آیا سرکه سیب برای دوران بارداری ضرر دارد؟

آیا سرکه سیب برای بارداری ضرر دارد؟
آیا سرکه سیب برای بارداری ضرر دارد؟

سرکه سیب یک چاشنی خانگی طبیعی بسیار محبوب است.

این سرکه خاص از سیب های تخمیر شده تهیه می شود. برخی از انواع ممکن است زمانی که پاستوریزه نشده اند حاوی مادر سرکه باشند در حالی که برخی دیگر پاستوریزه هستند.

سرکه سیب پاستوریزه نشده به دلیل اینکه سرشار از باکتری های پروبیوتیک است ادعاهای سلامتی زیادی دارد. برخی از این موارد ممکن است برای زنان باردار جذاب باشد.

با این حال مصرف باکتری ممکن است برای برخی از زنان باردار نگران کننده باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی سرکه سیب برای زنان باردار و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا سرکه سیب برای بارداری ایمن است؟

هیچ تحقیقی وجود ندارد که ثابت کند سرکه سیب به طور خاص برای بارداری ایمن است.

به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که زنان باردار باید در مصرف برخی محصولات غیر پاستوریزه احتیاط کنند. اینها ممکن است حاوی باکتری هایی مانند لیستریا، سالمونلا، توکسوپلاسما و غیره باشند.

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری اندکی به خطر می افتد زنان باردار ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری های ناشی از غذا باشند. برخی از این بیماری ها می توانند کشنده باشند.

جنین همچنین در معرض خطر سقط جنین، مرده‌ زایی و سایر عوارض ناشی از همین عوامل بیماری‌ زا قرار دارد.

از سوی دیگر انواع سرکه سیب حاوی استیک اسید است. استیک اسید به عنوان ضد میکروب شناخته شده است و باعث رشد تنها برخی از باکتری های مفید نسبت به سایرین می شود.

مطالعات نشان می دهد استیک اسید می تواند باکتری سالمونلا را از بین ببرد. همچنین ممکن است لیستریا و اشرشیا کلی و همچنین کمپیلوباکتر را از بین ببرد.

بر اساس این تحقیقات پاتوژن های مضر خاصی که ایجاد می شوند ممکن است در سرکه سیب به اندازه سایر غذاهای غیر پاستوریزه خطرناک نباشند.

زنان باردار باید فقط از سرکه سیب غیر پاستوریزه با احتیاط و آگاهی از خطرات آن استفاده کنند. قبل از استفاده از سرکه های غیر پاستوریزه در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

زنان باردار می توانند در عوض از سرکه سیب پاستوریزه با خیال راحت و بدون نگرانی استفاده کنند.

با این حال سرکه سیب پاستوریزه ممکن است فاقد برخی از مزایای سلامتی مورد نظر شما باشد به ویژه مزایای ادعایی پروبیوتیک سرکه سیب. اما به خاطر داشته باشید که مکمل های پروبیوتیک ایمن تری در دسترس هستند که این خطرات بالقوه را به همراه ندارند.

فواید و مزایای سرکه سیب برای زنان باردار

اگرچه بی خطر بودن سرکه سیب ثابت نشده است بسیاری از زنان باردار هنوز از آن به عنوان درمانی برای بسیاری از موارد استفاده می کنند.

هنوز هیچ آسیب یا عوارض دیگری با استفاده از آن در دوران بارداری چه پاستوریزه یا غیر پاستوریزه گزارش نشده است.

1. سرکه سیب ممکن است به درمان تهوع صبحگاهی کمک کند

برخی افراد این درمان خانگی را برای تهوع صبحگاهی توصیه می کنند.

اسیدهای موجود در سرکه سیب احتمالا به برخی دیگر از اختلالات گوارشی کمک می کنند. به این ترتیب ممکن است به برخی از زنان مبتلا به حالت تهوع ناشی از بارداری کمک کنند.

با این حال هیچ مطالعه ای برای حمایت از این استفاده وجود ندارد. علاوه بر این مصرف بیش از حد سرکه سیب ممکن است باعث بدتر شدن حالت تهوع شود.

سرکه سیب پاستوریزه و غیر پاستوریزه ممکن است برای این مشکل استفاده شوند زیرا بیشتر به اسیدیته سرکه مربوط می شود تا باکتری های آن.

روش استفاده : 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و تا دو بار در روز بنوشید.

2. سرکه سیب ممکن است به سوزش سر دل کمک کند

اگرچه مشخص نیست که آیا سرکه سیب به حالت تهوع صبحگاهی کمک می کند یا خیر ممکن است به سوزش سر دل کمک کند. زنان باردار گاهی در سه ماهه دوم بارداری خود دچار سوزش سر دل می شوند.

