خواص پولینگ روغن نارگیل برای سفیدی دندان ها

پولینگ روغن نارگیل چیست؟
پولینگ روغن نارگیل چیست؟

پولینگ روغن یا قرقره روغن (به انگلیسی : Oil Pulling) یک درمان باستانی هندی است که ادعا می شود دندان های شما را سفید می کند، بوی بد دهان را درمان می کند و سلامت دهان و دندان شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

استفاده از روغن نارگیل برای پولینگ روغن به طور فزاینده ای محبوب شده است.

بسیاری از مردم به این درمان سوگند یاد می کنند و بسیاری می گویند که راه های دیگری نیز سلامت آن ها را بهبود می بخشد.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص پولینگ روغن نارگیل برای سفیدی دندان ها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

پولینگ روغن چیست و چگونه عمل می کند؟

پولینگ روغن شامل چرخاندن روغن در دهان و استفاده از آن مانند دهانشویه است. هزاران سال است که از آن به عنوان یک روش عامیانه هندی استفاده می شود.

برای پولینگ روغن یک قاشق غذاخوری روغن را در دهان خود قرار دهید سپس آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه بچرخانید.

مزیت اصلی انجام این کار این است که میزان باکتری های مضر در دهان را کاهش می دهد. صدها نوع مختلف باکتری در دهان شما وجود دارد. در حالی که بسیاری از آن ها مفید هستند برخی دیگر اینگونه نیستند.

باکتری های موجود در دهان یک بیوفیلم روی دندان های شما ایجاد می کنند، لایه ای نازک که به عنوان پلاک شناخته می شود.

وجود مقداری پلاک روی دندان ها کاملا طبیعی است اما اگر از کنترل خارج شود می تواند مشکلات مختلفی از جمله بوی بد دهان، التهاب لثه و سوراخ شدن دندان ها را ایجاد کند.

روش کار پولینگ روغن ساده است – وقتی روغن را در دهان خود می چرخانید، باکتری ها از بین می روند و در روغن مایع حل می شوند.

پولینگ روغن تقریبا با هر روغنی انجام می شود اما روغن نارگیل فوق بکر به دلیل طعم دلپذیری که دارد یک انتخاب محبوب است.

همچنین روغن نارگیل حاوی مقادیر بالایی لوریک اسید است که دارای خواص ضد میکروبی می باشد.

فواید و مزایای پولینگ روغن برای سلامت دهان و دندان

1. می تواند باکتری های مضر دهان شما را کاهش دهد

استرپتوکوک موتانس یکی از باکتری‌های اصلی در دهان و نقش کلیدی در تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان است.

یک مطالعه روی 60 بزرگسال نشان داد که پولینگ روغن نارگیل به مدت 10 دقیقه در هر روز به طور قابل توجهی تعداد این باکتری در بزاق را در کمتر از دو هفته در مقایسه با آب مقطر کاهش می دهد.

مطالعه دیگری در کودکان به این نتیجه رسید که روغن نارگیل به اندازه یک دهانشویه استاندارد کلرهگزیدین در کاهش استافیلوکوکوس موتانس موثر است.

در حالی که این نتایج امیدوارکننده هستند مطالعات بیشتری برای مقایسه اثربخشی روغن نارگیل با سایر انواع روغن ها مورد نیاز است.

2. می تواند پلاک و التهاب لثه را کاهش دهد

ژنژیویت در اثر التهاب لثه ایجاد می شود و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به باکتری های موجود در پلاک دندان می کند.

یک مطالعه روی 20 پسر نوجوان مبتلا به ژنژیویت ناشی از پلاک، اثرات پولینگ روغن کنجد و دهانشویه استاندارد کلرهگزیدین را مقایسه کرد.

هم پولینگ روغن و هم دهانشویه در برابر التهاب لثه موثر بودند.

روغن نارگیل فواید مشابهی دارد. مطالعه یک ماهه دیگر روی 60 نوجوان نشان داد که پولینگ روغن نارگیل به طور قابل توجهی نشانگرهای التهاب لثه را کاهش می دهد.

3. می تواند بوی بد دهان را کاهش دهد

بوی بد دهان که به نام هالیتوز شناخته می شود در بسیاری از موارد به دلیل بوی مواد شیمیایی و گازهای تولید شده توسط باکتری ها در دهان شما ایجاد می شود.

این بیماری با عفونت، التهاب لثه و به طور کلی بهداشت نامناسب دهان مرتبط است.

منطقی است که اگر برخی از این باکتری ها را از بین ببرید و سلامت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید، احتمال بوی بد دهان را کاهش دهید.

مطالعه ای روی 20 نوجوان نشان داد که پولینگ روغن کنجد به طور قابل توجهی همه نشانگرهای بوی بد دهان را کاهش می دهد و به اندازه دهانشویه کلرهگزیدین موثر است.

مطالعات بیشتری باید بررسی شود که آیا پولینگ روغن نارگیل مزایای مشابهی برای هالیتوز دارد یا خیر. اما با توجه به اینکه ممکن است پلاک و التهاب لثه را کاهش دهد این احتمال وجود دارد.

مزایا و باورهای غلط اثبات نشده

تصورات غلط زیادی در مورد پولینگ روغن نارگیل وجود دارد.

یکی از ادعاهای رایج این است که پولینگ روغن نارگیل می تواند دندان های شما را سفید کند. با این حال در حال حاضر هیچ مطالعه ای این مزیت را تایید نمی کند.

برخی از افراد نیز معتقدند که پولینگ روغن نوعی سم زدایی است که سموم را از خون خارج می کند. هیچ مدرکی این ایده را تایید نمی کند.

در نهایت هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه این روش به درمان بیماری‌ های دیگری به جز بیماری‌ هایی که بر دهان تاثیر می‌گذارند وجود ندارد.

روش پولینگ روغن نارگیل برای سفیدی دندان

  • حدود یک قاشق غذاخوری روغن در دهان بریزید
  • روغن را حدود 15 تا 20 دقیقه در دهان خود بچرخانید
  • روغن را بیرون بریزید سپس دندان های خود را مسواک بزنید

بهتر است روغن را روی یک تکه کاغذ بریزید و آن را در سطل زباله بیندازید – در غیر این صورت چربی ممکن است به مرور زمان لوله‌ های شما را مسدود کند.

نیازی به استفاده از زور زیاد نیست. اگر پولینگ روغن باعث درد در عضلات صورت شما می شود دفعه بعد سعی کنید از روغن کمتری استفاده کنید و آن را با فشار زیاد نچرخانید.

برخی افراد می گویند که بهتر است قبل از مسواک زدن با معده خالی پولینگ روغن را انجام دهید. بسیاری این کار را هنگام دوش گرفتن یا حمام صبح انجام می دهند.

خلاصه

پولینگ روغن نارگیل یک روش ساده است که ممکن است بوی بد دهان، پوسیدگی و التهاب لثه را کاهش دهد.

بسیاری از ادعاهای بهداشتی دیگر مرتبط با پولینگ روغن وجود دارد اما اکثر آن ها توسط علم پشتیبانی نمی شوند.

با این وجود به نظر می رسد پولینگ روغن نارگیل یک استراتژی عالی برای بهبود بهداشت دهان و دندان شما باشد که قطعا ارزش امتحان کردن را دارد.

همچنین بخوانید : تفاوت روغن نارگیل و کره نارگیل

منبع : healthline