خواص دارچین و عسل برای سلامتی بدن چیست؟

خواص دارچین و عسل چیست؟
خواص دارچین و عسل چیست؟

دارچین و عسل دو ماده طبیعی با فواید متعدد برای سلامتی هستند. برخی افراد ادعا می کنند که وقتی این دو ماده با هم ترکیب شوند تقریبا هر بیماری را درمان می کنند.

در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد هر کدام کاربردهای دارویی دارند، چندین ادعا در مورد ترکیب دارچین و عسل ارائه شده و مشخص نیست که درست باشد یا نه.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی ترکیب دارچین و عسل برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

مواد طبیعی برای سلامتی بهتر هستند

عسل مایع شیرینی است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود. قرن هاست که هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو استفاده می شود.

امروزه بیشتر در آشپزی و پخت و پز یا به عنوان شیرین کننده در نوشیدنی ها استفاده می شود.

دارچین ادویه ای است که از پوست درخت دارچین به دست می آید.

مردم پوست آن را برداشت کرده و خشک می کنند، پوست آن به شکلی پیچیده می شود که معمولا به عنوان چوب دارچین شناخته می شود. می توانید دارچین را به صورت چوب کامل، پودر یا عصاره خریداری کنید.

هم عسل و هم دارچین به تنهایی فواید سلامتی متعددی دارند. با این حال برخی افراد تصور می کنند که ترکیب این دو حتی سودمندتر است.

در سال 1995 یک روزنامه کانادایی مقاله ای را منتشر کرد که فهرست بلند بالایی از بیماری هایی را که می توان با مخلوطی از دارچین و عسل درمان کرد ارائه کرد. از آن زمان ادعاهای جسورانه در مورد ترکیب دارچین و عسل چند برابر شده است.

در حالی که این دو ماده دارای کاربردهای بهداشتی فراوانی هستند همه ادعاها در مورد ترکیب این دو مورد حمایت علم نیستند.

فواید و مزایای دارچین برای سلامتی بدن

دارچین یک ادویه محبوب در آشپزی و پخت و پز است که می تواند به عنوان مکمل نیز مصرف شود.

دو نوع عمده دارچین وجود دارد :

  • دارچین کاسیا : این گونه که به نام دارچین چینی نیز شناخته می شود محبوب ترین نوع در سوپرمارکت هاست. نسبت به دارچین سیلان ارزان تر بوده، کیفیت پایین تر و عوارض جانبی بالقوه ای دارد
  • دارچین سیلان : این نوع به عنوان دارچین واقعی شناخته می شود. یافتن آن بسیار سخت تر از دارچین کاسیاست و طعم کمی شیرین تر دارد

فواید دارچین برای سلامتی با ترکیبات فعال موجود در اسانس آن مرتبط است.

بهترین ترکیب دارچین که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته سینامالدئید است و این چیزی است که به دارچین طعم و عطر تند می دهد.

در اینجا برخی از چشمگیرترین فواید دارچین آورده شده است :

  • ممکن است التهاب را کاهش دهد : التهاب طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری مزمن را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که دارچین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند
  • ممکن است به درمان بیماری های عصبی کمک کند : چند مطالعه لوله آزمایش نشان می دهد که دارچین ممکن است به کند کردن پیشرفت پارکینسون و آلزایمر کمک کند. این نتایج باید در مطالعات انسانی تایید شود
  • ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند : چند مطالعه حیوانی و لوله آزمایش نشان داد که دارچین به جلوگیری از رشد و تولید مثل سلول های سرطانی کمک می کند. با این حال این نتایج باید با مطالعات انسانی تایید شود

برخی همچنین پیشنهاد کرده اند که دارچین ممکن است یک درمان طبیعی برای اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و مسمومیت غذایی باشد.

با این حال شواهد کافی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

فواید و مزایای عسل برای سلامتی بدن

عسل علاوه بر اینکه جایگزین سالم تری برای شکر است، کاربردهای دارویی متعددی نیز دارد. با این حال توجه به این نکته مهم است که همه انواع یکسان نیستند.

بیشتر فواید عسل مربوط به ترکیبات فعالی است که بیشترین غلظت را در عسل با کیفیت بالا و طبیعی دارند.

