آیا مصرف آلوئه ورا برای زنان باردار خطر دارد؟

آیا مصرف آلوئه ورا برای زنان باردار خطر دارد؟
آیا مصرف آلوئه ورا برای زنان باردار خطر دارد؟

مصرف خوراکی آلوئه ورا به اندازه مصرف موضعی آن محبوبیت پیدا کرده است. آلوئه ورا به دلیل غنی بودن از مواد مغذی و محتوای فیبر ارزش زیادی برای سلامتی بدن دارد.

در حالی که آلوئه ورا چندین مزیت برای سلامتی دارد اگر بیش از حد یا بدون پردازش مناسب مصرف شود ممکن است اثرات منفی ایجاد کند.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی آلوئه ورا برای زنان باردار و همچنین عوارض و مضرات آن در دوران بارداری می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا مصرف آلوئه ورا در دوران بارداری ایمن است؟

اگرچه آب آلوئه ورا به عنوان یکی از سالم ترین نوشیدنی ها در نظر گرفته می شود اما همیشه برای زنان باردار بی خطر نیست.

ماهیت ملین آلوئین که آنتراکینون نیز نامیده می شود – لاتکس موجود در آلوئه ورا – باعث انقباضات رحمی و عدم تعادل الکترولیت ها در روده می شود. بنابراین اگر با احتیاط مصرف نشود می تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

مقدار مصرف روزانه آلوئه ورا برای زنان باردار

معمولا 0.04 تا 0.17 گرم آلوئه ورای خشک برای رفع یبوست در زنان باردار توصیه می شود. با این حال هیچ پشتوانه علمی برای این وجود ندارد.

بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید آیا می توانید آلوئه ورا مصرف کنید یا خیر. پزشک ممکن است قبل از تایید آن مزایای آن را در مقابل عوارض جانبی ارزیابی کند.

فواید و مزایای آلوئه ورا برای زنان باردار چیست؟

مصرف آلوئه ورا چه به صورت ژل و چه به صورت آب آلوئه ورا مزایای زیر را در دوران بارداری ارائه می دهد البته به شرطی که در مصرف آن احتیاط کنید؛

  • آلوئه ورا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که هم برای مادر و هم برای نوزاد ضروری است
  • اختلالات روده را تسکین می دهد و حالت تهوع صبحگاهی را در اوایل بارداری کاهش می دهد
  • آلوئه ورا به گشاد شدن مویرگ های خون کمک می کند تا گردش خون سالم را تقویت کند که برای حمایت از رشد مادر و جنین ضروری است
  • بافت های ملتهب دستگاه گوارش را آرام می کند و به عنوان ملین حرکات روده را آسان می کند

عوارض و مضرات آلوئه ورا در دوران بارداری

آلوئه ورا حاوی مقادیر بالای لاتکس است. لاتکس خطر انقباضات رحمی را افزایش می دهد و در نتیجه خطر سقط جنین را افزایش می دهد، همچنین باعث نقص مادرزادی جنین می شود.

مصرف بیش از حد آب آلوئه ورا نیز خطر یبوست را افزایش می دهد زیرا استفاده طولانی مدت از ملین ها ماهیچه های روده را ضعیف می کند و بیشتر باعث یبوست می شود.

زیاده روی در مصرف آلوئه ورا سطح الکترولیت ها از جمله پتاسیم را کاهش می دهد که می تواند در دوران بارداری مضر باشد. این می تواند منجر به ضعف عضلانی و ریتم غیر معمول قلب شود.

اگر به گیاهان خانواده سوسن حساسیت دارید، آلوئه ورا ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود. علائم آلرژی شامل خارش پوست، تورم پوست و بثورات پوستی و سفتی قفسه سینه است.

با توجه به خطرات توصیه می شود آن را به مصرف موضعی محدود کنید و از مصرف خوراکی خودداری کنید.

سوالات متداول درباره آلوئه ورا

1. آیا آلوئه ورا باعث زایمان می شود؟

آلوئه ورا در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث زایمان شود زیرا باعث انقباضات رحمی می شود.

2. آیا استفاده از آلوئه ورا برای پوست در دوران بارداری بی خطر است؟

بله آلوئه ورا دارای خواص مرطوب کنندگی طبیعی است که پوست را نرم، انعطاف پذیر و هیدراته نگه می دارد. همچنین با یک ضد آفتاب طبیعی است، رنگ پوست را یکنواخت نگه می دارد و برای کسانی که پوست هایپرپیگمانته دارند خوب عمل می کند.

3. آیا آلوئه ورا برای ترک های بارداری مفید است؟

شواهد کمی مبنی بر اینکه آلوئه ورا به عنوان یک درمان ترک های بارداری عمل می کند وجود دارد. از آنجایی که آلوئه ورای خالص دارای خواص نرم کنندگی طبیعی پوست است می توان آن را برای درمان ترک های بارداری امتحان کرد.

خلاصه

مصرف آلوئه ورا در دوران بارداری کاملا بی خطر نیست. بهتر است از مصرف آن خودداری کنید مگر اینکه پزشک آن را به عنوان مکمل برای هر بیماری پزشکی توصیه کند.

همچنین بخوانید : خواص مصرف آلوئه ورا برای دیابت

منبع : momjunction