید بیشتر مجموعه ای از سلول های مرده هستند. شما می توانید با تقویت پروتئین های موجود در تارهای مو و همچنین بهبود سلامت فولیکول مو، عمر موهای خود را افزایش دهید.

استفاده موضعی از روغن آرنیکا ممکن است سبوم و سایر مواد زائد روی پوست سر را که می توانند فولیکول های مو را مسدود کنند پاک کند. همچنین ممکن است التهابی را که باعث خارش و تحریک و ریزش مو می شود را کاهش دهد.

تحقیقات بیشتری برای مطالعه این مزایای بالقوه مورد نیاز است.

2. شوره سر را درمان می کند

روغن آرنیکا یک درمان موثر برای شوره سر است.

شوره سر در اثر تحریک پوست سر، خشکی پوست یا عفونت قارچی ایجاد می شود. بر اساس شواهد حکایتی استفاده از روغن آرنیکا ممکن است بافت پوست سر شما را بهبود بخشد و علائم خارش و التهاب را کاهش دهد.

3. موخوره را ترمیم می کند

برخی افراد معتقدند که آرنیکا قدرت تقویت تار مو را از ریشه تا نوک آن دارد. با پوشاندن تار مو با روغن آرنیکا ممکن است بتوانید موخوره را درمان کنید.

با این حال شواهد کمی برای این موضوع وجود دارد.

4. از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می کند

جلوگیری از سفید شدن زودرس مو دشوار است. زمان سفید شدن موهای شما بیشتر بر اساس عوامل ژنتیکی و محیطی کنترل می شود.

با این حال حفظ سلامت کلی موهای شما و تقویت فولیکول های مو می تواند چرخه زندگی تارهای مو را افزایش دهد.

با افزایش طول عمر تارهای مو با روغن آرنیکا ممکن است بتوان موهای سفیدی را که زود ظاهر می شوند از بین برد.

عوارض و مضرات روغن آرنیکا

در حالی که استفاده موضعی از روغن آرنیکا برای اکثر افراد بی خطر است برخی عوارض جانبی احتمالی وجود دارد.

افرادی که به راگوید آلرژی دارند ممکن است با استفاده از آرنیکا واکنش آلرژیک را تجربه کنند. علائم این نوع آلرژی می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • تاول
  • خارش
  • آبریزش بینی
  • سینوس های ملتهب
  • سردرد
  • مشکل در تنفس

اگر بعد از استفاده از آرنیکا روی مو یا پوست سر متوجه هر یک از این علائم شدید مصرف را قطع کرده و فورا آن را بشویید.

زمانی که آرنیکا خورده شود می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش دهد. هرگز نباید روغن آرنیکا را به صورت خوراکی مصرف کنید.

آرنیکا برای زنان باردار بی خطر نیست. در واقع از آن به عنوان یک روش هومیوپاتی برای القای سقط جنین استفاده شده است.

همچنین برای مادران شیرده تایید نشده است و حتی در نوزادی که مادرش آرنیکا مصرف کرده است عوارضی ایجاد کرده است.

نحوه استفاده از روغن آرنیکا برای موی سر

روغن آرنیکا را می توان به صورت موضعی به عنوان درمانی برای بیماری های مو و پوست سر استفاده کرد.

آرنیکا را می توان به عنوان یک ماده در شامپوها و نرم کننده ها استفاده کرد.

می توانید روغن آرنیکا بخرید و ماسک موی خود را بسازید یا محصولاتی را بخرید که حاوی این ماده هستند. اگر می خواهید از روغن آرنیکا استفاده کنید حتما باید آن را با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام مخلوط کنید.

می توانید دو تا سه قطره روغن آرنیکا را با هر 8 تا 10 قطره روغن حامل مخلوط کنید تا مخلوطی برای پوشاندن پوست سرتان ایجاد شود. این ماسک مو را 15 دقیقه روی موها بمالید و سپس با آب ولرم بشویید.

همچنین ممکن است بخواهید مقداری از مخلوط را برای حالت دادن به موهای خود نگه دارید. روغن را بر روی موهای خود بمالید تا موخوره و ریزش مو را درمان کند.

اگر ترجیح می دهید محصولات حاوی روغن آرنیکا را برای موهای خود خریداری کنید متوجه خواهید شد که اغلب با برخی مواد دیگر ترکیب می شود. کالاندولا، شی باتر، روغن هسته انگور، مریم گلی و رزماری همه مواد طبیعی هستند که ادعا می شود از پوست سر و موی سالم حمایت می کنند.

روغن آرنیکا برای مو را از کجا بخریم؟

شما می توانید روغن آرنیکا را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی سالم خریداری کنید. محصولات حاوی روغن آرنیکا مانند شامپوهای شوره سر را می توان در برخی از فروشگاه های لوازم آرایشی یافت.

به یاد داشته باشید که اظهارات در مورد اثربخشی آرنیکا توسط سازمان غذا و دارو ارزیابی نشده است و موفقیت شما در مورد این ماده ممکن است متفاوت باشد.

روغن های ضروری جایگزین روغن آرنیکا برای مو

اگر علاقه مند به امتحان روغن های ضروری برای مو هستید انواع دیگری از روغن ها با تحقیقات بالینی بیشتری برای حمایت از استفاده از آن ها وجود دارد. سایر روغن های ضروری برای داشتن موهای سالم و درخشان عبارتند از :

خلاصه

روغن آرنیکا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است.

این خواص باعث می شود که برخی افراد بر این باور باشند که روغن آرنیکا به عنوان درمانی برای شوره سر و راهی برای سالم تر نشان دادن موهای سر باشد. تحقیقات زیادی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

روغن آرنیکا یک ماده ایمن برای اکثر افراد است اما قبل از استفاده از آن بر روی موها باید آن را روی پوست خود آزمایش کنید. هرگز روغن آرنیکا را به صورت خوراکی مصرف نکنید.

همچنین بخوانید : خواص آرنیکا برای درمان درد

منبع : healthline