مطالعه‌ ای در سال 2016 نشان داد که سرکه سیب ممکن است به درمان افراد مبتلا به سوزش سر دل که به خوبی به ضد اسیدهای بدون نسخه پاسخ نمی‌ دهند کمک کند. نوع غیر پاستوریزه به طور خاص مورد آزمایش قرار گرفته است.

روش استفاده : 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و تا دو بار در روز بنوشید.

3. سرکه سیب ممکن است هضم و متابولیسم را بهبود بخشد

مطالعه جالب دیگری در سال 2016 نشان داد که سرکه سیب می تواند آنزیم های گوارشی را تغییر دهد. مطالعه روی حیوانات بود.

به طور خاص به نظر می رسد که روش هضم چربی ها و قندها توسط بدن را بهبود می بخشد. چنین اثراتی ممکن است خوب باشد به خصوص برای دیابت نوع 2 با این حال هیچ مطالعه انسانی انجام نشده است.

حالا این سوال مطرح می شود که آیا سرکه سیب ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری کمک کند.

مشکل اینجاست که مشخص نبود آیا سرکه سیب پاستوریزه نشده یا پاستوریزه در این مطالعه استفاده شده است.

روش استفاده : 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و تا دو بار در روز بنوشید.

4. سرکه سیب ممکن است به عفونت های مجاری ادراری کمک کند

سرکه سیب اغلب ممکن است برای کمک به رفع عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) توصیه شود. در مورد عفونت های قارچی نیز همین مطلب گفته شده است.

هر دوی اینها می تواند شرایطی باشد که زنان باردار اغلب آن را تجربه می کنند. با این حال هیچ مطالعه ای وجود ندارد که ثابت کند این به طور خاص با سرکه سیب کار می کند.

مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که سرکه برنج به رفع عفونت باکتریایی ادرار کمک می کند اگرچه ممکن است مانند سرکه سیب نباشد.

سرکه سیب پاستوریزه شده یا غیر پاستوریزه ممکن است مورد استفاده قرار گیرد زیرا بیشترین شواهد در مورد درمان عفونت های دستگاه ادراری سرکه برنج پاستوریزه بود.

روش استفاده : 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان بلند آب مخلوط کنید و تا دو بار در روز بنوشید.

4. سرکه سیب ممکن است به درمان آکنه کمک کند

به دلیل تغییرات هورمونی برخی از زنان باردار ممکن است آکنه را تجربه کنند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که استیک اسید که در مقادیر زیاد در سرکه سیب یافت می شود ممکن است به مبارزه با آکنه کمک کنند. با این حال این تنها زمانی موثر بود که در ترکیب با نور درمانی خاص استفاده شود.

سرکه سیب پاستوریزه یا غیر پاستوریزه ممکن است به عنوان یک روش درمانی موضعی استفاده شود. این امر خطر کمتری برای بیماری های ناشی از غذا دارد.

اگرچه هنوز هیچ مطالعه ای به اندازه کافی قوی نیست که از سرکه سیب برای آکنه حمایت کند اما برخی از زنان باردار نتایج مفیدی را گزارش می دهند. همچنین استفاده از آن ایمن و ارزان است. توجه داشته باشید که درمان های کاملا طبیعی دیگری برای آکنه بارداری وجود دارد که ممکن است بخواهید آن ها را امتحان کنید.

روش استفاده : یک قسمت سرکه سیب را با سه قسمت آب مخلوط کنید. با پنبه به آرامی روی پوست و نواحی مستعد آکنه بمالید.

خلاصه

برخی از افراد ممکن است سرکه سیب را به عنوان یک درمان خانگی برای بسیاری از موارد در دوران بارداری توصیه یا استفاده کنند.

بسیاری از این کاربردها با شواهد علمی زیادی پشتیبانی نمی شوند. برخی از تحقیقات برای علائم و شرایط خاص حمایت و اثربخشی بیشتری نسبت به سایرین نشان می‌ دهند.

تا آنجا که می دانیم هیچ گزارشی مبنی بر ضرر استفاده از سرکه سیب از هر نوع در دوران بارداری وجود ندارد. با این حال زنان باردار ممکن است بخواهند ابتدا در مورد استفاده از سرکه سیب غیر پاستوریزه با پزشک خود صحبت کنند.

برای حداکثر ایمنی از مصرف سرکه با مادر سرکه در دوران بارداری خودداری کنید. استفاده از سرکه های پاستوریزه هنوز هم می تواند فوایدی برای سلامتی در دوران بارداری داشته باشد.

همچنین بخوانید : خواص سرکه سیب برای کاهش وزن

منبع : healthline