خواص و مضرات ملنگو برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات ملنگو
خواص و مضرات ملنگو

ملنگو (به انگلیسی : Mulungu) و (نام علمی : Erythruna mulungu) یک درخت زینتی بومی برزیل است.

گاهی اوقات به دلیل گل های قرمز رنگ، آن را درخت مرجانی می نامند. دانه ها، پوست و اندام های هوایی آن برای قرن ها در طب سنتی برزیل مورد استفاده قرار گرفته اند.

از لحاظ تاریخی ملنگو برای اهداف مختلفی مانند تسکین درد، درمان بی خوابی، کاهش فشار خون بالا و درمان شرایطی مانند افسردگی، اضطراب و تشنج‌ های صرع استفاده می‌ شد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی ملنگو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای ملنگو برای سلامتی بدن

1. ممکن است اضطراب را کاهش دهد

ملنگو از دیرباز در طب سنتی برای درمان اضطراب استفاده شده است.

مطالعات حیوانی نشان داده است که ترکیبات ملنگو مانند اریتراوین و 11 آلفا هیدروکسی اریتراوین ممکن است اثرات ضد اضطرابی قوی داشته باشند.

یک مطالعه انسانی کوچک روی 30 نفر که تحت عمل جراحی دندان قرار گرفتند، مشاهده کرد که مصرف 500 میلی‌ گرم ملنگو قبل از عمل به کاهش اضطراب بیشتر از دارونما کمک کرد.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که خواص ضد اضطراب ملنگو احتمالا ناشی از توانایی ترکیبات آن در مهار گیرنده های نیکوتین استیل کولین است که در تنظیم احساسات اضطراب نقش دارند.

با این حال قبل از اینکه ملنگو برای اضطراب استفاده شود مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

2. ممکن است در برابر حملات صرع اثر محافظتی داشته باشد

صرع یک ​​بیماری عصبی مزمن است که با تشنج های مکرر همراه است.

با وجود در دسترس بودن داروهای ضد صرع، تقریبا 30 تا 40 درصد از افراد مبتلا به این بیماری به داروهای متداول صرع پاسخ نمی‌ دهند. این یکی از دلایلی است که چرا درمان های جایگزین به طور فزاینده ای محبوب شده اند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌ دهد که ملنگو و ترکیبات آن اریتراوین و 11 آلفا هیدروکسی اریتراوین ممکن است به محافظت در برابر تشنج‌ های صرع کمک کنند.

مطالعه‌ ای روی موش‌ های مبتلا به تشنج صرع نشان داد آن هایی که تحت درمان اریتراوین و 11 آلفا هیدروکسی اریتراوین بودند، تشنج کمتری را تجربه کردند و عمر طولانی‌ تری داشتند.

این ترکیبات همچنین در برابر مشکلات حافظه کوتاه مدت و یادگیری اثر محافظتی داشته باشد.

در حالی که مکانیسم دقیق پشت خواص ضد صرع ملنگو نامشخص است، برخی تحقیقات نشان داده اند که اریتراوین و 11 آلفا هیدروکسی اریتراوین ممکن است فعالیت گیرنده هایی را که در صرع نقش دارند سرکوب کنند.

اگرچه این تحقیق امیدوارکننده است اما مطالعات انسانی بیشتری در مورد خواص ضد صرع ملنگو مورد نیاز است.

3. ممکن است خاصیت تسکین درد داشته باشد

مطالعات حیوانی نشان می دهد که ملنگو ممکن است خواص تسکین دهنده درد داشته باشد.

مطالعه‌ ای در سال 2003 روی موش‌ ها نشان داد موش‌ هایی که تحت درمان با عصاره ملنگو قرار گرفتند، انقباضات معده کمتری را تجربه کردند و علائم درد کمتری نسبت به موش‌ هایی که با دارونما درمان شدند، نشان دادند.

به طور مشابه مطالعه دیگری روی موش‌ ها نشان داد آن هایی که تحت درمان با عصاره ملنگو قرار گرفتند، انقباضات معده کمتری را تجربه کردند و نشانگرهای التهابی را کاهش دادند. این نشان می دهد که ملنگو همچنین ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد.

اعتقاد بر این است که ملنگو ممکن است اثرات ضد دردی داشته باشد، به این معنی که ممکن است احساس درد از سلول های عصبی را کاهش دهد.

دلیل خاصیت تسکین درد بالقوه آن هنوز مشخص نیست اما به نظر می رسد ملنگو درد را مستقل از سیستم اپیوئیدی، که هدف اصلی اکثر داروهای مسکن است، کاهش می دهد.

اگرچه این مطالعات امیدوارکننده هستند، تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

4. ممکن است التهاب را کاهش دهد

چندین مطالعه حیوانی نشان داده‌ اند که عصاره‌ های ملنگو ممکن است نشانگرهای التهاب را کاهش دهند.

5. ممکن است به درمان علائم آسم کمک کند

تحقیقات حیوانی مشاهده کرده است که عصاره ملنگو ممکن است علائم آسم و التهاب را کاهش دهد.

عوارض و مضرات ملنگو

ملنگو را می توان در برخی از فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی خریداری کرد.

این گیاه دارویی به اشکال مختلفی وجود دارد از جمله به عنوان تنتور و پودر که می توان آن را در آب گرم حل کرد تا دمنوش ملنگو درست شود.

اطلاعات علمی کافی برای تعیین دوز مناسب وجود ندارد و اطلاعات محدودی در مورد ایمنی ملنگو در انسان وجود دارد.

در یک مطالعه افراد پس از مصرف عصاره ملنگو خواب آلودگی را گزارش کردند. علاوه بر این، نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

جمعیت‌ های آسیب‌ پذیر مانند کودکان، زنان باردار و سالمندان باید از مصرف محصولات ملنگو اجتناب کنند زیرا ایمنی آن در این گروه‌ ها ثابت نشده است.

به طور کلی اطلاعات علمی در مورد فواید و ایمنی ملنگو برای توصیه آن به منظور اهداف بهداشتی کافی نیست.

همچنین شایان ذکر است که – مانند سایر مکمل‌ های گیاهی – مکمل‌ های ملنگو تا حد زیادی کنترل نشده‌ و از نظر ایمنی آزمایش نشده‌ اند. همچنین در برخی موارد ممکن است حاوی موارد ذکر شده در برچسب نباشند یا به مواد دیگر آلوده باشند.

خلاصه

ملنگو درختی بومی برزیل است که ممکن است فواید سلامتی مختلفی را ارائه دهد.

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که ممکن است درد، اضطراب، تشنج‌ های صرع، التهاب و علائم آسم را کاهش دهد.

با این حال تحقیقات انسانی محدودی در مورد فواید و ایمنی ملنگو وجود دارد. قبل از اینکه برای اهداف بهداشتی توصیه شود مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

منبع : healthline