خواص روغن جوجوبا برای جوش صورت چیست؟

خواص روغن جوجوبا برای جوش صورت
خواص روغن جوجوبا برای جوش صورت

روغن جوجوبا یک عنصر رایج در پاک کننده های مختلف صورت و کرم های مراقبت از پوست است. دارای ویتامین‌ ها و مواد معدنی است که به رفع شرایط پوستی کمک می‌کند و باعث می‌ شود تا چهره شما دوباره صاف شود. علم همچنین نشان می دهد که روغن جوجوبا دارای خواص مختلفی است که عبارتند از :

  • ضد التهاب
  • آنتی باکتریال
  • ضد ویروس
  • ضد پیری
  • التیام کننده زخم
  • مرطوب کننده

این خواص بیشتر از ارتقای سلامت پوست است. روغن جوجوبا همچنین ممکن است به شما در مقابله با آکنه و جوش صورت، سایر مشکلات پوستی و موارد دیگر کمک کند.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی روغن جوجوبا برای آکنه و جوش صورت و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تحقیقات علمی درباره روغن جوجوبا چه می گویند؟

تحقیقات نشان می دهد که روغن جوجوبا در درمان جوش به عنوان یک ماده و به تنهایی مفید است. یک مطالعه آلمانی در سال 2012 نشان داد که ماسک صورت روغن جوجوبا در بهبود ضایعات پوستی و جوش خفیف موثر است.

شرکت‌ کنندگانی که دو تا سه بار در هفته از ماسک‌ های روغن جوجوبا استفاده کردند کاهش چشمگیری در التهاب و جوش مشاهده کردند. یک مطالعه موردی نشان داد که روغن جوجوبا به عنوان یک داروی گیاهی برای کاهش علائم جوش عمل می کند.

یکی از نظریه های روغن جوجوبا به عنوان یک درمان موثر جوش صورت این است که روغن جوجوبا به پوست شما سیگنال می دهد تا تعادل خود را حفظ کند.

از نظر فنی روغن جوجوبا شبیه سبوم انسان است. سبوم یک ماده مومی و روغنی روی پوست شماست. تولید بیش از حد یا مسدود شدن سبوم می تواند باعث آکنه شود. بنابراین وقتی روغن جوجوبا را استفاده می کنید، پوست شما این پیام را دریافت می کند که نیازی به تولید سبوم بیشتر ندارد.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا برای جوش صورت

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

1. به عنوان پاک کننده آرایش

مقدار کمی روغن جوجوبا را روی یک اسفنج یا دستمال آرایشی بریزید و آرایش خود را به آرامی و کامل پاک کنید. باقی ماندن آرایش روی صورت تان حتی در هنگام خواب می تواند منجر به جوش شود بنابراین مهم است که قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.

2. به عنوان یک پاک کننده

مقدار کمی روغن جوجوبا را به کف دست خود بمالید. روغن را به مدت یک تا دو دقیقه با حرکات دایره ای روی پوست خود ماساژ دهید. برای پاک کردن روغن اضافی از یک پارچه گرم استفاده کنید.

3. به عنوان ماسک

مقدار مساوی خاک رس بنتونیت و روغن جوجوبا را مخلوط کنید. هنگامی که یک قوام خوب و صاف به دست آوردید، آن را دو تا سه بار در هفته به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت و گردن خود بمالید.

پوست شما ممکن است بعد از شستشو قرمز به نظر برسد بنابراین ممکن است بخواهید از انجام این کار در طول روز خودداری کنید.

4. به عنوان مرطوب کننده

مقدار مساوی روغن جوجوبا و ژل آلوئه ورا را در یک بطری پمپ خالی مخلوط کنید و خوب تکان دهید.

مقداری از آن را در دست خود پمپ کنید و دستان خود را به هم بمالید. سپس مخلوط را به آرامی روی پوست خود فشار دهید و اجازه دهید 15 ثانیه جذب شود. مقدار اضافی را پاک کنید و در صورت نیاز دوباره استفاده کنید. به عنوان یک مرطوب کننده، روغن جوجوبا می تواند تا 24 ساعت ماندگاری داشته باشد.

5. به عنوان یک درمان در حمام

دو تا سه پمپ از مرطوب‌ کننده‌ ای را که درست کرده‌ اید روی دست تان بمالید و مخلوط را روی نواحی که جوش دارید بمالید. بگذارید مخلوط چند ثانیه جذب شود و سپس آن را زیر دوش بشویید. از یک حوله برای خشک کردن ملایم استفاده کنید.