در اینجا برخی از فواید علمی عسل آورده شده است :

  • ممکن است سرفه را درمان کند : یک مطالعه نشان داد که عسل در سرکوب سرفه های شبانه موثرتر از دکسترومتورفان، ماده فعال در اکثر شربت های سرفه است. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است
  • زخم ها و سوختگی ها را درمان می کند : بررسی شش مطالعه نشان داد که استفاده از عسل روی پوست یک درمان قدرتمند برای زخم هاست

همچنین تصور می شود که عسل یک خواب آور، تقویت کننده حافظه، تقویت کننده غرایز جنسی طبیعی، درمان عفونت های قارچی و روشی طبیعی برای کاهش پلاک روی دندان شما باشد اما این ادعاها توسط علم تایید نمی شوند.

فواید و مزایای دارچین و عسل برای سلامتی بدن

تئوری این است که اگر دارچین و عسل می توانند به تنهایی به درمان بیماری ها کمک کنند ترکیب این دو باید تاثیر قوی تری داشته باشد.

1. ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

مخلوط دارچین و عسل می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد زیرا ممکن است به کاهش چندین عامل خطر آن کمک کند.

عوامل خطر بیماری قلبی شامل افزایش سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید است. فشار خون بالا و سطوح پایین کلسترول HDL عوامل دیگری هستند که می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند.

جالب اینجاست که عسل و دارچین ممکن است بر همه اینها تاثیر مثبت بگذارد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف عسل کلسترول LDL را 6 تا 11 درصد و سطح تری گلیسیرید را تا 11 درصد کاهش می دهد. عسل همچنین ممکن است کلسترول HDL را حدود 3 درصد افزایش دهد.

یک متاآنالیز نشان داد که مصرف روزانه دارچین کلسترول کل را به طور متوسط ​​16 میلی گرم در دسی لیتر، کلسترول LDL را 9 میلی گرم در دسی لیتر و تری گلیسیرید را 30 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می دهد. همچنین افزایش جزئی در سطح کلسترول HDL وجود داشت.

در حالی که آن ها با هم مورد مطالعه قرار نگرفته اند نشان داده شده است که دارچین و عسل به طور جداگانه باعث کاهش متوسط ​​فشار خون می شوند. با این حال این تحقیق در حیوانات انجام شده است.

علاوه بر این هر دو ماده ی غذایی سرشار از آنتی اکسیدان هستند که فواید متعددی برای قلب دارند. آنتی اکسیدان های پلی فنول جریان خون را به قلب بهبود می بخشند، از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهند.

دارچین و عسل همچنین ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند زیرا هر دو التهاب را کاهش می دهند. التهاب مزمن عامل اصلی ایجاد بیماری قلبی است.

2. ممکن است به بهبود زخم کمک کند

هم عسل و هم دارچین در صورت استفاده موضعی می توانند به درمان عفونت های پوستی کمک کنند.

دارچین و عسل هر کدام توانایی مبارزه با باکتری ها و کاهش التهاب را دارند که این دو خاصیت برای بهبود پوست بسیار مهم هستند.

هنگامی که عسل روی پوست استفاده می شود با موفقیت به درمان سوختگی کمک می کند. همچنین می‌ تواند زخم‌ های پای دیابت را که یک عارضه بسیار جدی این بیماری است درمان کند.

دارچین ممکن است به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی فواید بیشتری برای التیام زخم ها داشته باشد.

زخم های پای دیابت خطر بالایی برای آلوده شدن به باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک دارند. یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که روغن دارچین به محافظت در برابر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک می کند.

با این حال در این مطالعه از روغن دارچین استفاده شد که بسیار غلیظ تر از پودر دارچینی است که می توانید در فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید. شواهدی وجود ندارد که پودر دارچین نیز همین اثر را داشته باشد.

3. ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

به خوبی ثابت شده است که مصرف منظم دارچین برای مبتلایان به دیابت مفید است. همچنین ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک کند.

مطالعات متعدد نشان داده‌ اند که دارچین سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به این بیماری کاهش می‌دهد.

یکی از راه هایی که دارچین قند خون را کاهش می دهد افزایش حساسیت به انسولین است. دارچین سلول ها را نسبت به هورمون انسولین حساس تر می کند و به حرکت قند از خون به سلول ها کمک می کند.

عسل همچنین فواید بالقوه ای برای مبتلایان به دیابت دارد. مطالعات نشان داده اند که عسل به میزان کمتری نسبت به قند بر سطح قند خون تاثیر می گذارد.

علاوه بر این عسل ممکن است کلسترول LDL و تری گلیسیرید را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد در حالی که سطح کلسترول HDL را افزایش می دهد.

