آیا استروژن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

آیا استروژن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟
آیا استروژن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

مقادیر زیاد استروژن یا قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در طول زندگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر کلی خود انجام دهید.

استروژن به خودی خود همیشه خطرناک نیست و در واقع جزء ضروری در رشد انسان است. با این حال در برخی موارد افزایش قرار گرفتن در معرض استروژن در طول زندگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی رابطه ی بین استروژن و سرطان سینه می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

استروژن چه نقشی در بدن انسان دارد؟

استروژن نوعی هورمون تولید مثل زنانه است که عمدتا توسط تخمدان‌ ها، پوست و بافت‌ های چربی تولید می‌ شود. همچنین مسئول کمک به بدن انسان در ایجاد خصوصیات جنسی زنانه است. به طور خاص استروژن در موارد زیر نقش دارد :

  • رشد بافت سینه، فرج و واژن
  • کمک به بارداری و پیشگیری از بارداری
  • تراکم و رشد استخوان
  • تنظیم کلسترول

استروژن چگونه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

در برخی موارد پزشکان ممکن است استروژن را برای موارد زیر تجویز کنند :

  • پیشگیری از بارداری
  • آکنه متوسط
  • هیپوگنادیسم زنانه
  • سرطان پیشرفته پروستات
  • تسکین علائم یائسگی

استروژن یک نیاز فیزیولوژیکی برای افرادی است که در بدو تولد مرد یا زن هستند. با این حال ممکن است در مقادیر زیاد مضر باشد و حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

درمان جایگزینی هورمونی (HRT)

زنانی که یائسه هستند و از درمان جایگزینی هورمونی (HRT) که هورمون درمانی یائسگی نیز نامیده می شود، استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشند.

گاهی اوقات درمان جایگزینی هورمونی برای کمک به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تغییرات خلق و خو و تعریق شبانه تجویز می شود به خصوص اگر این علائم با کیفیت زندگی شما تداخل داشته باشد.

با این حال به دلیل خطر ابتلا به سرطان سینه، مزایا و معایب درمان جایگزینی هورمونی باید به دقت سنجیده شود.

با توجه به گفته ی موسسه ملی سرطان، درمان جایگزینی هورمونی فقط با استروژن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد و در صورت قطع مصرف دارو این خطر کاهش نمی یابد. از سوی دیگر ترکیب درمان جایگزینی هورمونی با استروژن-پروژسترون نیز خطر ابتلا را افزایش می دهد اما ممکن است پس از قطع مصرف آن کمی کاهش یابد.

سایر عوامل مرتبط با استروژن

در حالی که درمان جایگزینی هورمونی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند قرار گرفتن در معرض استروژن و متعاقب آن خطر سرطان را افزایش دهند :

  • مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی (اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است)
  • استفاده از دی اتیل استیل‌ بسترول در دوران بارداری
  • زود پریود شدن
  • دیر یائسه شدن
  • زایمان نکردن
  • اولین زایمان در سنین بالا

عوامل خطر سرطان سینه (غیر مرتبط با استروژن)

به غیر از قرار گرفتن در معرض استروژن عوامل دیگری ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در طول زندگی شما افزایش دهند.

در حالی که داشتن هر یک از این عوامل خطر به این معنی نیست که شما به طور خودکار به سرطان مبتلا خواهید شد، ممکن است در مورد آن با یک پزشک یا متخصص صحبت کنید تا به طور کلی به کاهش خطر کمک کنید.

1. اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، به ویژه در دوران یائسگی را افزایش دهد. این به این دلیل است که بافت های چربی استروژن را ذخیره و آزاد می کنند که می تواند سطح کلی استروژن را افزایش دهد.

علاوه بر این داشتن چربی اضافی بدن می تواند سطح انسولین را افزایش دهد که به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

2. عدم فعالیت بدنی

ورزش منظم نه تنها به شما کمک می کند وزن متوسطی داشته باشید، بلکه ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش دهد. تصور می‌ شود که ورزش ممکن است بر سطح هورمون‌ ها و همچنین مهار التهاب کمک کند.

حدود 300 دقیقه (5 ساعت) ورزش متوسط را در هفته هدف قرار دهید به خصوص اگر یائسه هستید.

3. نوشیدن الکل

هنگام بررسی سرطان سینه، انجمن سرطان آمریکا (ACS) توصیه می‌ کند که زنان نباید بیش از یک وعده الکل در روز بنوشند.

هرچه الکل بیشتری مصرف کنید، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود. یک نوشیدنی در روز با 7 تا 10 درصد افزایش خطر مرتبط است در حالی که 2 تا 3 نوشیدنی در روز می تواند خطر ابتلا را 20 درصد افزایش دهد.

4. عدم بارداری و شیردهی

در حالی که دلایل دقیق آن نامشخص است، تصور می‌ شود افرادی که بچه دارند – به ویژه قبل از 35 سالگی – خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌ دهند.

همچنین ممکن است شیردهی به دلیل تعداد کمتری از سیکل‌ های قاعدگی در طول زندگی‌ تان که قرار گرفتن در معرض استروژن را کاهش می‌ دهد، خطر را کمی کاهش دهد.

