بوی آمونیاک ادرار نشانه چیست؟

علت بوی آمونیاک در ادرار
علت بوی آمونیاک در ادرار

ادرار بر اساس میزان مواد زائد و همچنین مایعاتی که در طول روز مصرف می کنید می تواند از نظر رنگ و بو متفاوت باشد.

با این حال برخی از بوهای غیر عادی وجود دارند که ممکن است نشان دهنده نیاز به درمان پزشکی باشند. یکی از این نمونه ها بوی شیرین ادرار است که می تواند نشان دهنده گلوکز اضافی (قند خون) در ادرار باشد.

دیگری بوی آمونیاک است که بوی قوی و شیمیایی دارد.

در ادامه این مقاله با علل اصلی بوی آمونیاک در ادرار و روش های تشخیص و درمان آن ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل بوی آمونیاک در ادرار

مواد زائد موجود در ادرار اغلب بو دارند اما ادرار معمولا به اندازه‌ ای رقیق می‌ شود که مواد زائد بو نگیرند. با این حال اگر ادرار غلیظ‌ تر شود – به این معنی که مقدار بیشتری مواد زائد نسبت به مایعات وجود دارد – ادرار بیشتر بوی آمونیاک می‌ دهد.

اوره یکی از مواد زاید موجود در ادرار است. اوره محصول فرعی تجزیه پروتئین است و می تواند در شرایط خاص به آمونیاک تجزیه شود. بنابراین بسیاری از شرایطی که منجر به ادرار غلیظ می شوند می توانند باعث ایجاد ادراری با بوی آمونیاک شوند.

شرایطی که باعث می شود ادرار فرد بوی آمونیاک بدهد عبارتند از :

سنگ مثانه

سنگ مثانه ممکن است به دلیل مواد زائد اضافی در مثانه ایجاد شود. علائم سنگ مثانه عبارتند از :

  • ادرار کدر
  • خون در ادرار
  • دل درد
  • ادرار تیره

خود سنگ مثانه می تواند به دلیل شرایط مختلفی ایجاد شود.

کم آبی بدن

نداشتن مایعات کافی در بدن به این معنی است که کلیه ها بیشتر آب را نگه می دارند اما مواد زائد را آزاد می کنند. در نتیجه ادرار ممکن است غلظت بیشتر و بویی شبیه آمونیاک داشته باشد. اگر رنگ ادرار شما تیره‌ است و مقدار کمی ادرار دفع می‌ کنید ممکن است دچار کم آبی شده باشید.

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت مثانه یا عفونت دیگری که بر دستگاه ادراری تاثیر می گذارد می تواند منجر به ادراری با بوی آمونیاک شود. سایر علائم عفونت دستگاه ادراری عبارتند از :

  • درد هنگام ادرار کردن
  • دل درد
  • احساس می کنید که نیاز دارید اغلب بدون تولید مقدار قابل توجهی ادرار ادرار کنید

در بیشتر موارد عفونت دستگاه ادراری توسط باکتری ایجاد می شود.

غذا

گاهی اوقات ادرار به دلیل ترکیب منحصر به فرد غذاها بوی آمونیاک می دهد. این معمولا جای نگرانی نیست مگر اینکه با علائم ناراحت کننده دیگری همراه باشد.

روش های تشخیص ادرار با بوی آمونیاک

گاهی اوقات داشتن ادراری که بوی آمونیاک می دهد معمولا جای نگرانی نیست. ممکن است برای رقیق شدن ادرار نیاز به نوشیدن آب بیشتری داشته باشید. با این حال اگر علائم شما با درد یا علائم احتمالی عفونت مانند تب همراه باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد علائم شما شروع می کند. این سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشند :

  • چند وقت است که ادرار شما بوی آمونیاک می دهد؟
  • آیا مواقعی وجود دارد که ادرار شما بوی قوی داشته باشد؟
  • آیا علائم دیگری مانند خون در ادرار، تب، درد پشت یا پهلو یا درد هنگام ادرار کردن را تجربه می کنید؟

پزشک شما از این پاسخ ها برای بررسی آزمایش های تشخیصی بعدی استفاده می کند. گاهی اوقات پزشک معاینه ای را برای بررسی علائم بزرگ شدن پروستات که می تواند بر ادرار کردن تاثیر بگذارد انجام می دهد.