دارچین و عسل ممکن است برای شیرین کردن چای شما نسبتا سالم تر از شکر سفره باشند. با این حال عسل همچنان سرشار از کربوهیدرات است بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید از آن در حد اعتدال استفاده کنند.

4. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

هم عسل و هم دارچین منابع عالی آنتی اکسیدان هستند که فواید متعددی برای سلامتی شما دارند.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از شما در برابر مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند که می توانند به سلول های شما آسیب برسانند.

عسل سرشار از آنتی اکسیدان های فنل است که با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

دارچین همچنین یک منبع آنتی اکسیدانی است. در مقایسه با سایر ادویه ها دارچین از نظر محتوای آنتی اکسیدانی در بالاترین رتبه قرار دارد.

مصرف دارچین و عسل با هم می تواند دوز قدرتمندی از آنتی اکسیدان ها را به شما بدهد.

ادعاهای اثبات نشده در مورد فواید دارچین و عسل

هیچ مطالعه ای نشان نداده است که ترکیب عسل و دارچین ماده معجزه آسایی ایجاد می کند که چندین بیماری را درمان می کند.

علاوه بر این بسیاری از کاربردهای پیشنهادی برای عسل و دارچین توسط علم پشتیبانی نمی‌شوند.

در اینجا برخی از ادعاهای محبوب اما اثبات نشده در مورد فواید عسل و دارچین آورده شده است :

  • با علائم آلرژی مبارزه می کند : برخی از مطالعات در مورد توانایی عسل در کاهش علائم آلرژی انجام شده است اما شواهد ضعیف هستند
  • سرماخوردگی را درمان می کند : عسل و دارچین دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند اما بیشتر سرماخوردگی ها توسط ویروس ها ایجاد می شود
  • آکنه را درمان می کند : در حالی که خواص ضد باکتریایی هر دو ماده می تواند برای پوست مستعد آکنه مفید باشد، مطالعات توانایی این مخلوط برای درمان آکنه را بررسی نکرده اند
  • به کاهش وزن کمک می کند : چند مطالعه نشان می دهد که جایگزینی شکر با عسل به کاهش وزن کمک می کند اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه عسل و دارچین به کاهش وزن کمک می کند وجود ندارد
  • درد آرتریت را تسکین می دهد : عسل و دارچین التهاب را کاهش می دهند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که استفاده از این ترکیب روی پوست شما می تواند التهاب مفاصل را کاهش دهد
  • مشکلات گوارشی را درمان می کند : ادعاهایی وجود دارد که ترکیب عسل و دارچین با عفونت های باکتریایی روده مبارزه می کنند. با این حال این ادعاها توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شوند

روش های استفاده از عسل و دارچین در رژیم غذایی

بهترین راه برای استفاده از عسل در رژیم غذایی جایگزینی آن برای شکر است.

مطمئن شوید که عسل طبیعی خریداری می کنید زیرا بیشتر عسل های فرآوری شده در قفسه های سوپرمارکت ها هیچ مزیتی برای سلامتی ندارند.

از عسل با احتیاط استفاده کنید زیرا هنوز هم قند بالایی دارد.

همچنین باید توجه داشته باشید که دارچین حاوی ترکیبی به نام کومارین است که در مقادیر زیاد می تواند سمی باشد. محتوای کومارین در دارچین کاسیا بسیار بیشتر از دارچین سیلان است.

بهتر است دارچین سیلان بخرید اما اگر نوع کاسیا مصرف می کنید مصرف روزانه خود را به 1/2 قاشق چای خوری (0.5 تا 2 گرم) محدود کنید. شما می توانید با خیال راحت تا 1 قاشق چای خوری (حدود 5 گرم) دارچین سیلان را در روز مصرف کنید.

برای استفاده از عسل و دارچین برای درمان عفونت پوستی، عسل را با مقدار کمی روغن دارچین مخلوط کرده و مستقیما روی پوست بمالید.

خلاصه

عسل و دارچین هر کدام دارای فواید متعددی برای سلامتی هستند که بسیاری از آن ها توسط علم حمایت شده است.

هر دوی این مواد به ویژه برای بهبود سلامت قلب و التیام عفونت ها مفید هستند.

با این حال هیچ مدرک علمی نشان نداده است که ترکیب عسل و دارچین یک درمان معجزه آسا برای بیماری ها باشد.

همچنین بخوانید : عوارض و مضرات دارچین

منبع : healthline