خواص برگ های گواوا برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

خواص برگ گواوا برای لاغری و کاهش وزن
خواص برگ گواوا برای لاغری و کاهش وزن

گواوا یک درخت استوایی بومی آمریکای مرکزی و جنوبی، دریای کارائیب و مکزیک است. میوه آن بیضی شکل با رنگ زرد مایل به سبز و برگ های آن بلند و سبز رنگ هستند.

اگرچه میوه آن در غرب محبوب تر است اما برگ های آن نیز سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند. در واقع بسیاری از فرهنگ ها از برگ گواوا به عنوان یک داروی سنتی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کنند.

اگرچه برگ های گواوا معمولا به عنوان یک مکمل کاهش وزن به بازار عرضه می شوند اما تحقیقات علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی برگ های گواوا برای لاغری و کاهش وزن و همچنین طرز تهیه دمنوش برگ گواوا می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

برگ های گواوا چگونه بر وزن بدن شما تاثیر می گذارند؟

وب سایت های متعددی ادعا می کنند که دمنوش برگ گواوا به کاهش وزن کمک می کند. با این حال هیچ مدرک علمی این ادعا را تایید نمی کند.

پژوهش ها چه می گویند؟

تا به امروز هیچ مطالعه منتشر شده ای نشان نمی دهد که نوشیدن دمنوش برگ گواوا یا مصرف برگ گواوا باعث کاهش وزن می شود.

در حالی که برخی از مطالعات بر روی موش ها نشان می‌ دهند که عصاره برگ گواوا به کاهش سطح قند و کلسترول خون کمک می‌ کند اما این نتایج را نمی‌ توان برای انسان اعمال کرد.

برخی افراد ادعا می کنند که آنتی اکسیدان های برگ گواوا از جمله کاتچین، کوئرستین و گالیک اسید با مبارزه با استرس اکسیداتیو باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

با این حال دمنوش برگ گواوا مقدار بسیار کمی از این ترکیبات را فراهم می کند. علاوه بر این هیچ تحقیقی مصرف آنتی اکسیدان از این برگ ها را با کاهش وزن مرتبط نمی کند.

جایگزینی نوشیدنی های شیرین با دمنوش برگ گواوا

اگر دمنوش برگ گواوا را جایگزین نوشیدنی های پر قند مانند نوشابه های انرژی زا یا نوشابه کنید ممکن است وزن کم کنید. یک رژیم غذایی سرشار از قندهای افزوده شده با افزایش وزن و چربی شکم بیشتر همراه است.

علاوه بر این دمنوش برگ گواوای داغ – یا هر چای دیگر – ممکن است با حجم دادن به معده شما سیری را افزایش دهد. بعلاوه دمنوش برگ گواوا کالری کمی دارد و نوشیدن آن نسبت به بسیاری از نوشیدنی های شیرین زمان بیشتری می برد و همین ممکن است به سیر نگه داشتن شما کمک کند.

با این حال همین موضوع را می توان در مورد هر چای و دمنوش دیگری اعمال کرد. مطالعات خاصی در مورد دمنوش گواوا وجود ندارد.

طرز تهیه دمنوش برگ گواوا

اگر می خواهید برگ های گواوا را امتحان کنید بهتر است آن ها را به عنوان دمنوش مصرف کنید زیرا برگ ها غیرقابل خوردن هستند.

در اینجا نحوه تهیه دمنوش برگ گواوا با استفاده از برگ های خشک شده آورده شده است؛

  • 1 تا 2 قاشق چای خوری (2.5 تا 5 گرم) از برگ های خشک گواوا را به یک قوری اضافه کنید
  • 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوش اضافه کنید
  • 5-10 دقیقه دم کنید

از طرف دیگر می توانید از برگ های تازه گواوا دمنوش درست کنید؛

  • 5 تا 10 برگ تازه گواوا را زیر آب جاری سرد بشویید تا هرگونه کثیفی آن پاک شود
  • 2 فنجان (475 میلی لیتر) آب را روی اجاق بجوشانید سپس برگ ها را اضافه کنید
  • حرارت را کم کنید و 10 تا 12 دقیقه بجوشانید
  • از روی حرارت بردارید و صاف کنید
  • برگ ها را دور بریزید

بهتر است قبل از استفاده از چای برگ گواوا با پزشک خود مشورت کنید زیرا تاثیر زیادی بر سطح قند خون دارد. علاوه بر این باید از عصاره برگ گواوا اجتناب کنید زیرا ایمنی و عوارض جانبی آن ناشناخته است.

خلاصه

گفته می شود که برگ های گواوا باعث لاغری و کاهش وزن می شوند اما این ادعاها توسط هیچ مدرک علمی پشتیبانی نمی شوند.

در حالی که اگر دمنوش برگ گواوا را جایگزین نوشیدنی های پر قند کنید ممکن است وزن کم کنید اما این به کالری کم آن مربوط می شود – نه خود برگ های گواوا.

تا زمانی که تحقیقات بیشتری در دسترس نباشد بهتر است از دمنوش برگ گواوا برای طعم آن به جای تکیه بر آن برای کاهش وزن لذت ببرید.

منبع : healthline