خواص عسل مانوکا برای درمان آکنه و جوش صورت

خواص عسل مانوکا برای درمان آکنه
خواص عسل مانوکا برای درمان آکنه

آکنه می تواند واکنش پوست به عواملی مانند استرس، رژیم غذایی نامناسب، تغییرات هورمونی و آلودگی باشد و تقریبا 85 درصد از افراد بین 12 تا 24 سال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین تخمین زده می شود که 5 درصد از افراد بین 40 تا 49 سال آکنه دارند.

یکی از روش های طبیعی برای درمان آکنه، استفاده از عسل مانوکای نیوزلندی است.

خواص عسل مانوکا به دلیل مواد مغذی زیر می باشد :

  • قندها (به طور عمده گلوکز و فروکتوز)
  • آمینو اسیدها
  • ویتامین ها و مواد معدنی
  • پراکسید هیدروژن و متیل گلیوکسال – دو ترکیب ضد میکروبی

این مواد همراه با pH پایین، عسل مانوکا را به عنوان یک ماده ی طبیعی قدرتمند در برابر آکنه تبدیل می کند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی عسل مانوکا برای درمان آکنه و جوش صورت و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شود. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای عسل مانوکا برای پوست

1. باعث بهبود سلامت پوست و آکنه می شود

عسل مانوکا می تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد. این عسل می تواند سطح pH پوست شما را متعادل کند و بقایای سلول های مرده را از بین ببرد تا پوست تمیز بماند.

اثر ضد التهابی آن می تواند التهاب موضعی ناشی از آکنه را کاهش دهد. عسل مانوکا به عنوان یک آنتی باکتریال، باکتری های کمتری را برای آلوده کردن منافذ و ایجاد آکنه باقی می گذارد.

این عسل می تواند جوش های موجود را نیز درمان کند.

PH پایین به بهبود آکنه سرعت می بخشد.

2. باعث درمان بیماری های پوستی می شود

تحقیقات متعدد، اثرات مفید عسل مانوکا برای سلامت پوست را گزارش کرده است.

به عنوان مثال باکتری های مضر را از بین می برد. از آنجایی که عسل مانوکا حاوی پراکسید هیدروژن و ترکیباتی مانند متیل گلیوکسال است در از بین بردن پاتوژن ها از جمله باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک موثر است. بدون باکتری نگه داشتن پوست باعث تسریع روند بهبودی می شود.

این عسل همچنین یک نرم کننده عالی است، یعنی پوست را نرم می کند. غلظت بالای قند آن می تواند محل زخم یا سوختگی را مرطوب نگه دارد و همچنین می تواند بهبود زخم ها را تسریع کند.

علاوه بر این عسل مانوکا التهاب و درد در محل زخم را کاهش می دهد. همچنین می تواند به درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و شوره سر کمک کند.

روش های استفاده از عسل مانوکا برای آکنه

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش مالیدن عسل مانوکا بر روی پوست صورت، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی چانه مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی همه ی قمست های صورت استفاده کنید.

1. پاک کننده طبیعی

مقداری عسل به اندازه یک نخود روی صورت خود قرار دهید. در صورت نیاز می توانید کمی بیشتر استفاده کنید یا با چند قطره آب رقیق کنید.

تحقیقات نشان داده که عسل مانوکا رقیق شده همچنان خواص ضد باکتریایی خود را حفظ کرده است. عسل را به مدت چند دقیقه روی تمام صورت خود به آرامی ماساژ دهید سپس پوست خود را بشویید و خشک کنید.

2. ماسک صورت

مواد زیر را به صورت خمیر مخلوط کنید :

  • جو آسیاب شده
  • عسل مانوکا
  • آب لیموترش

مخلوط را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا 15 دقیقه بماند. همچنین می توانید فقط از ماسک عسل استفاده کنید و آن را تا 30 دقیقه روی صورت خود بگذارید.

3. درمان جوش صورت

مقدار کمی عسل را روی یک جوش در حال تشکیل بمالید. آن را رها کنید و اجازه دهید عسل جادوی ضد باکتری خود را انجام دهد.

عوارض و مضرات عسل مانوکا

هیچ واکنش سیستمیکی تاکنون در هنگام استفاده از عسل مانوکا با درجه پزشکی شناخته نشده است. با این حال نکاتی وجود دارد که قبل از خرید عسل مانوکا باید بدانید.

عسل مانوکا نوع خاصی از عسل است. برچسب‌ هایی مانند خام، ارگانیک یا خالص برای تضمین اینکه یک محصول دارای تمام خواص دارویی عسل مانوکا است کافی نیست.

از نوع مناسب استفاده کنید عسل باید در نیوزلند تولید و بسته بندی شده باشد. ارزش آن را دارد که برای محصولات با راندمان بالا که از یک منبع معتبر تهیه می شوند کمی بیشتر هزینه کنید.

شما باید بتوانید کلمه فعال را روی برچسب بخوانید.

همچنین باید نشانی از کیفیت آن با استفاده از سیستم های رتبه بندی مختلف وجود داشته باشد. در حالت ایده آل، UMF (ضریب منحصر به فرد مانوکا) باید 15 یا بیشتر باشد. MGO (متیل‌ گلیوکسال) باید حداقل 250 باشد. برخی از گونه ها از نظر قدرت ضد باکتریایی قوی تر از بقیه هستند و برچسب باید این را توضیح دهد.

درمان های دیگر آکنه و جوش صورت

بسیاری از درمان های دیگر برای آکنه و جوش صورت وجود دارد. این درمان ها می تواند شامل محصولات بدون نسخه باشد که از موادی مانند سالیسیلیک اسید، گوگرد یا رزورسینول استفاده می کنند.

سایر افراد مبتلا به آکنه مزمن از داروهای تجویزی استفاده می کنند مانند :

  • آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی
  • داروهای ضد بارداری خوراکی
  • ایزوترتینوئین (آکوتان)

درمان های دیگر با درجات مختلف موفقیت عبارتند از :

  • لایه برداری شیمیایی
  • نور درمانی
  • لیزر درمانی
  • فتودینامیک درمانی

چشم انداز

اگر تصمیم به استفاده از عسل مانوکا دارید، با یک محصول با کیفیت شروع کنید. عسل مانوکا می تواند به درمان و پیشگیری از آکنه کمک کند چون که عسل مانوکا دارای خواص درمانی و ضد باکتریایی و همچنین اثرات ضد التهابی است.

درمان با عسل مانوکا را به یک روال معمول تبدیل کنید و بهبود را ثبت کنید. ممکن است در کمتر از هفت روز نتایج را مشاهده کنید. حتی اگر بیشتر طول بکشد صبور باشید.

همچنین بخوانید : خواص گرده زنبور عسل

منبع : healthline