آیا شنبلیله به لاغری و کاهش وزن کمک می کند؟

خواص شنبلیله برای لاغری
خواص شنبلیله برای لاغری

شنبلیله یکی از سبزیجاتی است که منشا آن آسیای میانه بوده و قرن هاست که از آن در طب جایگزین برای درمان بیماری های مختلف مانند دیابت، کلسترول خون بالا و چاقی استفاده می شود.

شنبلیله دارای یک طعم قوی است و از آن به فراوانی در تهیه غذاهای هندی استفاده می شود.

اخیرا، شنبلیله به عنوان یکی از سبزیجات موثر برای لاغری و کاهش وزن تبلیغ می شود اما اطلاعات کمی در این مورد وجود دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید شنبلیله برای لاغری و کاهش وزن و نحوه استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای شنبلیله برای لاغری

اگرچه تحقیقات در مورد اثرات کاهش وزن دانه شنبلیله محدود است اما چندین مطالعه از طریق چند مکانیزم مختلف، شنبلیله را به کاهش وزن پیوند داده است؛

اول به نظر می رسد که شنبلیله ممکن است به شما در کاهش چربی و کالری دریافتی در رژیم غذایی کمک کند.

یک مطالعه 14 روزه بر روی 12 مرد سالم نشان داده که مصرف 1.2 گرم عصاره دانه شنبلیله میزان کالری دریافتی آن ها را تقریبا 12 درصد کاهش می دهد.

در حالی که مکانیسم پیشنهادی ناشناخته است، مردان همچنین میزان مصرف چربی روزانه خود را تا 17٪ کاهش دادند.

دوم اینکه نشان داده شده است که فیبر شنبلیله با تقویت سیری به کاهش وزن کمک می کند.

مطالعه روی 18 فرد سالم مبتلا به چاقی نشان داد که مصرف 8 گرم فیبر شنبلیله همراه با صبحانه میزان سیری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. به علاوه شرکت کنندگان در وعده بعدی خود کمتر غذا خوردند.

سوم یک مطالعه بر روی 9 زن سالم با اضافه وزن اثر دمنوش شنبلیله را بر کنترل اشتها بررسی کرد.

نوشیدن دمنوش شنبلیله باعث کاهش اشتها می شود. گفته می شود این مطالعه هیچ تفاوتی در مصرف غذا پس از نوشیدن دمنوش مشاهده نکرده است.

در حالی که تحقیقات فعلی امیدوار کننده هستند، برای تایید مزایای بالقوه کاهش وزن شنبلیله مطالعات قوی تری در مورد انسان لازم است.

طرز استفاده از شنبلیله برای لاغری و کاهش وزن

شنبلیله اشکال مختلفی دارد، اگرچه ساده ترین راه استفاده از آن به عنوان ادویه برای پخت و پز است.

از دانه های شنبلیله می توان به صورت کامل یا آسیاب شده در ترکیبات ادویه ها استفاده کرد، در حالی که برگ های شنبلیله می تواند به ادویه کاری، خورشت و سوپ طعم و مزه بدهد.

بیشتر مطالعات انسانی نشان می دهد که فواید کاهش وزن شنبلیله فقط با مصرف دوزهای بالاتر همراه است مانند مواردی که در فیبرهای جدا شده در عصاره شنبلیله یافت می شود.

مکمل شنبلیله را می توان به صورت قرص یا کپسول مصرف کرد. همچنین مکمل آن را می توان به صورت پودرهایی که شامل دانه های آسیاب شده ی شنبلیله هستند نیز استفاده کرد.

علاوه بر این، شنبلیله معمولا به عنوان آب دم کرده گیاه در طب آیورودا مصرف می شود. آب شنبلیله که به آن آب متی نیز گفته می شود، با خیساندن 1-2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله در آب به مدت یک شب تهیه می شود.

برخی ترجیح می دهند قبل از نوشیدن آب شنبلیله آن را گرم کرده و مانند چای میل کنند. این چای صبح ها با معده خالی و ناشتا مصرف می شود.

عوارض و مضرات شنبلیله

هنگامی که شنبلیله به مقدار معمول در غذاها مصرف می شود، توسط سازمان غذا و دارو به طور کلی بی خطر شناخته می شود.

با این حال، در دوزهای بالاتر شنبلیله ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع، اسهال و سایر علائم گوارشی ایجاد کند.

کاهش قند خون

در دوزهای زیاد شنبلیله ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. بنابراین اگر از داروی دیابت یا سایر مکمل هایی که سطح قند خون شما را پایین می آورند استفاده می کنید، باید با احتیاط از شنبلیله استفاده کنید.

دوران بارداری

دوزهای زیاد شنبلیله ممکن است با اثرات سویی بر باروری و بارداری همراه باشند. یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده که دوزهای بالای شنبلیله باعث کاهش باروری و افزایش خطر نقایص مادرزادی می شوند.

با توجه به این تحقیقات و به دلیل کمبود مطالعات انسانی در مورد این موضوع، توصیه می شود که زنان باردار از مصرف مکمل شنبلیله اجتناب کنند.

خلاصه

از شنبلیله قرن ها برای درمان بیماری های مختلف در طب جایگزین استفاده شده است.

اگرچه مطالعات انسانی در این زمینه محدود است اما برخی مطالعات نشان می دهد که شنبلیله با سرکوب اشتها، افزایش سیری و کاهش کالری دریافتی در رژیم غذایی به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

گفته می شود که برای درک کامل نقش شنبلیله در مدیریت وزن، تحقیقات بیشتری لازم است.

همچنین بخوانید : خواص خوردن شنبلیله در بارداری

منبع : healthline