خواص و مضرات هسته انار برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات هسته انار
خواص و مضرات هسته انار

انار میوه ای زیبا و قرمز رنگ پر از دانه است. هسته ها حدود 3 درصد وزن انار را تشکیل می دهند و هر هسته در یک پوشش شیرین و آبدار به نام آریل قرار گرفته است.

در حالی که خود هسته ها سفت و فیبری هستند اگر آن ها را دور بیندازید ممکن است برخی از مزایای سلامتی را از دست بدهید.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی هسته انار برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای هسته انار برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

بسیاری از مواد مغذی موجود در انار از آریل ها به دست می آیند اما خود هسته ها نیز مقدار کمی از مواد مغذی را تامین می کنند.

مطالعات نشان می‌ دهند که آن‌ ها سرشار از ویتامین E و منیزیم هستند.

2. فیبر بالایی دارد

هسته های انار سرشار از فیبر هستند. طبق یک مطالعه آرد تهیه شده از این هسته ها دارای حدود 50 درصد فیبر است.

انواع اصلی فیبر موجود در هسته های انار سلولز و لیگنین است.

سلولز و لیگنین هر دو نامحلول هستند و تا حد زیادی بدون تغییر از دستگاه گوارش شما عبور می کنند. جالب اینجاست که آن ها اجزای اصلی چوب هستند.

3. حاوی آنتی اکسیدان هاست

مانند تمام اجزای میوه، هسته های انار حاوی آنتی اکسیدان هستند. با این حال آن ها به اندازه آریل ها از نظر آنتی اکسیدان غنی نیستند.

هسته ها حاوی فنولیک اسیدها و پلی فنل های مختلف از جمله فلاونوئیدها، تانن ها و لیگنان ها هستند.

4. اسیدهای چرب منحصر به فردی دارد

هسته های انار از حدود 12 تا 20 درصد روغن تشکیل شده اند. این روغن عمدتا از پونیسیک اسید، یک چربی غیراشباع چندگانه تشکیل شده است.

مطالعات روی موش‌ ها و رت ها نشان می‌ دهد که پونیسیک اسید ممکن است التهاب را کاهش دهد، حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و باعث لاغری و کاهش وزن شود.

در حالی که این نتایج اولیه امیدوارکننده هستند تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

عوارض و مضرات هسته انار

خوردن هسته انار برای اکثر افراد بی خطر است اگرچه مصرف بیش از حد آن ممکن است در موارد نادر باعث انسداد روده شود. این خطر برای افراد مبتلا به یبوست مزمن بیشتر است.

خلاصه

به نظر می رسد که هسته های انار کاملا خوراکی هستند.

آن ها منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، فیبر نامحلول و پونیسیک اسید هستند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که این اسید منحصر به فرد اثرات ضد التهابی دارد.

در حالی که هیچ مدرکی نشان نمی دهد که هسته های انار ناسالم هستند مصرف بسیار زیاد آن ممکن است خطر انسداد روده را در افراد مبتلا به یبوست شدید و مزمن افزایش دهد.

همچنین بخوانید : خواص انار برای کلسترول خون

منبع : healthline