خواص عسل شبدر برای سلامتی بدن چیست؟

خواص عسل شبدر
خواص عسل شبدر

عسل شبدر (به انگلیسی : Clover Honey) به دلیل طعم شیرین و ملایم گلی آن محبوبیت زیادی دارد.

بر خلاف سایر شیرین کننده های رایج مانند شکر، عسل شبدر سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

در ادامه این مقاله با موارد استفاده و خواص دارویی و درمانی عسل شبدر برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای عسل شبدر برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

عسل شبدر سرشار از قند است اما برخی از مواد مغذی را نیز فراهم می کند.

یک قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل شبدر حاوی مواد مغذی است :

  • کالری : 60 کالری
  • پروتئین : 0 گرم
  • چربی : 0 گرم
  • کربوهیدرات : 17 گرم

بیشتر کربوهیدرات های این عسل به شکل قندهای طبیعی است. با این حال مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله منیزیم، پتاسیم، آهن و روی را نیز ارائه می دهد.

علاوه بر این سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

2. پتانسیل ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد

عسل شبدر و سایر انواع عسل ها دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی هستند.

در مطالعه ای که ظرفیت ضد باکتریایی 16 نوع مختلف عسل را مقایسه کرد، عسل شبدر قوی ترین اثر ضد باکتریایی را در برابر سلول های مضر استافیلوکوک اورئوس داشت.

علاوه بر این این یک پانسمان ضد باکتری موثر برای زخم‌ ها مانند سوختگی و خراش است زیرا باکتری‌ ها نمی‌ توانند در برابر عسل مقاومت کنند.

در یک مطالعه 3 ماهه که در آن از عسل شبدر به عنوان پانسمان برای 30 زخم مختلف پای دیابتی استفاده شد 43 درصد زخم ها به طور کامل بهبود یافتند و 43 درصد دیگر به طور قابل توجهی از نظر اندازه و تعداد باکتری ها کاهش یافتند.

عسل شبدر ممکن است یک ضد ویروس قوی نیز باشد.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که استفاده از محلول 5 درصد عسل شبدر بر روی سلول های پوستی آلوده به ویروس آبله مرغان به طور قابل توجهی میزان بقای ویروس را کاهش می دهد.

به خاطر داشته باشید که عسل تازه و خام ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی قوی تری نسبت به انواعی باشد که پاستوریزه شده یا برای مدت طولانی ذخیره شده اند.

3. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

عسل شبدر مملو از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند از آسیب سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهند، همین است خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

در یک مطالعه بر روی موش ها عصاره عسل شبدر آسیب کبدی ناشی از رادیکال‌ های آزاد را که احتمالا به دلیل ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره است معکوس کرد.

عسل شبدر به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان های فلاوانول ضد التهابی و فنولیک اسید است. فلاوانول ها ممکن است سلامت قلب و ریه ها را بهبود بخشند در حالی که فنولیک اسیدها سیستم عصبی مرکزی شما را تقویت می کنند.

4. مضرات کمتری نسبت به شکر دارد

اگرچه عسل بیشتر شکر است اما دارای چندین مزیت منحصر به فرد است که آن را به انتخاب بهتری نسبت به شکر سفره یا سایر شیرین کننده ها مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) تبدیل می کند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که عسل ممکن است برای سلامت قلب و کنترل وزن بهتر از قند باشد.

در یک مطالعه 6 هفته ای بر روی 60 نفر که روزانه 70 گرم عسل یا شکر مصرف می کردند، افراد گروه عسل کلسترول تام، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید و همچنین سطوح کلسترول خوب (HDL) بالاتری داشتند.

علاوه بر این یک مطالعه روی 80 کودک مشاهده کرد که یک دوز عسل باعث واکنش قند خون کمتری نسبت به دوز مساوی شکر می شود – از جمله در شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 1.

با این حال اگرچه عسل سالم‌ تر از شکر است اما همچنان یک قند افزوده محسوب می‌ شود و مصرف آن باید محدود شود.

