خواص شگفت انگیز جوانه شبدر برای سلامتی بدن

خواص جوانه شبدر
خواص جوانه شبدر

جوانه شبدر چیست؟

جوانه شبدر (به انگلیسی : Clover Sprouts) دانه های جوانه زده گیاه شبدر است که بیش از 300 گونه دارد. هنگامی که این دانه ها شروع به جوانه زدن می کنند مملو از مواد مغذی خاصی هستند که می توانند به طرق مختلف به سلامتی شما کمک کنند.

این جوانه ها را به راحتی در بسیاری از خواربار فروشی ها و فروشگاه های تخصصی در سراسر جهان پیدا می کنید که نسبتا ارزان هستند.

پرطرفدارترین استفاده از جوانه شبدر روی ساندویچ یا سالاد شما برای طعم دار شدن است و همچنین می توان آن ها را به تنهایی به عنوان یک میان وعده غنی از پروتئین مصرف کرد.

در ادامه این مقاله با فواید جوانه شبدر برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن در رژیم غذایی آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای جوانه شبدر برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

این جوانه ها دارای مقادیر بالای مواد مغذی هستند زیرا هر دانه حاوی مواد مغذی اساسی است که یک گیاه برای رشد و نمو به آن نیاز دارد. این شامل طیف متنوعی از مواد معدنی از جمله آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم و همچنین مقدار قابل توجهی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B و ویتامین K است.

مهمترین بخش این جوانه ها محتوای پروتئین و آنتی اکسیدان های منحصر به فرد است که می تواند طیف وسیعی از اثرات را بر سلامت شما داشته باشد.

2. به سم زدایی بدن کمک می کند

تحقیقات نشان داده است که جوانه شبدر توانایی بهبود عملکرد کبد و پاکسازی موثرتر خون را دارد و فشار کمتری بر سیستم گردش خون و سیستم ایمنی شما وارد می‌کند.

3. خواص ضد سرطان دارد

دکتر آدریان فرانکه و لوری جی. کاستر مقاله‌ای در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر کردند که بیان می‌کند تعداد آنتی‌ اکسیدان‌ های جوانه شبدر مانند فیتوکمیکال‌ ها و ایزوفلاون‌ ها ممکن است تشکیل سلول‌ های سرطانی را کاهش داده و با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن گسترش بیماری را کاهش دهند.

4. باعث لاغری و کاهش وزن می شود

به دلیل کم کالری بودن جوانه شبدر و همچنین نداشتن چربی یا کلسترول، این جوانه های کوچک می توانند به طور عمده به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

سطوح بالای فیبر و پروتئین آن ها نیز به احساس سیری کمک می کند بنابراین از خوردن میان وعده های غیر ضروری و پرخوری جلوگیری می کند.

5. باعث افزایش گردش خون می شود

یک وعده جوانه شبدر حدود 5 درصد از آهن مصرفی روزانه شما را شامل می شود. اگرچه این ممکن است زیاد به نظر نرسد اما اطمینان از مصرف متوسط ​​آهن در هر وعده غذایی بهترین راه برای جلوگیری از کم خونی است.

همچنین بخوانید : خواص جوانه یونجه چیست؟

منبع : organicfacts