چرا مارچوبه باعث بوی بد ادرار می شود؟

چرا مارچوبه باعث بوی بد ادرار می شود؟
چرا مارچوبه باعث بوی بد ادرار می شود؟

شاید متوجه شده باشید که پس از خوردن مارچوبه ادرار شما تا حدودی بوی نامطبوعی می گیرد.

این معمولا به دلیل متابولیسم آسپاراگوسیک اسید اتفاق می افتد و این عارضه به عنوان ادرار مارچوبه ای نامیده می شود.

با این حال این عارضه جانبی خاص خوردن مارچوبه برای همه اتفاق نمی افتد و برخی ممکن است هرگز چنین بویی را حس نکرده باشند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا خوردن مارچوبه باعث بوی بد ادرار می شود؟ و چرا فقط برخی افراد می توانند آن بو احساس کنند؟ با سومیتا همراه باشید؛

آسپاراگوسیک اسید چیست؟

آسپاراگوسیک اسید مارچوبه یک ترکیب حاوی گوگرد است که به نظر می رسد منحصرا در مارچوبه یافت می شود. آسپاراگوسیک اسید یک ماده غیر سمی است که بوی گوگرد تولید می کند و برخی می گویند شبیه بوی کلم فاسد شده است.

دانشمندان بر این باورند که آسپاراگوسیک اسید ممکن است علت بوی ادرار شما پس از خوردن این سبزی باشد.

مارچوبه چگونه بر بوی ادرار تاثیر می گذارد؟

هنگامی که بدن شما آسپاراگوسیک اسید را متابولیزه می کند چندین محصول جانبی گوگردی تولید می کند که بسیار فرار هستند – به این معنی که به راحتی تبخیر می شوند.

هنگامی که ادرار می کنید، این ترکیبات تقریبا بلافاصله تبخیر می شوند که به آن ها امکان می دهد از ادرار به سمت بینی حرکت کنند و به شما امکان می دهد بوی آن را تشخیص دهید.

اگرچه دانشمندان نتوانسته‌ اند تعیین کنند که آیا یک ترکیب مسئول بو است یا به دلیل ترکیب همه آن هاست، ترکیبی به نام متانتیول به طور گسترده در مقالات پزشکی ذکر شده است.

متانتیول همچنین به عنوان متیل مرکاپتان شناخته می شود که با رایحه ای قوی و نامطبوع مشخص می شود و اغلب با بوی مدفوع و بوی بد دهان همراه است – و اتفاقا شایع ترین ماده ی تولید کننده ی بو است که پس از خوردن مارچوبه در ادرار یافت می شود.

ماندگاری بوی گوگرد ناشی از خوردن مارچوبه چقدر است؟

برخی از افراد 15 تا 30 دقیقه پس از خوردن مارچوبه متوجه بوی گندیده می شوند و مطالعات نشان داده است که در عرض 25 دقیقه نیمی از آسپاراگوسیک اسید مصرف شده جذب می شود.

سرعت جذب سریع نشان می دهد که تاثیر مارچوبه بر بوی ادرار می تواند بسیار سریع ظاهر شود و مطالعات اخیر همچنین توافق دارند که می تواند بیش از چند ساعت طول بکشد.

یک مطالعه روی 87 نفر که 3 تا 9 ساقه مارچوبه خوردند نشان داد که نیمه عمر بوی مارچوبه 4 تا 5 ساعت است.

نیمه عمر یک ماده به شما می گوید که چقدر طول می کشد تا آن ماده به نصف مقدار اولیه خود کاهش یابد. بنابراین اگر نیمه عمر بوی مارچوبه 4 تا 5 ساعت تخمین زده شود به این معنی است که اثر کل می تواند تا 8 تا 10 ساعت ادامه داشته باشد.

با این حال مطالعه دیگری بر روی 139 نفر دیگر که 3 تا 9 نیزه مارچوبه مصرف کرده بودند نیمه عمر بو را 7 ساعت گزارش کرد به این معنی که این اثر حتی می تواند تا 14 ساعت ادامه داشته باشد.

در هر صورت می‌ توانید انتظار داشته باشید که ادرار شما برای مدتی طولانی بوی بد داشته باشد.

مارچوبه در همه افراد باعث بوی بد ادرار نمی شود

تاثیر مارچوبه بر بوی ادرار کلی نیست و فرضیه‌ های متعددی سعی در توضیح این پدیده دارند.

یک فرضیه نشان می دهد که فقط برخی از افراد قادر به تولید ترکیبات گوگردی مسئول بو هستند در حالی که دیگران نمی توانند این ترکیبات را تولید کنند.

این فرضیه بیان می‌ کند که افرادی که بوی بد ادرار را در اثر خوردن مارچوبه تولید نمی کنند فاقد آنزیم کلیدی هستند که به متابولیسم آسپاراگوسیک اسید کمک می‌ کند و بنابراین قادر به تولید محصولات جانبی بدبو نیستند.

به عنوان مثال یک مطالعه کوچک بر روی 38 بزرگسال مشخص کرد که حدود 8 درصد از آن ها یا بو تولید نمی کنند یا در غلظت هایی تولید می کنند که خیلی کم است و قابل تشخیص نیست.

فرضیه دیگر بیان می کند که همه بو را تولید می کنند اما برخی قادر به تشخیص یا درک آن نیستند.

در این مورد محققان یک اصلاح ژنتیکی پیدا کردند که یک یا چند گیرنده بویایی را تغییر می‌ دهد که باید به بوی مارچوبه پاسخ دهند و باعث چیزی می‌ شود که آنوسمی مارچوبه یا ناتوانی در بوییدن اجزای گوگردی مارچوبه در ادرار شناخته می‌ شود.

در واقع تحقیقات نشان می دهد که درصد زیادی از مردم نمی توانند بوی مارچوبه در ادرار را حس کنند.

یک مطالعه بر روی 6909 بزرگسال اشاره کرد که 58 درصد از مردان و 62 درصد از زنان به آنوسمی مارچوبه مبتلا بودند، که نشان می دهد این تغییر ژنتیکی خاص کاملا رایج است.

خلاصه

آسپاراگوسیک اسید موجود در مارچوبه محصولات جانبی گوگردی زیادی تولید می کند که بوی بدی به ادرار شما می دهد.

این بو را می توان 15 دقیقه پس از خوردن مارچوبه تشخیص داد و ممکن است تا 14 ساعت طول بکشد.

با این حال همه ی افراد این بو را تولید نمی کنند و اکثر مردم به دلیل یک تغییر ژنتیکی خاص نمی توانند این بو ایجاد کنند.

همچنین بخوانید : چرا ادرار بوی گوگرد می دهد؟

منبع : healthline