5 خاصیت شگفت انگیز آرد نارگیل برای سلامتی بدن

خواص آرد نارگیل
خواص آرد نارگیل

آرد نارگیل (به انگلیسی : Coconut Flour) جایگزین بی نظیری برای آرد گندم است.

آرد نارگیل در میان علاقه مندان به رژیم های کم کربوهیدرات و کسانی که به گلوتن حساسیت دارند محبوب است.

آرد نارگیل علاوه بر مشخصات تغذیه ای چشمگیر آن ممکن است فواید متعددی ارائه دهد که شامل بهبود ثبات قند خون، بهبود هضم غذا و سلامت قلب هستند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی آرد نارگیل برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

آرد نارگیل چیست؟

آرد نارگیل از گوشت نارگیل خشک و آسیاب شده تهیه می شود. به عبارتی آرد نارگیل محصول فرعی تولید شیر نارگیل و روغن نارگیل است.

در طول تولید، نارگیل ها ابتدا شکاف خورده و مایع آن ها خارج می شود. سپس گوشت نارگیل را می‌ تراشند، آبکشی می‌ کنند، رنده می‌ کنند و صاف می‌ کنند تا مواد جامد از شیر جدا شوند. سپس مواد جامد در دمای پایین پخته می شوند تا خشک شده و سپس به آرد تبدیل می شوند.

پودر سفید حاصل شبیه به آرد تهیه شده از غلات مانند گندم است و طعم ملایمی دارد.

آرد نارگیل معمولا در غذاهای بدون گلوتن و بدون غلات مانند کیک، نان و کلوچه استفاده می شود.

فواید و مزایای آرد نارگیل برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

آرد نارگیل دارای مواد مغذی قابل توجهی است به ویژه سرشار از فیبر، پتاسیم، آهن و پروتئین گیاهی است.

1/4 فنجان (28 گرم) آرد نارگیل حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 120
  • کربوهیدرات : 18 گرم
  • شکر : 6 گرم
  • فیبر : 10 گرم
  • پروتئین : 6 گرم
  • چربی : 3 گرم
  • آهن : 11 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 13 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

در مقایسه با آرد گندم، آرد نارگیل دارای فیبر، پروتئین و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و آهن است.

پتاسیم و فیبر مواد مغذی هستند که معمولا در رژیم‌ های غذایی امروزی کم مصرف می‌ شوند که می‌ تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند افزایش خطر بیماری قلبی و مشکلات گوارشی شود.

افزودن آرد نارگیل به رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند تا میزان توصیه شده روزانه برای این مواد مغذی مهم را تامین کنید.

علاوه بر این از آنجایی که آرد نارگیل نسبت به آرد گندم سنتی کربوهیدرات کمتر و پروتئین بیشتری دارد برای کسانی که از الگوهای غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند، گزینه ای محبوب است.

2. ممکن است به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کند

آرد نارگیل مملو از فیبر است که ممکن است سطح قند خون کاهش دهد.

1/4 فنجان (28 گرم) آرد نارگیل 36 درصد مقدار مورد نیاز روزانه فیبر را فراهم می کند. این مقدار بیش از چهار برابر آرد همه منظوره است.

غذاهای غنی از فیبر با کاهش سرعت ورود قند به جریان خون به تنظیم سطح قند خون کمک می کنند.

مطالعات نشان می‌ دهد که رژیم‌ های غذایی با فیبر بالاتر به کاهش قند خون و سطح انسولین در افراد مبتلا به دیابت کمک می کنند.

از آنجایی که آرد نارگیل نسبت به آرد همه منظوره کربوهیدرات کمتر و پروتئین بیشتری دارد در تنظیم قند خون سالم موثرتر است.

علاوه بر این تحقیقات قدیمی نشان می دهد که افزودن آرد نارگیل به محصولات پخته شده، شاخص گلیسمی (GI) آن ها را کاهش می دهد. شاخص گلیسمی اندازه گیری تاثیر یک غذا بر سطح قند خون است.

3. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

محتوای فیبر بالای آرد نارگیل آن را انتخاب خوبی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش شما می کند.