پزشک همچنین ممکن است درخواست آزمایش ادرار کند. نمونه ادرار به آزمایشگاه فرستاده می شود و سپس برای وجود باکتری، خون یا تکه هایی از مثانه یا سنگ کلیه یا سایر اجزای زائد آزمایش می شود. معمولا این آزمایش همراه با شرح علائم شما می تواند به پزشک کمک کند تا علت ادراری که بوی آمونیاک دارد را تشخیص دهد.

پزشک شما همچنین ممکن است برای بررسی ناهنجاری‌ های کلیه، مثانه یا سایر نواحی که می‌ تواند بر ادرار تاثیر بگذارد مطالعات تصویربرداری را تجویز کند.

آیا ادرار با بوی آمونیاک می تواند نشانه بارداری باشد؟

ترکیب ادرار در دوران بارداری تغییر چندانی نمی کند و بنابراین نباید بوی آمونیاک بدهد. با این حال آزمایش دوره‌ ای ادرار در دوران بارداری رایج است و برای کمک به شناسایی مشکلات احتمالی توصیه می‌ شود.

به عنوان مثال افزایش قند در ادرار می تواند نشان دهنده خطر ابتلا به دیابت بارداری باشد.

کتون در ادرار نشانه ای است که بدن شما کربوهیدرات کافی دریافت نمی کند.

افزایش سطح پروتئین می تواند نشانه احتمالی عفونت دستگاه ادراری یا آسیب کلیه باشد.

برخی از این شرایط به صورت ادراری با بوی آمونیاک ظاهر می شوند اما این امر در هر بارداری عادی نیست.

درمان ادرار با بوی آمونیاک

اگر ادراری که بوی آمونیاک می دهد ناشی از عفونت زمینه ای باشد ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. این داروها می توانند بروز و رشد بیش از حد باکتری ها در دستگاه ادراری را کاهش دهند.

شما همچنین باید اقداماتی را برای حفظ سلامت مثانه انجام دهید که می تواند احتمال کم آبی بدن و ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را کاهش دهد.

به عنوان مثال می توان به نوشیدن حداقل شش لیوان آب در روز اشاره کرد. نوشیدن یک لیوان آب کرنبری در روز یا اضافه کردن لیموترش به آب، اسیدیته ادرار را تغییر می دهد. اگر عفونت مثانه را تجربه می کنید این روش ها می توانند برای سلامت مثانه شما مفید باشد.

چشم انداز ادرار با بوی آمونیاک

در بیشتر موارد ادراری که بوی آمونیاک می دهد را می توان با مایعات یا داروهای آنتی بیوتیک درمان کرد.

در حالت ایده آل ادرار شما باید به رنگ زرد کم رنگ تا کهربایی باشد. اگر ادرار بیش از 24 ساعت تیره تر از حد معمول باقی ماند به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر فکر می کنید ممکن است عفونت زمینه ای یا بیماری دیگری داشته باشید باید به دنبال درمان باشید.

خلاصه

ادرار وقتی با مواد زائد غلیظ می شود ممکن است بوی آمونیاک بدهد. شرایط مختلف می تواند باعث تجمع مواد زائد در ادرار شود مانند سنگ مثانه، کم آبی بدن و عفونت های دستگاه ادراری. در بیشتر موارد ادراری که بوی آمونیاک می دهد را می توان با مصرف بیشتر مایعات یا داروهای آنتی بیوتیک درمان کرد.

همچنین بخوانید : علت بوی گوگرد در ادرار

منبع : healthline