سایر فواید روغن جوجوبا برای پوست صورت

روغن جوجوبا مزایایی فراتر از درمان آکنه و جوش صورت دارد. مقدار زیادی ویتامین E، سیلیکون، مس، روی و غیره دارد. شما حتی می توانید آن را به عنوان روغن ماساژ در برنامه روزانه خود قرار دهید. روغن جوجوبا همچنین دارای ماندگاری طولانی است، بنابراین شما می توانید درمان های خانگی خود را برای مدت طولانی حفظ کنید.

همچنین روغن جوجوبا به موارد زیر کمک می کند :

  • زخم ها را التیام بخشد
  • خطوط ریز و چین و چروک را تسکین می دهد
  • علائم پسوریازیس را کاهش می دهد
  • التهاب را کاهش می دهد
  • عفونت را بهبود می بخشد
  • از سوختگی تیغ در اثر اصلاح جلوگیری می کند
  • حالت دهنده و مرطوب کننده موی سر است

یک مطالعه همچنین نشان داد که روغن جوجوبا می تواند به عنوان یک عامل حالت دهنده برای صاف کردن موهای آفریقایی نژاد عمل کند. روغن جوجوبا از موها محافظت می کند و ریزش مو را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات روغن جوجوبا

مطالعات در مورد عوارض جانبی روغن جوجوبا کمیاب است اما این محصول به طور کلی برای استفاده به عنوان یک درمان موضعی بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال قبل از استفاده از روغن جوجوبا باید یک تست پچ روی پوست خود انجام دهید تا هرگونه آلرژی را رد کنید.

مراقب استفاده طولانی مدت نیز باشید. برخی افراد پس از استفاده مداوم از روغن، سوزش پوست را گزارش کرده اند.

شما نباید روغن جوجوبا خالص را مستقیما روی پوست خود بمالید. در عوض باید روغن جوجوبا را با ماده دیگری مانند ژل آلوئه ورا یا روغن نارگیل مخلوط کنید. روغن جوجوبا را به صورت خوراکی مصرف نکنید.

روغن های دیگر برای درمان جوش صورت

  • میوه ارس : مطالعات نشان می دهد که اسانس میوه ارس دارای آنتی بیوتیک و خواص ضد میکروبی است. این خواص می تواند برای پوست مستعد آکنه مفید باشد
  • مریم گلی مرموک : تحقیقات نشان داد که عوامل ضد میکروبی موجود در روغن مریم گلی می تواند به کاهش گسترش باکتری ها کمک کند. این روغن گیاهی را به یک درمان طبیعی برای عفونت ها و زخم های پوست تبدیل می کند
  • اسطوخودوس : اسطوخودوس یکی دیگر از روغن های ضروری است که دارای فعالیت ضد میکروبی بالایی برای کمک به درمان آکنه و جوش صورت است. همچنین می‌ توانید از این روغن برای درمان سایر بیماری‌ های پوستی مانند نیش حشرات استفاده کنید
  • درخت چای : روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده موضعی شناخته شده است که علائم خفیف تا متوسط ​​آکنه را درمان می کند

هرگز روغن های ضروری را مستقیما روی پوست خود نمالید. همیشه آن ها را با روغن حامل مانند بادام شیرین یا روغن معدنی مخلوط کنید. شما باید به ازای هر سه قطره اسانس خالص یک قاشق چای خوری حامل داشته باشید و قبل از استفاده آن ها را خوب تکان دهید.

چیزهایی که باید بدانید

روغن جوجوبا خود را حتما از منابع معتبر خریداری کنید. اگر سازنده روغن را تصفیه نشده برچسب بزند به این معنی است که فیلتر نشده و بدون مواد افزودنی است. روغن تصفیه شده به این معنی است که ممکن است فرآوری شده باشد.

همچنین ممکن است بخواهید روغن جوجوبا را با اولئیک اسید کم پیدا کنید. اولئیک اسید می تواند منافذ را مسدود کند و باعث ایجاد جوش در پوست های حساس تر شود.

فراموش نکنید که روغن جوجوبا یکی از روغن های گران قیمت است.

همچنین بخوانید : خواص روغن جوجوبا برای پوست

منبع : healthline