بیشتر فیبر آن نامحلول است، که حجم مدفوع را افزایش می دهد و به حرکت روان غذا در روده شما کمک می کند، در نتیجه خطر یبوست را کاهش می دهد.

مطالعات نشان می‌ دهند که رژیم‌ های غذایی سرشار از فیبر ممکن است خطر ابتلا به تعدادی از بیماری هایی که بر دستگاه گوارش تاثیر می‌ گذارند از جمله سرطان روده بزرگ را کاهش دهند.

علاوه بر این تحقیقات قدیمی تر نشان می دهد که آرد نارگیل حاوی مقادیر کمی فیبر محلول و سایر الیاف قابل تخمیر است که باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کنند.

به نوبه خود این باکتری ها اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند استات، پروپیونات و بوتیرات تولید می کنند که همگی سلول های روده شما را تغذیه می کنند.

4. ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

به دلیل محتوای بالای فیبر و پتاسیم، مصرف آرد نارگیل ممکن است با کاهش عوامل خطر بیماری قلبی از سلامت قلب حمایت کند.

به طور خاص تحقیقات نشان می دهد که خوردن آرد نارگیل ممکن است به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند.

مطالعه ای بر روی 42 زن که اضافه وزن داشتند نشان داد یک رژیم غذایی کم کالری که شامل مصرف روزانه 26 گرم آرد نارگیل به مدت 9 ماه بود باعث کاهش کلسترول و قند خون شد. به نوبه خود این ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

علاوه بر این آرد نارگیل منبع خوبی از پتاسیم است که برای حفظ سطح فشار خون سالم ضروری است. افزایش سطح قند خون خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

با این حال تحقیقات بیشتری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مزیت احتمالی مورد نیاز است.

5. ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند

آرد نارگیل ممکن است به شما در حفظ وزن سالم بدن کمک کند.

آرد نارگیل هم فیبر دارد و هم پروتئین. این مواد مغذی برای تنظیم اشتها مهم هستند و می توانند در بین وعده های غذایی احساس سیری را افزایش دهند و منجر به کاهش کالری دریافتی شوند.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از پروتئین و فیبر حتی ممکن است باعث کاهش وزن شوند.

به عنوان مثال مطالعه ای روی 345 نفر نشان داد که تاثیرگذارترین عامل پیش بینی کننده کاهش وزن، فیبر رژیم غذایی است مستقل از دریافت کالری و درشت مغذی ها.

با این حال اگرچه الگوهای غذایی سرشار از فیبر و پروتئین احتمالا کاهش وزن را افزایش داده و از وزن بدن سالم حمایت می کند در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که به طور مستقیم آرد نارگیل را با کاهش وزن مرتبط کند.

6. فاقد گلوتن و غلات است

آرد نارگیل فاقد گلوتن است بنابراین گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک، آلرژی گندم یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک است.

گلوتن گروهی از پروتئین ها است که در غلات خاصی از جمله گندم، جو و چاودار یافت می شود. افرادی که نمی توانند گلوتن را تحمل کنند ممکن است پس از مصرف گلوتن علائمی از جمله گاز، گرفتگی عضلات یا اسهال تا آسیب روده و سوء جذب مواد مغذی را تجربه کنند.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا آلرژی به گندم باید از تمام غلات حاوی گلوتن اجتناب کنند در حالی که افرادی که حساسیت به گلوتن غیر سلیاک دارند می توانند مصرف خود را کاهش دهند یا پروتئین را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

آرد نارگیل جایگزینی برای گندم و سایر آردهای حاوی گلوتن است. همچنین به طور طبیعی بدون غلات است، بنابراین یک انتخاب محبوب برای کسانی است که از رژیم های غذایی بدون غلات مانند رژیم پالئو پیروی می کنند.

روش های استفاده از آرد نارگیل در رژیم غذایی

می توانید از آرد نارگیل در انواع دستور العمل های شیرین و شور استفاده کنید. این یک عنصر محبوب برای کسانی است که از رژیم های غذایی بدون گلوتن و غلات پیروی می کنند.

