سبزیجات قرمز رنگ کدامند؟

سبزیجات قرمز رنگ
سبزیجات قرمز رنگ

به گفته کلینیک مایو، سبزیجات قرمز مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت، پوکی استخوان و کلسترول خون بالا کمک کنند.

مواد مغذی گیاهی که به این سبزیجات قرمز رنگ می دهند، فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند.

رنگ های قرمز تیره مانند رنگ چغندر، معمولا به این معنی است که این سبزی از نظر این مواد مغذی گیاهی از جمله آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی غنی تر هستند. نشان داده شده است که این مواد مغذی به پیشگیری از سرطان، مبارزه با بیماری های مزمن و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند.

سبزیجات قرمز رنگ، رنگ خود را از لیکوپن و آنتوسیانین دریافت می کنند. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که نشان داده شده است خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، از سلامت چشم ها محافظت می کند، با عفونت ها مبارزه می کند و بدن را از آسیب ناشی از دود تنباکو محافظت می کند.

محققان همچنین در حال بررسی اثرات بالقوه آن در برابر سرطان پروستات و سایر تومورها هستند. اعتقاد بر این است که آنتوسیانین ها از کبد محافظت می کنند، بینایی را بهبود می بخشند و فشار خون و التهاب را کاهش می دهند.

به گفته منبع معتبر موسسه ملی سرطان علیرغم فوایدی که این سبزیجات دارند، 95 درصد از بزرگسالان به اندازه کافی سبزیجات قرمز و نارنجی مصرف نمی کنند.

در ادامه این مقاله با انواع سبزیجات به رنگ قرمز آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

انواع سبزیجات قرمز رنگ

1. چغندر قرمز

طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، چغندر یکی از سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان است. چغندر همچنین منبع خوبی از پتاسیم، فیبر، فولات، ویتامین C و نیترات می باشد.

بر اساس یک مطالعه اخیر، سبزی چغندر ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد، جریان خون را بهبود بخشد و استقامت ورزشی را افزایش دهد.

برای بهترین نتیجه سعی کنید چغندر را با کمی روغن سالم تفت دهید. می توانید آب آن را نیز بنوشید اما محققان توصیه می کنند در مصرف آن دقت کنید.

نوشیدن روزانه آب چغندر می تواند بسیار مفید باشد. در عوض خوردن چغندر را فقط چند بار در هفته انتخاب کنید و آب چغندر را با آب میوه‌ ها و سبزیجات دیگر مخلوط کنید تا طعم آن بهتر شود، مواد مغذی بیشتری به آن اضافه کنید و از مصرف بیش از حد آن جلوگیری کنید.

2. کلم قرمز

کلم قرمز که به نام کلم بنفش هم شناخته می شود، مانند سایر سبزیجات چلیپایی از جمله کلم کیل، کلم بروکسل و کلم بروکلی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. بر اساس یک مطالعه اخیر، رنگ قرمز آن از آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان های قدرتمندی که ممکن است خطر ابتلا به اختلالات مغزی، سرطان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد، می آید.

کلم قرمز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. یک فنجان آن 85 درصد مقدار مورد نیاز روزانه شما به ویتامین C، حدود 42 درصد ویتامین K و 20 درصد ویتامین A را تامین می کند. همچنین منبع خوبی از فیبر، ویتامین B6، پتاسیم و منگنز است.

طبق یک مطالعه اخیر، کلم قرمز را خام بخورید تا بیشترین طعم و مواد مغذی را دریافت کنید. شما همچنین می توانید آن را بپزید اما مطمئن شوید که آن را با آب کم و زمان پخت کوتاه بخارپز کنید تا آنتوسیانین، گلوکوزینولات ها و سایر مواد مغذی تا حد ممکن حفظ شوند. برای تقویت بیشتر باکتری های مفید بدن، می توانید کلم را به صورت تخمیر شده مصرف کنید.

3. گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی موجود در آن می باشد. گوجه فرنگی منبع عالی لیکوپن، ویتامین C و پتاسیم است. طبق گفته موسسه ملی بهداشت، حدود 85 درصد لیکوپن موجود در رژیم غذایی ما از گوجه فرنگی تازه و فرآورده های گوجه فرنگی تامین می شود.

گوجه فرنگی پخته شده با کمی روغن، جذب لیکوپن را برای بدن آسان تر می کند.

4. فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز دارای مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین C و تنها 30 کالری هستند. آن ها یک انتخاب عالی برای عملکرد سیستم ایمنی سالم و پوست درخشان می باشند.