رژیم های غذایی سرشار از قندهای افزوده – صرف نظر از نوع آن ها – با چاقی، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و برخی سرطان ها مرتبط هستند.

برای سلامتی مطلوب کمتر از 5 درصد از کالری روزانه شما باید از قندهای اضافه شده باشد.

موارد استفاده از عسل شبدر

عسل شبدر یک شربت غلیظ و شیرین است که توسط زنبورهای عسل تهیه می شود. طعم ملایم و رنگ روشن آن را به یک انتخاب محبوب در بین علاقه مندان به عسل تبدیل می کند.

شبدر گیاهی بسیار رایج، مقاوم در برابر آب و هوا و منبع شهد ترجیحی برای زنبورهای عسل هستند به همین دلیل است که عسل شبدر به طور گسترده در دسترس است.

عسل شبدر نسبت به شکر طعم پیچیده تری دارد و بسیاری از مردم از آن برای شیرین کردن چای، قهوه و دسرها استفاده می کنند.

علاوه بر این به دلیل علاقه روزافزون به جایگزین‌ های سالم‌ تر برای شکر، تولید کنندگان مواد غذایی بیشتر غذاها و نوشیدنی‌ های شیرین‌ شده با عسل را ارائه می‌ کنند.

عسل شبدر همچنین معمولا در داروهای سرماخوردگی و سرفه و درمان‌ های خانگی استفاده می‌ شود زیرا خواص منحصر به فرد آن برای تقویت سلامتی از جمله خواص ضد باکتریایی و اثر تسکین‌ دهنده آن بر گلودرد ثابت شده هستند.

مقایسه عسل شبدر با سایر انواع عسل ها

محتوای مواد مغذی، طعم و رنگ عسل به نوع شهد آن و همچنین زمان پردازش و نگهداری بستگی دارد.

در کنار عسل شبدر، انواع دیگری با رنگ روشن و با طعم ملایم شامل عسل یونجه، عسل شکوفه پرتقال و عسل گل وحشی هستند. این گونه ها از نظر محتوای آنتی اکسیدانی مشابه هستند.

با این حال عسل گندم سیاه و مانوکا که اغلب برای مقاصد دارویی استفاده می‌ شوند، رنگ تیره‌ تر و طعم غنی‌ تری دارند که می‌ تواند به دلیل محتوای مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدانی بالاتر آن ها باشد.

عسل مانوکا که از گیاهی بومی نیوزیلند تهیه شده است به دلیل پتانسیل دارویی قدرتمندش ارزشمند است.

اگرچه آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به عسل شبدر دارد اما یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که محلول‌ های 5 درصد مانوکا و عسل شبدر به‌ ترتیب در جلوگیری از انتشار ویروس آبله مرغان موثر هستند.

با این وجود اگر از عسل برای اهداف دارویی استفاده می کنید ممکن است بخواهید نوع تیره تری مانند گندم سیاه یا مانوکا را انتخاب کنید.

عسل خام

عسل خام پاستوریزه نشده و فیلتر نشده از هر نوع، انتخابی سالم برای بسیاری از افراد است زیرا از نظر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها نسبت به انواع پاستوریزه غنی تر است.

همچنین حاوی گرده است که ممکن است فوایدی مانند تحریک سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و محافظت از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد داشته باشد.

عسل خام از جمله از گیاهان شبدر را می توان به صورت آنلاین و در فروشگاه ها خریداری کرد. علاوه بر این عسل خام برداشت شده محلی در بسیاری از بازارهای کشاورزان موجود است.

توجه داشته باشید که اگر سیستم ایمنی شما به خطر افتاده است نباید عسل خام بخورید. علاوه بر این محصولات عسل نباید به کودکان زیر یک سال به دلیل خطر ابتلا به بیماری داده شود.

خلاصه

عسل شبدر یک نوع عسل محبوب، رنگ روشن و با طعم ملایم است که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلفی را فراهم می کند.

ممکن است اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی داشته باشد.

عسل شبدر اگرچه کمی سالم تر از شکر است اما باید در حد اعتدال استفاده شود.

همچنین بخوانید : خواص عسل چیست؟

منبع : healthline