خواص انار برای کاهش کلسترول خون بالا چیست؟

خواص انار برای کاهش کلسترول خون
خواص انار برای کاهش کلسترول خون

انار میوه‌ ای است سرشار از ویتامین C که برای بهبود بیماری‌ های مختلف از جمله اسهال، علائم یائسگی و اختلالات نعوظ استفاده می‌ شود.

از آنجایی که انار سرشار از آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی سالم است به عنوان مکمل نیز استفاده می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که انار ممکن است با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون سلامت قلب را بهبود بخشد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی انار و آب انار برای کاهش کلسترول خون بالا می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

خواص انار برای کلسترول خون

متاسفانه مطالعات زیادی برای بررسی تاثیر میوه انار بر سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون وجود ندارد. آن مطالعاتی که وجود دارد و بر روی انسان و حیوان انجام شده است نتایج متفاوتی به همراه داشته است.

بیشتر مطالعات تاثیر آب انار را به جای میوه کامل انار بررسی می کنند. در حالی که برخی از مطالعات نشان می دهد که سطح LDL و کلسترول کل خون با مصرف آب انار اندکی کاهش می یابد (بین 3 تا 10 درصد) مطالعات دیگر نشان می دهد که انار ممکن است تاثیر مثبت و قابل توجهی روی هیچ بخشی از چربی های خون نداشته باشد.

در این مطالعات شرکت کنندگان سالم یا افراد مبتلا به دیابت روزانه بین 50 میلی لیتر تا 1 لیتر آب انار غلیظ را برای مدت زمانی بین 5 روز تا یک سال مصرف کردند.

چند مطالعه دیگر که در مورد تاثیر آب انار در کاهش چربی خون هستند اشاره کردند که خواص آنتی اکسیدانی آب انار ممکن است بتواند به کاهش کلسترول LDL اکسیده شده – نوعی از کلسترول LDL که می تواند در تشکیل آترواسکلروز نقش داشته باشد کمک کند.

علاوه بر این در بررسی تست ضخامت دیواره شریان کاروتید، که ضخامت پلاک ها را در شریان کاروتید اندازه‌ گیری می‌ کند مشخص شد افرادی که آب انار می‌ نوشیدند ضخامت دیواره شریان کاروتید آن ها تا 30 درصد کاهش یافت اما در افرادی که نوشیدنی پلاسبو مصرف می کردند با افزایش 9 درصدی همراه بود.

پلی فنول های موجود در انار منبع فعالیت آنتی اکسیدانی این میوه هستند. پلی فنول ها مواد شیمیایی سالمی هستند که در میوه ها، سبزیجات و آجیل های مختلف مانند بلوبری، انگور قرمز و آلو یافت می شوند.

آیا برای کاهش چربی خون باید انار مصرف کرد؟

مطالعات بیشتری برای ارزیابی اینکه آیا انار می تواند به کاهش چربی خون و خطر ابتلا به تصلب شرایین کمک کند یا خیر مورد نیاز است.

اکثر مطالعات انجام شده تاثیر مصرف آب انار و نه انار کامل را بر سلامت قلب بررسی می کنند. مطالعات تا به امروز نشان نداده اند که آب انار می تواند به طور قطعی کلسترول و خطر آترواسکلروز را کاهش دهد اما نتایج امیدوار کننده به نظر می رسند.

انار سرشار از بسیاری از مواد مغذی سالم از جمله فیبر است بنابراین اگر از رژیم غذایی برای کاهش چربی‌ خون پیروی می‌ کنید استفاده از این میوه خوب است.

با این حال اگر تصمیم دارید انار را به رژیم غذایی برای کاهش کلسترول خون اضافه کنید باید توجه داشته باشید که این میوه و آب آن ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشند. بنابراین باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که انار یا آب انار با هیچ یک از داروهای دیگر شما تداخل ندارد.

علاوه بر این برخی از آبمیوه های صنعتی ممکن است حاوی مقادیر زیادی شکر تصفیه شده باشند که می تواند کالری را به مصرف روزانه شما اضافه کند.

همچنین بخوانید : خواص آب انار چیست؟

منبع : verywellhealth