غلظت بالای ویتامین C آن ها به محافظت در برابر عفونت کمک می کند. فلفل دلمه ای قرمز را به صورت خام یا پخته بخورید تا ویتامین B6، ویتامین E و فولات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

5. تربچه قرمز

تربچه قرمز یکی از انواع سبزیجات چلیپایی ها است. این نوع سبزیجات منبع خوبی از ویتامین C، فولات و پتاسیم هستند و تنها با 9 کالری در نصف فنجان یک میان وعده عالی هستند.

فیبر موجود در تربچه به شما کمک می‌ کند احساس سیری و رضایت کنید. در حالی که تربچه خام بیشترین ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را به صورت خام دارد، ترشی آن نیز حاوی مواد مغذی سالم برای روده می باشد.

6. فلفل قرمز تند

فلفل قرمز تند که بیشتر به عنوان چاشنی استفاده می شود، با التهاب مبارزه می کند. ممکن است با خوردن فلفل قرمز احساس سوزش کنید، اما کپسایسین موجود در فلفل ممکن است به کاهش درد کمک کند. محققان همچنین در حال بررسی کپسایسین به عنوان یکی از ترکیبات ضد سرطان هستند.

28 گرم فلفل قرمز تند علاوه بر منیزیم، مس و ویتامین A دو سوم نیاز روزانه شما به ویتامین C را نیز تامین می کند.

7. رادیکیو

این روزها سبزی های با برگ های سبز رایج هستند اما رادیکیو یکی از سبزیجات قرمز با خواص فوق العاده برای سلامتی بدن است.

یک فنجان رادیکیو بیشتر از مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین K دارد. همچنین مقادیر بالایی فولات، مس، منگنز و ویتامین های B6، C و E را تامین می کند.

8. کاهو قرمز

خواص کاهو قرمز به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی موجود در آن می باشد.

به گفته آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، کاهو قرمز مانند رادیکیو سرشار از مواد مغذی است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان و کند شدن پیری کمک کند.

پس از سیب زمینی، کاهو محبوب ترین سبزی در ایالات متحده است.

کاهو قرمز معمولا دارای مواد مغذی بیشتری مانند آنتی‌ اکسیدان‌ ها و ویتامین B6 نسبت به کاهو سبز می باشد. یک فنجان کاهو قرمز خرد شده تقریبا نیمی از نیاز روزانه شما به ویتامین های A و K را تامین می کند. برگ های آن نیز به شما کمک می کنند هیدراته بمانید – 95 درصد برگ های کاهو قرمز از آب تشکیل شده است.

9. ریواس

خواص ریواس توسط مطالعات علمی به خوبی اثبات شده اند. ریواس دارای کلسیم، پتاسیم، ویتامین C و تقریبا نیمی از مقدار توصیه شده روزانه ی ویتامین K در یک فنجان است.

10. پیاز قرمز

پیاز قرمز حاوی ارگانوسولفورها است، ترکیباتی که در سیر و تره فرنگی هم یافت می شوند. این مواد شیمیایی گیاهی ممکن است سیستم ایمنی را بهبود بخشند، تولید کلسترول را کاهش دهند و از کبد حمایت کنند.

سولفید آلیل موجود در پیاز قرمز به مبارزه با سرطان و بیماری قلبی کمک می کند و فیبر موجود در پیاز قرمز از سلامت روده حمایت می کند.

11. سیب زمینی قرمز

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی خوردن سیب زمینی، سبزیجات برگ سبز و گوجه فرنگی را برای افزایش دریافت پتاسیم و متعادل کردن فشار خون توصیه می کند. سیب زمینی قرمز سرشار از پتاسیم، ویتامین C، تیامین و ویتامین B6 است.

پوست سیب زمینی سرشار از فیبر و همچنین حاوی ویتامین های زیادی است. سیب زمینی قرمز حاوی بسیاری از مواد مغذی گیاهی است که به پوست این نوع سیب زمینی ها رنگ صورتی یا قرمز می دهد.

خلاصه

سبزیجات قرمز بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. حتما آن ها را روزانه مصرف کنید، افرادی که طیف گسترده ای از سبزیجات و میوه ها را مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن هستند.

فراموش نکنید که پوست سبزیجات قرمز را بخورید تا فیتوکمیکال های ضد سرطان و تمام مواد مغذی آن ها را دریافت کنید.

در حالی که مکمل‌ های موجود برای بسیاری از این مواد شیمیایی گیاهی مانند لیکوپن وجود دارد، تحقیقات نشان داده است که این مکمل‌ ها چندان موثر نیستند. سبزیجات را کامل بخورید تا از فواید آن ها بهره مند شوید.

همچنین بخوانید : مواد غذایی بنفش رنگ

منبع : healthline