هنگام تهیه نان، پنکیک، کلوچه، کیک یا سایر محصولات پخته شده می توانید آن را جایگزین انواع دیگر آرد کنید. با این حال توجه داشته باشید که آرد نارگیل تمایل به جذب مایعات بیشتری نسبت به سایر انواع آرد دارد بنابراین نمی توانید از آن به عنوان جایگزین یک به یک استفاده کنید.

برای بهترین نتیجه با جایگزین کردن 1/4 فنجان (28 گرم) آرد نارگیل به ازای هر 1 فنجان (120 گرم) آرد همه منظوره شروع کنید.

همچنین ممکن است بخواهید مایعات را با مقدار آرد نارگیلی که اضافه می کنید افزایش دهید. به عنوان مثال اگر از 1/4 فنجان (28 گرم) آرد نارگیل استفاده می کنید، 1/4 فنجان (60 میلی لیتر) مایعات اضافی را در آن بریزید.

علاوه بر این به یاد داشته باشید که آرد نارگیل نسبت به سایر انواع آردها متراکم تر است و به راحتی به هم نمی چسبد.

نانواها اغلب توصیه می کنند که آن را با انواع دیگر آرد مخلوط کنید یا به ازای هر 1/4 فنجان (28 گرم) آرد نارگیل یک تخم مرغ اضافه کنید تا محصول نهایی شما بافت نرم تر داشته باشد.

از این آرد بی نظیر می توان برای غلیظ کردن سوپ و خورش نیز استفاده کرد. علاوه بر این می توانید از آن به عنوان یک عامل اتصال دهنده در دستور العمل های برگر یا نان سبزیجات و همچنین برای تهیه خمیر پیتزا استفاده کنید.

مقایسه آرد نارگیل با آرد بادام و آرد برنج قهوه ای

آرد نارگیل اغلب با انواع دیگر آرد بدون گلوتن مانند آرد بادام و برنج قهوه ای مقایسه می شود.

1/4 فنجان (28 گرم) آرد نارگیل1/4 فنجان (30 گرم) آرد بادام1/4 فنجان (39.5 گرم) آرد برنج قهوه ای
کالری120200143.5
چربی3 گرم16 گرم1 گرم
پروتئین6 گرم6 گرم3 گرم
کربوهیدرات18 گرم6 گرم30 گرم
فیبر10 گرم2 گرم2 گرم

آرد نارگیل نسبت به آرد برنج قهوه ای و آرد بادام کالری کمتری دارد. همچنین از نظر فیبر بسیار بالاتر است.

این آرد حاوی همان مقدار پروتئین آرد بادام است، اما پروتئین بیشتری نسبت به آرد برنج قهوه ای دارد.

کسانی که از رژیم های کم کربوهیدرات مانند رژیم کتوژنیک استفاده می کنند ممکن است بخواهند آرد بادام را انتخاب کنند زیرا فقط یک سوم از کربوهیدرات های موجود در آرد نارگیل را شامل می شود.

مهمترین مزیت انتخاب آرد نارگیل نسبت به سایر گزینه های بدون گلوتن محتوای فوق العاده بالای فیبر آن است.

اگرچه همه این آردها گزینه‌ های خوبی برای پخت بدون گلوتن هستند اما یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که استفاده از ترکیب آرد نارگیل و بادام در کاپ‌ کیک‌ های بدون گلوتن رژیم کتوژنیک باعث ایجاد کاپ‌ کیک‌ های لطیف‌ تر، خوشمزه‌ تر و مرطوب‌ تر نیبت به استفاده از آرد نارگیل به تنهایی شده است.

خلاصه

آرد نارگیل یک آرد بدون گلوتن است که از نارگیل تهیه می شود.

فیبر بالایی دارد و منبع خوبی از پروتئین است. افزودن آن به رژیم غذایی شما ممکن است باعث بهبود قند خون، هضم خوب و سلامت قلب شود.

هنگامی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مغذی و متعادل مصرف شود، ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

به علاوه خوشمزه و همه کاره است، بنابراین به عنوان جایگزین آرد، انتخاب هوشمندانه ای است.

همچنین بخوانید : خواص آرد بادام

منبع : healthline