5. سایر عوامل خطر احتمالی

علاوه بر این سایر عوامل خطر احتمالی سرطان سینه را که نامشخص هستند، بیان می‌ کند به این معنی که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا چنین عواملی در ایجاد این نوع خاص سرطان نقش دارند یا خیر مورد نیاز است. این شامل موارد زیر است :

  • رژیم غذایی پرچرب
  • مواد شیمیایی محیطی مانند پلاستیک و آفت کش ها
  • تغییرات ملاتونین و هورمون ها به دلیل کار در شیفت شب
  • قرار گرفتن در معرض دود
  • قرار گرفتن در معرض اشعه مانند اشعه ایکس قفسه سینه (به ویژه قبل از 20 سالگی) زیرا می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را برای زنان دارای تغییرات ارثی در ژن های BRCA1 و BRCA2 افزایش دهد

پیشگیری از سرطان سینه

در حالی که هیچ روش واحدی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه انجام دهید :

  • به وزن متوسطی دست پیدا کنید و آن را حفظ کنید
  • مصرف الکل را محدود کنید
  • حداقل 150 تا 300 دقیقه در هفته ورزش متوسط داشته باشید
  • اگر سرطان سینه در خانواده شما وجود دارد، در مورد مشاوره ژنتیک با پزشک صحبت کنید
  • اگر شما در معرض خطر هستید، جراحی های پیشگیرانه (مانند برداشتن سینه یا تخمدان) یا داروهای مسدود کننده استروژن را طبق توصیه پزشک مصرف کنید

توصیه های غربالگری انجمن سرطان آمریکا

توصیه‌ های غربالگری سرطان پستان برای زنان به شرح زیر است :

  • افراد بین 40 تا 44 سال می توانند هر سال غربالگری را با ماموگرافی شروع کنند
  • افراد 45 تا 54 ساله باید هر سال ماموگرافی انجام دهند
  • افراد 55 ساله و بالاتر می توانند یک سال در میان ماموگرافی انجام دهند یا می توانند ماموگرافی سالانه را ادامه دهند
  • غربالگری باید تا زمانی ادامه یابد که فرد از سلامت خوبی برخوردار باشد و انتظار می رود حداقل 10 سال دیگر زنده بماند

همه باید بدانند که هنگام انجام ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه چه انتظاری باید داشته باشند و این آزمایش چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد. با یک پزشک در مورد توصیه های غربالگری که برای شما مناسب است صحبت کنید.

سوالات متداول در مورد استروژن و سرطان سینه

چه نوع سرطان سینه توسط استروژن ایجاد می شود؟

استروژن ممکن است به سرطان پستان حساس به هورمون منجر شود. به همین دلیل پزشک یک نمونه بافت کوچک می گیرد تا مشخص کند که آیا سرطان سینه شما دارای گیرنده استروژن مثبت است یا خیر. تصور می شود که تا 80 درصد سرطان های سینه در زنان و 90 درصد در مردان گیرنده استروژن مثبت هستند.

اگر تشخیص سرطان پستان با گیرنده استروژن مثبت دریافت کنید ممکن است به نوع خاصی از هورمون درمانی نیاز داشته باشید که استروژن را مسدود کند. این ممکن است به شکل تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن مانند تاموکسیفن باشد.

چه میزان استروژن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

استروژن ممکن است در دوزهای مختلف بر اساس استفاده مورد نظر تجویز شود. عدد دقیقی وجود ندارد که با پیشرفت قطعی سرطان سینه مرتبط باشد.

با این حال قرار گرفتن در معرض طولانی مدت استروژن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

آیا استروژن باعث رشد سرطان سینه می شود؟

تصور می شود که استروژن در ایجاد انواع حساس به هورمون سرطان سینه نقش دارد. اگر تشخیص سرطان پستان مثبت گیرنده استروژن در مراحل اولیه را دریافت کردید به این معنی است که شما سلول های سرطانی دارید که حاوی پروتئین های خاصی هستند که ممکن است با اتصال استروژن به آن ها فعال شوند.

آیا مزایای درمان جایگزینی هورمونی بر خطر سرطان سینه بیشتر است؟

اینکه آیا باید درمان جایگزینی هورمونی مصرف کنید بستگی به خطر کلی فردی شما برای ابتلا به سرطان سینه دارد.

بر اساس یک مطالعه در سال 2021 افرادی که قبل از شروع درمان جایگزینی هورمونی برای علائم یائسگی در معرض خطر کم در نظر گرفته می شدند، کمتر از 3 درصد شانس ابتلا به سرطان سینه در عرض 5 سال داشتند.

با این حال اگر شما در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستید محققان درمان جایگزینی هورمونی را توصیه نمی کنند. پزشک می تواند به شما در ارزیابی فواید و خطرات مصرف هورمون ها برای تسکین علائم یائسگی کمک کند.

خلاصه

قرار گرفتن در معرض استروژن در طول زندگی شما ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد به خصوص در مواردی که ممکن است از طریق داروها یا محیط اطراف خود در معرض قرار گرفتن اضافی قرار بگیرید.

با این حال همه کسانی که در معرض استروژن اضافی هستند به سرطان سینه مبتلا نمی شوند.

با پزشک در مورد عوامل خطر سرطان سینه خود صحبت کنید، از جمله اینکه آیا این نوع سرطان در خانواده شما وجود دارد یا خیر.

پزشک می تواند راه هایی را برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان سینه پیشنهاد کنند و در مورد غربالگری های منظم صحبت کند که می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند.

همچنین بخوانید : آیا شیردهی از سرطان سینه پیشگیری می کند؟

منبع : healthline