شامپو کافئین چیست و چه خواصی دارد؟

شامپو کافئین چیست؟
شامپو کافئین چیست؟

همه ی ما کافئین را معمولا برای بیدار شدن هنگام صبح و از بین بردن خواب آلودگی هنگام ظهر به کار می بریم اما شاید جالب باشد بدانید که کافئین مزایای زیادی برای سلامتی موها دارد.

استدلال هایی در مورد استفاده یا عدم استفاده از کافئین وجود دارد و همین امر در هنگام استفاده از کافئین برای موها هم صادق است.

در ادامه این مقاله به این سوال ها پاسخ می دهیم که شامپو کافئین چیست؟ و چه خواص و مضراتی برای موی سر دارد؟ با سومیتا همراه باشید؛

شامپو کافئین چیست؟

یک مطالعه معتبر در سال 2007 نشان داد که شستن مو با شامپوی حاوی عصاره کافئین یا دانه های قهوه ممکن است رشد مو را تحریک کنند.

ادعاهای زیادی وجود دارد که شامپوی کافئین به خوبی کار می کند. با این حال شواهد بالینی قابل قبولی وجود ندارد که نشان دهد شامپوی کافئین از ریزش مو در طولانی مدت جلوگیری کرده یا آن را متوقف می کند.

در حالی که مطالعه ی سال 2007 نشان داد که کافئین باعث رشد مجدد فولیکول های مو در آزمایشگاه می شود اما شواهد کافی برای اثبات اینکه کافئین بر روی موهای سر همین اثر را دارد یا نه وجود ندارد.

در یک مطالعه معتبر در سال 2014، دو آزمایش انجام شد. در هر شامپوی مورد استفاده 1 درصد کافئین وجود داشت که به قفسه سینه زده شد. در گروه اول بر روی موها واکس مو زده شد اما در گروه دوم از چیزی استفاده نشد.

شامپوها پس از 2 دقیقه شسته شده و طی 72 ساعت آینده در فواصل مختلف نمونه خون گرفته شد.

در گروه اول که فولیکول ها با واکس پوشانده شده بودند سطح کافئین تا 30 دقیقه پس از مصرف شناسایی نشد اما در گروه دوم سطح کافئین در خون را از 5 دقیقه پس از استفاده اندازه گیری کردند. این آزمایشات نشان داد که کافئین می تواند از طریق فولیکول های مو جذب شود.

غیر معمول نیست که شرکت ها شواهدی را ارائه می دهند که نشان دهد محصول آنها آنچه را که می گویند انجام می دهد. وقتی نوبت به شامپوی کافئین می رسد شواهد اغلب به صورت خصوصی ارائه شده و توسط جامعه علمی پشتیبانی نمی شوند.

فواید و مزایای شامپو کافئین برای موها

کافئین ممکن است مزایای مختلفی برای مو فراهم کند که از آن جمله می توان به سرکوب هورمون ریزش مو (DHT)، تحریک رشد مو، تحریک بلند شدن مو و رشد موهای سالم و قوی اشاره کرد.

سرکوب هورمون ریزش مو

یک دلیل وجود دارد که چرا ریزش مو در مردان بیشتر از زنان است. وقتی دی‌هیدروتستوسترون یا DHT به فولیکول های مو آسیب می رساند، ریزش مو اتفاق می افتد.

آلوپسی آندروژنیک که معمولا به عنوان طاسی با الگوی مردانه شناخته می شود، بیش از 50 درصد مردان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

زنانی که مقادیر بیشتری از DHT دارند نیز ممکن است دچار ریزش مو شوند. این اتفاق معمولا در نتیجه یائسگی رخ می دهد.

موهای بلندتر

یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که کافئین به انسداد اثرات DHT در فولیکول های موی مردان کمک کرده و در عین حال رشد ساقه های مو را نیز تحریک می کند.

یافته ها نشان می دهد که هرچه فولیکول های مو بیشتر در معرض کافئین باشند، ساقه مو نیز بلندتر می شود.

مطالعه دیگری در سال 2014 نشان داد که وجود کافئین می تواند باعث بلندتر شدن موها شود حتی پس از اینکه فولیکول مو در معرض تستوسترون قرار گیرد.

موهای قوی تر و سالم

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که ممکن است برای سلامت موها مفید باشد. درمان مرتب موهای آسیب دیده با قهوه باعث می شود که در اثر خواص آنتی اکسیدانی ترمیم شده و از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

شامپوی کافئین برای موارد زیر نیز مفید است :

  • از بین بردن آلودگی موها
  • تعادل مجدد سطح pH مو و پوست سر
  • نرم کردن موهای خشک و درمان موخوره
  • همچنین به عنوان یک رنگ موی طبیعی عمل می کند

عوارض و مضرات شامپو کافئین

عوارض جانبی شامپوهای کافئین کم است اما می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • تحریک پوست سر
  • قهوه ای شدن مو و تغییر رنگ آن

نحوه و مقدار استفاده از شامپو کافئین

برای اینکه قهوه به جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد آن کمک کند باید به صورت موضعی استفاده شود.

حتی پس از شستشوی شامپوی کافئین، کافئین به پوست سر جذب می شود، به عبارتی ماده فعال آن از طریق ساقه مو به فولیکول های مو منتقل می شود.

به دلیل جذب سریع فقط لازم است موهای خود را با شامپوی کافئین حدود 2 دقیقه بشویید.

خوشبختانه در مورد عوارض زیاده روی در مصرف شامپو کافئین چیزی منتشر نشده پس در صورت تمایل می توانید روزانه از آن استفاده کنید.

طرز تهیه شامپو کافئین در خانه

شامپو شماره 1

مواد لازم

  • دانه های قهوه کامل – 85 گرم
  • روغن نارگیل – 3 فنجان

طرز تهیه

  • روغن نارگیل را درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید
  • دانه های قهوه را اضافه کنید
  • درب آن را گذاشته و تقریبا 5-6 ساعت بپزید. هر 30 دقیقه هم بزنید
  • روغن را صاف کرده و دانه های قهوه را از آن خارج کنید

شامپو شماره 2

مواد لازم

  • قهوه – 2 قاشق غذا خوری
  • شامپو – 3-4 قاشق غذا خوری
  • جوش شیرین (اختیاری) – 1/2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه

  • شامپو را در یک کاسه کوچک بریزید
  • قهوه و جوش شیرین را اضافه کنید
  • خوب مخلوط کنید

خلاصه

اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است اما برخی تحقیقات نشان می دهد که کافئین برای موهای شما مفید است. کافئین ممکن است با تقویت رشد سریع تر موها، ریزش مو را درمان کند.

همچنین بخوانید : خواص قهوه چیست؟

منبع : healthline